• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 4 تیر 1402
کد مطلب : 195592
+
-

مهدی + 10

بررسی دقایق حضور بازیکنان در 5بازی تیم ملی تحت هدایت امیر قلعه‌نویی

مهدی + 10

مجتبی هاشمی 

با پایان تورنمنت کافا و پیروزی ایران در هر 3بازی این رقابت‌ها، تعداد بازی‌های تیم ملی تحت هدایت امیر قلعه‌‌نویی به 5بازی رسید و حالا می‌توان با بررسی دقایق بازی هر یک از بازیکنان در این 5بازی کمی به دیدگاه‌های سرمربی تیم ملی درخصوص ترکیب اصلی این تیم نزدیک‌تر شد. امیر قلعه‌نویی در این 5بازی جمعا به 31بازیکن بازی داد و ملاحظه دقایق حضور این بازیکنان در میدان، خالی از لطف نیست.

  رکوردزنی بوشهری‌ها
بیشترین دقایق حضور در تیم‌ملی طی دوران سرمربیگری امیر قلعه‌نویی به 2بازیکن بوشهری اختصاص دارد. مهدی طارمی مجموعا 400دقیقه و محمد محبی 394دقیقه در میدان بوده‌اند و این نشان‌دهنده اعتماد قلعه‌نویی به این 2بازیکن است. مهدی طارمی که پیش از این هم مهره فیکس تیم‌ملی و البته ستاره اول این تیم بود. اما در مورد محمد محبی اوضاع کمی فرق می‌کند. محمد فقط در دوره مارک ویلموتس بازیکن اصلی تیم ملی بود و در دوره اسکوچیچ و کی‌روش حتی به اردو دعوت نمی‌شد. به‌نظر می‌رسد او باز هم در آستانه یک دوران درخشان و پرکار در تیم ملی قرار گرفته است. نفرات بعدی لیست تیم ملی از لحاظ دقایق بازی، حسین کنعانی‌زادگان (360دقیقه)، رامین رضاییان (333)، احسان حاج‌صفی (316) و امید نورافکن (315) هستند. نورافکن تا قبل از بازی آخر، بالاتر از طارمی و بقیه رکورددار حضور در میادین بود اما در بازی با ازبکستان یک دقیقه هم بازی نکرد تا 5پله در جدول سقوط کند.

  تنها مرد همیشه فیکس
مهدی طارمی علاوه بر دقایق حضور در میدان از یک لحاظ دیگر هم رکورددار است. او تنها بازیکنی است که در هر 5مسابقه تحت هدایت امیر قلعه‌نویی در ترکیب اصلی تیم ملی قرار داشته است. مهاجم شماره9در هر 5بازی تیم ملی زیرنظر امیر قلعه‌نویی از ابتدا به میدان رفته و هیچ بازیکن دیگری به جز او این رکورد را ندارد. محمد محبی، حسین کنعانی‌زادگان و احسان حاج‌صفی هرکدام در 4بازی فیکس بوده‌اند و یک بازی دیگر را از روی نیمکت آغاز کرده‌اند. این 3نفر از لحاظ حضور در ترکیب اصلی پشت سر مهدی طارمی قرار می‌گیرند. بازیکنانی که در هر 5بازی به‌عنوان بازیکن فیکس یا جایگزین حضور داشته‌اند حاج‌صفی، رامین رضاییان، محبی و طارمی هستند. همچنین کنعانی‌زادگان و محبی تنها بازیکنانی هستند که درصورت حضور در ترکیب اصلی هرگز تعویض نمی‌شوند و تا دقیقه90 در زمین می‌مانند.

  سبقت نیازمند از بیرو
در جمع دروازه‌بان‌های تیم ملی تا قبل از بازی با ازبکستان علیرضا بیرانوند رکورددار حضور در میدان بود اما مصدومیت بیرو در این بازی او را از صدر به زیر کشید و پیام نیازمند را رکورددار کرد. بیرانوند تا قبل از این بازی 2حضور کامل و 90دقیقه‌ای طی 4بازی داشت و با 180دقیقه بازی رکورددار بود. اما او در دقیقه6بازی با ازبکستان مجبور به ترک زمین شد و پیام نیازمند فرصت پیدا کرد با 205دقیقه حضور در زمین بالاتر از او بایستد. ضمن اینکه نیازمند با کلین‌شیت در این بازی، صاحب تنها کلین‌شیت تیم ملی در دوره امیر قلعه‌نویی شد. دیگر نکته جالب درخصوص گلرها این است که قلعه‌نویی طی 5بازی به 4دروازه‌بان مختلف فرصت حضور در میدان را داده است.

  وحید و قلی‌زاده در پایین جدول
در انتهای لیست بازیکن‌های تیم ملی 10بازیکن حضور دارند که مجموع دقایق بازی‌شان به 90دقیقه هم نمی‌رسد. مهمان‌های ناخوانده این لیست و بازیکنانی که تماشای نامشان کمی تعجب‌برانگیز به‌نظر می‌رسد وحید امیری و علی قلی‌زاده هستند. 2بازیکنی که در زمان مربیان قبلی به تناوب فیکس تیم ملی بودند و در دوره قلعه‌نویی به‌ترتیب 74 و 76 دقیقه بازی کرده‌اند. البته در مورد قلی‌زاده مصدومیت هم دلیل مؤثری برای غیبت بوده است. اما وحید امیری در این مدت بدون مصدومیت در خدمت تیم بوده و با وجود این فقط 2بار به‌عنوان بازیکن جانشین به زمین رفته است. کمترین دقایق بازی در تیم ملی تحت هدایت امیر قلعه‌نویی هم نصیب میلاد زکی‌پور شده که فقط در بازی با روسیه آن هم به‌مدت 4دقیقه فرصت بازی پیدا کرد.

طارمی و آبی آسیایی
مهدی و الهلال؛ همه‌‌چیز نزدیک‌تر و واقعی‌تر از آن است که به‌سادگی نادیده گرفته شود

جدایی مهدی طارمی از پورتو، ماجرایی نیست که هواداران فوتبال را شگفت‌زده کند. مهدی سال‌های بسیار خوبی در این باشگاه داشته اما با توجه به شرایط سنی‌اش، پورتو گزینه درآمدزایی از فروش او را رد نمی‌کند. طارمی در بین باشگاه‌های بزرگ اروپایی نیز تا امروز مشتری رسمی نداشته و تلاشی برای جذب او صورت نگرفته است. نخستین زمزمه‌های پیوستن این بازیکن به الهلال، مدتی قبل شروع شد اما آن روزها این خبرها خیلی جدی نبودند، حالا اما همه‌‌چیز کمی جدی‌تر به‌نظر می‌رسد. آیا مهدی برای الهلال بازی خواهد کرد؟ باشگاه عربستانی برای جذب او چقدر هزینه می‌کند؟ معنای این انتقال برای فوتبال ایران چه خواهد بود؟ آیا عصر تازه‌ای از روابط ستاره‌های ایرانی با باشگاه‌های عربستانی از راه خواهد رسید؟

    الهلال و یک استارت جدی
بعد از ملحق‌شدن کریستیانو رونالدو به النصر، همه در انتظار لحظه‌ای بودند که الهلال نیز دست به‌کار شود و چند خرید بزرگ انجام بدهد. نخستین فعالیت رسمی آنها در بازار، یک خرید تکان‌دهنده بود. آنها 55میلیون یورو برای خرید روبن نوس پرداخت کردند؛ رقمی که بزرگ‌ترین فروش تاریخ باشگاه ولورهمپتون را ثبت کرد. این خرید همچنین گران‌قیمت‌ترین خرید یک بازیکن از سوی یک باشگاه عربی نیز بود. نوس 26ساله است و در 6سال گذشته، عضو وولوز بوده است. او بازیکن تیم ملی پرتغال نیز به شمار می‌رفت و در اوج دوران فوتبالش راهی عربستان شده است. این نخستین تلاش الهلال برای ساخت یک تیم کهکشانی است و به‌زودی ستاره‌هایی مثل کالیدو کولیبالی نیز به این تیم اضافه می‌شوند. الهلال برای نوک حمله‌اش نیز یک ستاره ایرانی را مدنظر قرار داده است.

     طارمی و رنگ آبی
مهدی که در ایران با رنگ قرمز به شهرت رسید، در فوتبال پرتغال با پیراهن آبی پورتو درخشان بود و حالا صحبت از انتقال این بازیکن به الهلال عربستان است. بسیاری از ستاره‌های عربی این انتقال را تأیید کرده‌اند و صفحه‌های هواداری الهلال در انتظار اعلام رسمی این ماجرا هستند. گفته می‌شود الهلال برای این انتقال 35میلیون یورو به پورتو و 30میلیون یورو نیز به‌خود مهدی می‌دهد. این در حالی است که دستمزد سالانه طارمی در لباس پورتو یک‌میلیون یورو است!

    مهدی به جای مهدی
فوتبال عربستان و ستاره‌های ایرانی تا امروز هرگز رابطه نزدیکی با هم نداشته‌اند. قبلا مهدی شیری راهی النصر شده بود اما عربستانی‌ها برای این بازیکن ویزا صادر نکردند. حالا اما همه‌‌چیز با گذشته فرق دارد. به‌نظر می‌رسد رفتن طارمی به الهلال، یک بازار جدید برای فوتبال ایران به‌وجود خواهد آورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید