• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 27 خرداد 1402
کد مطلب : 194743
+
-

توافق بین‌قاره‌ای برای «ایران‌راه»

کشورهای بهره‌مند از ثمرات کریدور شمال- جنوب برای استفاده از ‌همه ظرفیت‌ها در فعال‌سازی این کریدور تحت عنوان ایران راه به‌اتفاق نظر رسیدند

امیر الهی- روزنامه‌نگار

ایران راه، اسم رمز فعال‌سازی کریدور بین‌قاره‌ای شمال - جنوب است و همه ابعاد حمل‌و نقل از دریا تا دریا اعم از کشتیرانی، ریلی، جاده‌ای و هوایی را در برمی‌گیرد. ذی‌نفعان این کریدور در نشست ویژه راهگذر بین‌قاره‌ای شمال-جنوب و در حاشیه بیست و ششمین مجمع اقتصادی سالانه در روسیه به این تفاهم رسیده‌اند که همه ظرفیت‌ها برای تحقق « ایران راه» به خدمت گرفته شود. به گزارش همشهری، ایران، سرزمین کریدورهای بین‌المللی است و می‌تواند ارزان‌ترین، امن‌ترین و نزدیک‌ترین جایگزین برای مسیرهای تجاری ‌ منطقه باشد؛ اما بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها، ابتدا نیازمند اجماع بین‌المللی برای فعال‌سازی این کریدورها و در گام دوم مستلزم ایجاد و توسعه زیرساخت‌های موردنیاز است که البته بسیاری از آنها بدون جلب مشارکت کشورهای ذی‌نفع امکان‌پذیر نخواهد بود. به همین واسطه، علاقه‌مندی ناگزیر روسیه به مسیر ایران برای دور زدن محدودیت‌های تحریمی ناشی از حمله نظامی به اوکراین، به محرکی برای فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب منجر شده و ایران نیز در تلاش است در یک بازی برد برد، این مسیر را که نام « ایران‌راه» بر آن گذاشته شده به نحو احسن فعال کند.

توافق با کشورهای مسیر
وزیر راه و شهرسازی از پیگیری توافق‌های حوزه کریدوری، شبکه ترانزیتی، بندری، هوایی و همه بخش‌های حمل‌ونقلی، با محوریت کریدور شمال به جنوب و همچنین مذاکره برای تحقق نهایی حمل‌ونقل ترکیبی در این مسیر خبر داده است. مهرداد بذرپاش در جریان سفر به سن‌پترزبورگ برای شرکت در بیست و ششمین مجمع اقتصادی سالانه روسیه، اعلام کرد: برنامه‌های بسیاری تدارک دیده شده و ضمن پیگیری توافقات اخیر با روسیه در حوزه کریدوری، مذاکرات با سایر کشورهایی که اعلام آمادگی کرده‌اند نیز ادامه خواهد یافت.
 با هر کشوری که متقاضی مشارکت در این خصوص باشد، توافقات لازم از سوی دولت ایران شکل می‌گیرد. البته طبق اظهارات بذرپاش، روسیه در رأس این توافقات قرار دارد؛ اما بسیاری از کشورها به‌واسطه موقعیت جغرافیایی ایران، برای همراهی در این حوزه تمایل دارند و برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بندری ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.‌وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: زنجیره کریدور شمال به جنوب تنها به بخش ریلی محدود نمی‌شود بلکه از دریا به دریاست یعنی این زنجیره اجزایی مختلف ازجمله دریایی، ریلی، جاده‌ای و حتی هوایی دارد که زنجیره حمل‌ونقل ترکیبی به‌صورت موازی با سایر کشورهاپیش می‌رود.

چشم‌انداز روشن برای ایران‌راه
وزیر راه و شهرسازی، حضور در نشست ویژه، راهگذر بین‌قاره‌ای شمال-جنوب را علاوه بر استانداردسازی این زنجیره کریدوری، نشان‌دهنده اراده ایران برای تکمیل این شاهراه دانست که با تبیین اهمیت این موضوع در نشست مقرر شد همه ظرفیت‌ها به‌کار گرفته شود تا کریدور یادشده تحت عنوان ایران‌راه نهایی شود. بذرپاش در دیدار با ایگور لویتین، دستیار ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در حاشیه بیست و ششمین مجمع اقتصادی سالانه در سن‌پترزبورگ‌گفت: این کریدور اتصال‌دهنده شمال به جنوب است و باید به‌عنوان یک مرکز بزرگ لجستیکی در منطقه برقرار باشد.
لویتین نیز به ایجاد مسیرهای جدید در منطقه اشاره کرد و گفت: ایران که در مسیر شبکه بین‌المللی حمل‌ونقل قرار دارد، به این مسیر ورود پیدا کرده و چشم‌انداز آن روشن است. وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ایران و روسیه، به‌عنوان 2 رکن اساسی کریدور شمال - جنوب، همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه را در دستور کار قرار داده‌اند و این نوع همکاری‌ها به‌ویژه با امضای موافقتنامه مشارکت در پروژه رشت-آستارا، به‌عنوان حلقه تکمیل‌کننده حمل‌ونقل تمام ریلی از بنادر جنوبی ایران تا شمال روسیه، فصل جدیدی در کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال- جنوب گشوده است. بذرپاش تصریح کرد: ایران از رسیدن به گفتمان و تصویری مشترک در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک بین 2 کشور و تعمیم این گفتمان مشترک به سایر کشورهای ثالث استقبال می‌کند.

توافق ترانزیت و سوخت استاندارد
در بخش دیگری از رایزنی‌های همکاری در کریدور شمال -جنوب، در جریان دیدار وزیر راه و شهرسازی با ماسکویچوف، رئیس کمیته حمل‌ونقل دوما، توافق چهارجانبه ازبکستان، ترکمنستان، روسیه و ایران درخصوص مسیر ترانزیت، سوخت استاندارد، راه و دریا به امضا رسید. طبق اعلام وزارت راه، در پی تبادل‌نظر بذرپاش و ماسکویچوف پیرامون موضوعات حمل‌ونقل 2 کشور، توافق در حوزه دریایی و درخصوص بندر امیرآباد، انزلی و کاسپین نیز حاصل شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید