• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 23 خرداد 1397
کد مطلب : 19549
+
-

سهم ناچیز استان از آزاد‌ راه‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی: تنها آزادراه استان مربوط به قطعات یک و دو طرح ملی ساخت آزاد راه ارومیه- تبریز است

راه
سهم ناچیز استان از آزاد‌ راه‌ها




 نسا خلخالی| ارومیه- خبرنگار:

نبود آزادراه در آذربایجان غربی قصه دیروز و امروز نیست، مدت هاست که استان با این معضل دست و پنجه نرم می‌کند اما چند وقتی است که این موضوع توجه مسئولان و مردم را به خود جلب کرده به طوری‌که چند تن از نمایندگان مجلس و مسئولان استانی نیز نبود آزادراه در آذربایجان غربی را تایید کرده و از وضعیت موجود گلایه مند شدند. اما این موضوع در حالی است که مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان این اخبار را تکذیب می‌کنند و از وجود آزادراه در آذربایجان غربی خبر می‌دهند. 


وجود 40 کیلومتر آزادراه

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی می‌گوید: تنها 40 کیلومتر آزادراه در آذربایجان غربی وجود دارد که مربوط به قطعات یک و دو طرح ملی ساخت آزاد راه ارومیه- تبریز است.

« ابراهیم مبارک قدم » ادامه می‌دهد: این 40‌کیلومتر سال گذشته با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اعتبار ٧٠٠ میلیارد ریال به بهره برداری رسید که در ادامه کریدور آزادراهی شرق به غرب کشور، استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی را بهم متصل می‌کند.

وی با اعلام اینکه طرح ملی ساخت آزادراه ارومیه- تبریز در 6 قطعه اجرا می‌شود، اظهار می‌کند: قطعه یک از سمت ارومیه تا ساحل غربی دریاچه ارومیه به طول 24 کیلومتر و قطعه دوم از پل میانگذر دریاچه ارومیه به سمت تبریز به طول 15 و نیم کیلومتر را شامل می‌شود.مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی می‌افزاید: طرح ملی ساخت آزادراه ارومیه-تبریز به طول 150 کیلومتر است که 36 کیلومتر در محدوده راه‌های آذربایجان غربی و 114 کیلومتر در حوزه استحفاظی آذربایجان شرقی احداث می‌شود و شامل شش قطعه است. قطعه 3 آن در جزیره اسلامی مشتمل بر دو تونل بوده که طول مسیر را 10 کیلومتر کوتاه تر می‌کند.


آزادراه ایواوغلی- بازرگان  در انتظار سرمایه‌گذار

معاون امور عمرانی استاندا نیز  با بیان اینکه تنها 40 کیلومتر آزادراه در آذربایجان غربی وجود دارد، می‌گوید: آزادراه شهید کلانتری تنها آزادراه آذربایجان غربی است که 2 قطعه از آن در آذربایجان غربی قرار دارد و قطعات 3 و 4 آن در آذربایجان شرقی قرار دارد که اکنون در حال ساخت است.« تقی کهوریان » ادامه می‌دهد: توجه داشته باشید درست است که قطعات 3 و 4 آزاد راه شهید کلانتری در آذربایجان شرقی قرار دارد اما این قطعات نیز مورد استفاده مردم آذربایجان غربی قرار خواهد گرفت.

وی از اجرای عملیات ساخت آزادراه ایواوغلی- بازرگان به اندازه 140 کیلومتر خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: 40 کیلومتر از این آزادراه در منطقه آزاد ماکو قرار دارد که عملیات ساخت آن از سال گذشته آغاز شده است و طبق گفته معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور برای ساخت 100 کیلومتر دیگر نیز در حال یافتن سرمایه گذاران علاقه مند به مشارکت هستیم چراکه تنها هزینه 15 درصد از این آزادراه توسط دولت پرداخت می‌شود و 85درصد از هزینه‌های باقی مانده نیز باید توسط بخش خصوصی تامین شود.معاون امور عمرانی استاندار درباره نحوه ساخت و بهره برداری از آزادراه‌ها توضیح می‌دهد: به طور معمول ساخت و نگهداری و بهره برداری از آزادراه‌ها تا چند سال مورد توافق در قرارداد، به طور مثال 10 سال، متعلق به بخش خصوصی است و پس از 10 سال دوباره به دولت واگذار می‌شود و در این مدت تمامی عوارض پرداختی توسط مردم به سرمایه گذار مربوطه تعلق می‌گیرد.کهوریان تصریح می‌کند: طبق قول معاون وزیر راه و شهرسازی به زودی مراحل ساخت این آزادراه آغاز خواهد شد.


کریدور غرب کشور 

وی با بیان اینکه کریدور غرب کشور از جمله اصلی‌ترین شریان‌های آذربایجان غربی است، می‌گوید: مسیر ارومیه- ایواوغلی در کریدور غرب کشور تعریف نشده بود که سال گذشته مجوز ساخت آن صادر شد و اکنون در حال ساخت است تا این مسیر نیز به کریدور غرب کشور وصل شود.
معاون امور عمرانی استاندار مسیر راه‌های ایواوغلی- بازرگان، ارومیه- سرو، نقده- تمرچین و خوی- رازی را شریان‌های اصلی استان نام می‌برد و می‌گوید: در صورت بهره برداری از این آزادراه‌ها، مشکلات استان در زمینه حمل و نقل به مقدار قابل توجهی کاهش خواهد یافت البته به این نکته توجه داشته باشید که قرار بر ایجاد آزادراه در تمامی مسیرهای استان نیست و در بیشتر مواقع راه‌های موجود پاسخگوی نیاز مسافران هستند.


تعدد راه‌های روستایی از مشکلات پیش روی ساخت آزاد راه

«تقی کهوریان» معاون امور عمرانی استاندار زیاد بودن تعداد مسیرهای روستایی در استان را از جمله مشکلات پیش روی تبدیل راه‌های استان به آزادراه معرفی می‌کند و می‌افزاید: مسیرهای روستایی زیادی در استان وجود دارد که با توجه به ماهیت آزادراه مبنی بر نبود راه فرعی، نمی‌توان در کنار روستاها آزادراه احداث کرد  و یک راه فرعی نیز برای روستا ساخت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید