کلانشهر شیراز برای نخستین بار در فهرست شهرهای آلوده مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسایل نقلیه قرار گرفت؛ درحالیکه پیش از این شیراز، یکی از معدود کلانشهرهای کشور بود که کمترین آلایندگی را داشت و با معضل آلودگی هوا مواجه نبود.
تابستان سال گذشته، هیأت وزیران به موجب تکلیف مقرر در بند(ب) ماده قانون مالیات بر ارزش افزوده فهرست شهرهای آلوده مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسایل نقلیه را تعیین کرد. براساس آن نیز شهرهای تهران، کرج، اصفهان، تبریز، مشهد، اهواز، قم و اراک بهعنوان شهرهای آلوده مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسایل نقلیه تعیین شدند.
به گزارش همشهری، در روزهای اخیر بار دیگر این فهرست بهروزرسانی شد و اضافهشدن شیراز به این فهرست یک اتفاق جدید محسوب میشود. شیراز که برخلاف اغلب کلانشهرها با معضل آلاینده صنایع روبهرو نیست، حالا گرفتار سوخت فسیلی خودروها شده است.
دبیر شورای ترافیک فارس معتقد است هنوز هم آلایندگی در شیراز به بحران تبدیل نشده است. سید ابوذر حسینی به همشهری گفت: «در شهر شیراز عمده آلایندههایی که وجود دارند، هنوز به مرز بحران نرسیدهاند. در واقع نرخ رشد آلایندهها بهگونهای نیست که برای شهروندان شیرازی خطرآفرین باشند، ولی عمده منبع تولید آلایندهها وسایل نقلیه محسوب میشوند. بیشتر از همه نیز خودروها هستند که سبب آلودگی نسبی در شهر شیراز میشوند. البته در حومه شیراز آلودگی هوا نداریم و بیشتر آلایندهها مربوط به مرکز شهر است.»
بررسی آلایندهها
بررسی میزان پراکنش آلایندههای O و NO در ۴ ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهر شیراز طی سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ صورت گرفت. براساس نقشههای موجود روند تغییرات برای آلایندههای NO و O رو به بهبودی بوده است. البته آلاینده O در سال ۱۳۹۶ شرایط بسیار بدی را داشته و جزو آلایندههایی بوده که در آن سال وضعیت ناسالم برای شهروندان بهوجود آورده است. به همین دلیل، از همان زمان احتمال میرفت که شیراز در آیندهای نه چندان دور با معضل آلودگی هوا روبهرو شود.
حسینی معتقد است اگر افزایش تردد خودرو با همین روند در معابر شهر شیراز جلو برود، چند سال دیگر این شهر هم میتواند جزو کلانشهرهای آلوده به لحاظ سوختهای فسیلی باشد:«در واقع اکنون شیراز در شرایط بحرانی قرار ندارد.»
آلایندگی صنایع
جالب اینکه در دهه 70شمسی آلایندههای صنایع مختلف در شیراز سبب آلودگی زیستمحیطی در این شهر شده بود. اکنون سازمان حفاظت محیطزیست استان فارس اعلام کرده مشکل اصلی آلایندهها تردد «خودروها» است.
معاون ترافیک شهرداری شیراز در این رابطه گفت: «براساس اظهارات دوستان ما در محیطزیست مشکل اصلی آلایندهها تردد خودروهاست. حالا تعداد خودروها هرقدر که افزایش پیدا کند، احتمال تبدیل شیراز به شهری با آلایندگی بالا افزایش خواهد یافت. تردد خودروها نیز میتواند توسط شهروندان باشد یا اینکه توریستهایی که با خودروی شخصی میهمان شیراز هستند. »
با توجه به معضل آلودگی هوای اکثر کلانشهرها مانند تهران که با وجود راهکارهای مختلف طی دهههای اخیر همچنان با آلودگی مواجه هستند، بهنظر میرسد یک زنگ خطر برای پلیس راهور، شهرداری و محیطزیست شیراز به صدا درآمده که برای عبور از بحران احتمالی از حالا برنامهریزی کنند.
چرا شیراز در فهرست شهرهای آلوده قرار گرفت؟
در همینه زمینه :