• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 23 خرداد 1397
کد مطلب : 19557
+
-

حرکت اردبیل روی ریل توسعه شهری

التزام به اجرای اولین برنامه توسعه شهر اردبیل در قالب برنامه‌های مصوب بلند مدت 20 ساله در اولویت است

در شهر
حرکت اردبیل روی ریل توسعه شهری






 رسول صلاحی| اردبیل- خبرنگار:

 شهرها با افکار و دستان انسان‌ها ساخته می‌شود و لازم است که روزبه‌روز توسعه پیدا کنند، چراکه نیازها و انتظارات ساکنان آن همواره افزایش می‌یابد. اما توسعه شهری مورد انتظار شهروندان اردبیلی چگونه و توسط چه کسانی باید ایجاد شود؟ مردم یا شهرداری؟ 
یک دانشجوی جوان اردبیلی روند توسعه اردبیل را در مقایسه با چند سال گذشته به نسبت مطلوب می‌داند و می‌گوید: با این همه اردبیل از نظر توسعه امکانات شهری از اکثر شهرهای همتراز خود عقب مانده است. 

«بهداد موسوی» روند گسترش فعالیت‌های عمرانی و ایجاد فضای سبز در اردبیل را مطلوب می‌داند و ادامه می‌دهد: با تمام تلاش‌های انجام شده، اگر شورابیل را استثنا کنیم، ما هنوز در شهر اردبیل یک پارک بزرگ مشهور که قابل رقابت با نمونه‌های داخلی باشد، نداریم. 

«صمد سلمانی» یکی دیگر از جوانان اردبیل فعالیت‌های شهرداری در زمینه مبلمان شهری و زیباسازی را برای اهالی شهر محسوس می‌داند و می‌گوید: هر ‌اندازه در این مورد کار شود باز هم جا برای کار وجود دارد. 
«شهروز سجادی» 49 ساله که خود را کارمند معرفی می‌کند با بیان اینکه متاسفانه گسترش شهر در 3 دهه اخیر بی‌رویه بوده است، اضافه می‌کند: به علت سرعت ساخت و سازها و گسترش شهرک‌ها، امکانات و زیرساخت‌های شهری اردبیل به تناسب گسترش آن، افزایش پیدا نکرده‌اند. 


توسعه، فرایندی تدریجی است

یک کارشناس ارشد علوم اجتماعی با تاکید بر اینکه توسعه فرآیندی تدریجی است، می‌گوید: برای رسیدن به توسعه پایدار باید از ذهن کودکان شروع کنیم و از هم اکنون آن‌ها را طوری بار بیاوریم که یاد بگیرند محیط شهری را خانه خود بدانند. 

«محرم جعفری» رعایت بهداشت محیط توسط هر شهروند را ضروری می‌داند و اظهار می‌کند: با انجام کارهای متعدد به ظاهر جزئی توسط تک تک شهروندان، چهره شهر به تدریج متحول خواهد شد. 
وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال مردم اردبیل واقعا کمتر از حد انتظار در توسعه، گسترش و نگهداری از فضای سبز همکاری می‌کنند، در حالی که اگر هر خانواده در سال تنها یک اصله درخت بکارد، فضای سبز اردبیل متحول می‌شود. 
جعفری می‌افزاید: ما هر وقت روند توسعه و عمران شهری را می‌بینیم، احساس خوشحالی و رضایت قلبی به ما دست می‌دهد و امیدوارم عمران شهری اردبیل به گونه‌ای باشد که شهر ما هم رفته‌رفته در مقایسه با شهرهای بزرگ حرفی برای گفتن داشته باشد. 


کار برنامه‌ریزی شده برای توسعه اردبیل

رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل با خاطرنشان کردن برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای آبادانی شهر می‌افزاید: از آنجا که بحث توسعه امکانات رفاهی شهر باید یک مقوله علمی و برنامه‌ریزی شده باشد، بنابراین التزام به اجرایی شدن اولین برنامه توسعه شهر اردبیل در قالب برنامه‌های مصوب بلند مدت 20 ساله باید در اولویت باشد. 
«علیرضا پوستی» با بیان اینکه در سند چشم‌انداز 20 ساله توسعه شهر اردبیل ابعاد مختلف توسعه و ایجاد امکانات در مناطق مختلف به روشنی مورد بررسی قرار گرفته و مفاد کلی آن از سوی شهرداری در حال اجراست، تصریح می‌کند: این برنامه در حوزه‌های مختلف مثل حمل و نقل شهری، توسعه شریان‌های درجه یک، 2 و 3 شهری، تعریف کاربری‌ها در مناطق مختلف، توسعه فضای سبز، ایجاد امکانات رفاهی و گردشگری در محلات مختلف نقشه راه تعیین کرده است که در قالب برنامه‌های 5 ساله طراحی شده و اجرا می‌شود. 

وی با بیان اینکه در سال 92 اولین برنامه 5 ساله برای تحقق برنامه چشم‌انداز 20 ساله شهر اردبیل توسط شورا برای اجرا به شهرداری اردبیل ابلاغ شد، می‌گوید: در 4 سال گذشته تمامی فعالیت‌های عمرانی شهرداری اردبیل منطبق با این برنامه طراحی و به اجرا درآمده است و امسال هم تلاش می‌کنیم با نظارت دقیق مفاد باقی مانده برنامه اول 5 ساله تا حد توان اجرایی و تکمیل شود. 


توجه به عدالت اجتماعی

سخنگوی شورای شهر اردبیل هم با بیان اینکه توسعه شهر با محوریت عدالت اجتماعی دنبال می‌شود، می‌گوید: براساس عدالت اجتماعی، حفظ کرامت و حقوق شهروندان به جد از سوی شورا و شهرداری پیگیری شده و مورد هدف است. 

 «حبیب فتحی» بسترسازی عدالت اجتماعی و افزایش مشارکت شهروندان در توسعه و تصمیم‌گیری‌ها را ضروری می‌خواند و خاطرنشان می‌کند: این اهداف در ارائه خدمات مطلوب به همه شهروندان و طراحی و برنامه‌ریزی شهری همواره مد نظر بوده و به جد پیگیری می‌شود. 
این مسئول تلاش شورا و شهرداری برای اتمام و تکمیل هرچه سریع‌تر طرح‌ها و پروژه‌های در حال اجرا از جمله تکمیل پل‌های روگذر قدس و داروپخش و آسفالت معابر را یادآور می‌شود و می‌افزاید: پرداخت بموقع عوارض به شهرداری و پرداخت سایر بدهی‌های معوقه به این نهاد، افزایش مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌گذاری و همکاری جمعی تمامی مسئولان ذیربط در دستگاه‌های اجرایی مختلف تا حدود زیادی به شهرداری اردبیل برای پیشبرد برنامه هایش کمک می‌کند. 


شهر اردبیل را باید در محدوده فعلی ساخت 

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر اردبیل با بیان اینکه در مقوله توسعه شهری باید توسعه متوازن و همگنی داشته باشیم می‌گوید: در رابطه با اردبیل ابتدا باید از هرگونه توسعه کمی و طولی شهر پرهیز کنیم تا اولویت به توسعه کیفی داده شود. یعنی ابتدا شهر را در محدوده موجود آن بسازیم و به استانداردهای لازم برسانیم و بعد به فکر ساخت و گسترش شهرک‌های جدید باشیم. 
«علیرضا غریبی» با تاکید بر اینکه لازم است فاصله اردبیل را با شهرسازی مدرن کم کنیم، می‌افزاید: اگر از توانمندی‌های بخش خصوصی به درستی استفاده نکنیم، سرعت و شتاب توسعه ما کم می‌شود. بنابراین بر اساس اصل 44 قانون اساسی حتما باید برای جلب مشارکت بخش خصوصی برنامه و تسهیلات و مشوق‌های لازم را داشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید