• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 23 خرداد 1397
کد مطلب : 19548
+
-

زور مردم به قیمت‌ها نمی‌رسد

همشهری از وضعیت بازار کالاهای اساسی در استان گزارش می‌دهد

بازار
زور مردم به قیمت‌ها نمی‌رسد





علی مختاری| یزد - خبرنگار:

اواخر سال 96 بود که پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان، افزایش 20 درصدی درآمدها برای سال 97 به تصویب رسید و این پایان داستان افزایش درآمد بود. اما همزمان با این موضوع که همواره موجب ایجاد تورم در بازار نیز می‌شود. افزایش قیمت دلار و در ادامه اعتراضات قیمت اغلب کالاهای موجود در بازار از جمله کالاهای اساسی را افزایش داد. پایانی که با موجی ‌از گرانی‌ها همراه شد و قیمت کالاهای اساسی در بازار استان تا 40 درصد افزایش یافت.

به این ترتیب قیمت مرغ و تخم‌مرغ و میوه با افزایش قابل‌توجهی مواجه شد که این موضوع سفره‌های یزدی‌ها را کوچک‌تر از گذشته کرد. موج گرانی در ماه رمضان نیز ادامه یافت، در حالی که مردم انتظار داشتند قیمت‌ها مدیریت شود.


گرانی میوه و سبزی

 خانم جوانی در حالی که از مغازه سبزی‌فروشی در حال خرید است، با گلایه می‌گوید: مسئولان قبل از ماه رمضان اعلام می‌کنند که در این ماه گرانی نداریم، اما هنگام خرید، با قیمت بالای مواد غذایی مواجه می‌شویم. 
«مهتاب رضایی» با بیان اینکه نرخ میوه و سبزی به یکباره بسیار گران شد، گفت: با وجود اینکه در این هفته، قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته، به طور نسبی، کاهش یافته است، با این حال، قیمت‌ها هنوز فاصله بسیاری با توان خرید خانواده‌ها دارد و ما تنها توان دیدن قیمت‌ها را داریم. 

وی با بیان اینکه کمتر خانواده‌ای را می‌شناسم که بتواند برای خرید یک کیلوگرم گیلاس 30 هزار تومان هزینه کند، بیان می‌کند: هر کیلوگرم هندوانه در بازار 2 هزار تومان است، انگار تمام ‌میوه‌ها نوبرانه 
هستند.یکی از مغازه‌داران یزدی در بلوار نواب می‌گوید: بار کافی در میدان هست، اما محصولاتی که از شهرهای دیگر وارد یزد می‌شوند به دلیل اعتراض کامیون‌داران گران شده‌اند. «رضا قاسمی» ادامه می‌دهد: مثلا پیش از این هر وانت، با کرایه 200 هزار تومان از کازرون یا فارس به یزد بار می‌آورد، اما اکنون همین وانت بار حاضر نیست با کرایه کمتر از 800 هزار تومان به یزد بار بیاورد و به این دلیل قیمت‌ها بالا رفته است.این مغازه‌دار می‌افزاید: سال گذشته، شرایط فروش بسیار بهتر بود. من تاکنون ندیده بودم کسی به مغازه بیاید و تنها قیمت‌ها را نگاه و بدون خرید مغازه را ترک کند، اما هفته گذشته، بارها شاهد این موضوع بودم.


گرانی مرغ و تخم‌مرغ

«حمید توکلی» یکی از شهروندان یزدی است که درباره گرانی قیمت مرغ می‌گوید: در ابتدای ماه رمضان قیمت هر کیلوگرم مرغ حدود 6 هزار تومان بود و اکنون در پایان این ماه به 8 هزار تومان رسیده است و در طول کمتر از یک ماه 33 درصد افزایش یافته است؛ افزایش قیمتی که از ابتدای سال مدام شاهد آن هستیم.


افزایش قیمت برخی لبنیات

یکی دیگر از شهروندان به گرانی قیمت برخی اقلام اشاره می‌کند و می‌گوید: در طول ماه رمضان برخی کالاها و مواد غذایی چون مواد پروتئینی و لبنیات گران‌تر شده است و انتظار داریم مسئولان مربوطه برای کنترل قیمت‌ها وارد عمل شوند. «مجید بیدی» افزایش قیمت برخی محصولات لبنی شرکتی را در روزهای اخیر متذکر می‌شود و می‌افزاید: یک بطری دوغ که ماه گذشته 3800 بود، اکنون 4200 تومان است.
دیگر شهروند یزدی از افزایش قیمت لبنیات گلایه و اظهار می‌کند: پایین آمدن قدرت خرید مردم یزد موجب شده است تا از خرید برخی محصولات لبنی محلی و پاستوریزه خودداری کنیم. «حسین سپهری» با تاکید بر پایین آمدن سرانه مصرف محصولات لبنی بین عموم شهروندان ادامه می‌دهد: با بالا بودن قیمت محصولات لبنی محلی و کاهش درآمد خانوارها، خرید آنها کاهش یافته است. 
وی می‌افزاید: تولید‌کنندگان مواد لبنی هر بار که با انتقاد در مورد افزایش قیمت‌ها مواجه می‌شوند، انگشت‌ را به‌ سمت دامداران نشانه می‌روند و تأکید می‌کنند که شیر خام را گران‌ می‌خرند و به همین علت نمی‌توانند قیمت محصولاتشان را ثابت نگه دارند.


گرانی گوشت

یکی دیگر از شهروندان با انتقاد از گران بودن قیمت گوشت و نهاده‌های دامی ‌در یزد بیان می‌کند: نرخ گوشت عرضه‌شده در قصابی‌ها بسیار گران است و طبقات پایین‌دست جامعه توان خرید ندارند.
«محسن رستمی» با اشاره به قیمت بالای گوشت می‌افزاید: قیمت گوشت 42 تا 48 هزار تومان است و برای بسیاری از شهروندان خرید گوشت با این قیمت ممکن نیست.وی با بیان اینکه برخی افراد نیز از شرایط بازار سوءاستفاده می‌کنند، ادامه می‌دهد: مواد غذایی که تولید داخل کشور است هیچ ارتباطی با نرخ ارز ندارند، اما مغازه‌داران بالا رفتن قیمت‌ها را به نرخ ارز ربط می‌دهند.
 این شهروند اظهار می‌کند: مسئولان باید برای مواد غذایی اساسی مورد نیاز مردم مانند مواد پروتئینی، لبنی، برنج، روغن، قند و شکر، مرغ و تخم مرغ فکری کنند؛ چرا که این وضعیت قابل تحمل نیست.
رستمی می‌گوید: بسیاری مغازه‌داران اعلام می‌کنند که قیمت‌ها از این میزان هم بیشتر خواهد شد، زیرا با افزایش نرخ کرایه کامیون‌ها، هزینه حمل و نقل تاثیر مستقیمی ‌بر قیمت اجناس دارد؛ این در حالی است که مردم دیگر توان فشار مالی بیش از این را ندارند. 


عامل افزایش قیمت مرغ

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان در گفت‌وگو با همشهری درباره قیمت عرضه مرغ در بازار اظهار می‌کند: از آنجایی که 70 درصد از خوراک مرغ از بخش واردات تامین می‌شود، افزایش قیمت دلار افزایش قیمت نهاده‌های دامی ‌را در پی داشته است.
«سیدحسین بخشایش» می‌افزاید: در گذشته با ارز 3700 این نهاده‌ها تامین می‌شد و دلار 4200 تومانی موجب افزایش برخی از این قیمت‌ها شده است.
وی ادامه می‌دهد: در ابتدای ماه رمضان مرغ با قیمت 6200 تومان روانه بازار شد، ولی به دلیل استقبال زیاد، تمامی این مرغ‌ها به فروش رفت و می‌توان گفت افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت شد.


دلایل افزایش قیمت میوه

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان درباره افزایش نرخ میوه و سبزی در هفته‌های اخیر می‌گوید: به دلایلی طی دو هفته گذشته بار کمتری وارد بازار شد، بنابراین نرخ برخی صیفی و سبزی گران شد. 
وی می‌افزاید: بارندگی و آفت‌زدگی موجب شد تا برخی میوه‌ها کمتر در بازار عرضه شود و با افزایش قیمت مواجه شویم.بخشایش با اشاره به اینکه کشاورزی به آب و هوا بستگی دارد، تأکید می‌کند: سردی هوا و بارندگی‌ها موجب شد تا منطقه‌ای که باید در این بازه زمانی از آن هندوانه و برخی دیگر از محصولات به دست بیاید و وارد بازار شود، دیرتر برداشت کند و این تاخیر باعث گرانی شد.
وی ادامه می‌دهد: افزون بر این شرایط جوی، آب و هوای ابری و بارندگی موجب آفت‌زدگی در میوه‌هایی مثل هنداونه و خربزه می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید