• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 23 خرداد 1402
کد مطلب : 194388
+
-

گفت وگو با مصطفی زیبایی‌نژاد، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران

استقبال خوبی از جشن‌های دهه کرامت شد

استقبال خوبی از جشن‌های دهه کرامت شد

دهه کرامت با اجرای برنامه‌های متنوع در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران با شعار «مهر خواهری؛ مهر برادری» برگزار شد. در این دهه اهدافی همچون عمق بخشی به روابط بین خواهر و برادر در بستر یک خانواده متعالی، ایجاد نشاط عمومی و فضای معنوی همراه با ترویج و نشر فرهنگ رضوی و همچنین آشنایی مردم و جامعه با سیره مهر و محبت خواهر و برداری حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و حضرت معصومه (س) در برنامه‌های مختلف در نظر گرفته شده  بود. مصطفی زیبایی نژاد، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران  در توضیح این برنامه‌ها گفت: شهرداری تهران با تجربه برنامه‌های گذشته با مشارکت حداکثری مساجد، گروه های مردمی وخودجوش، سراهای محلات و اصحاب فرهنگ ، هنر و رسانه به منظور پاسداشت دهه کرامت و تعظیم شعائر اسلامی به اجرای پرشور برنامه های دهه کرامت به ویژه میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و حضرت امام رضا (ع) با شعار «مهر خواهری» و «مهر برادری» همچنین ویژه برنامه جشن‌های قرار عاشقی در تمام مناطق شهر تهران پرداخت.

جشن‌های دهگانه قرار عاشقی از مهمترین برنامه‌هایی بود که در ایام دهه کرامت با استقبال بسیار خوب روبرو شد.
مصطفی زیبایی‌‌نژاد ادامه داد: قرارعاشقی به‌مدت ۱۰ شب و در ۱۰ منطقه با محوریت محلی و منطقه‌ای کلید خورد و در قالب جشن محلی و منطقه‌ای برگزار شد.
وی در این رابطه افزود: مجموعه‌های مردمی و محلی به اجرای برنامه‌های فرهنگی، پذیرایی و شکل دهی به برگزاری باشکوه تر جشن امام رضایی کمک کردند.همچنین برنامه‌های فرهنگی و هنری، برای گروه‌های خانواده، بزرگسالان و کودک و نوجوان تدارک دیده شده بود. مداحی، سرود، شعرخوانی و پرچم گردانی از طرف خادمان آستان قدس رضوی ازجمله اقدامات این جشن‌های ده‌‌گانه بود.
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران گفت: ضمن اینکه راس ساعت 8هر شب در این محلات صلوات خاصه علی ابن‌موسی الرضا توسط خادمان آستان قدس رضوی خوانده می‌شد، هر شب ساعت 10شبکه پنج سیما گزیده‌ای از برنامه را پخش می‌کرد. جشن‌های دهگانه قرار عاشقی با استقبال خوبی روبه‌رو شد.
چایخانه‌های امام رضایی از دیگر طرح‌های مجموعه فرهنگی شهرداری به مناسبت دهه کرامت بود. زیبایی‌نژاد در این رابطه گفت: یکی از ایده‌های ما استفاده حداکثری از راه‌های ارتباط با مردم است. در این راستا مجموعه فرهنگی شهرداری تهران برای محلات، میادین، گذرگاه‌ها و... برنامه‌ای درنظر گرفته است. به‌طور مثال مترو یکی از مکان‌هایی است که مردم با شهرداری در تعامل هستند. باید برای این فرصت‌های ارتباطی برنامه داشت.
مصطفی زیبایی‌‌نژاد افزود: یکی از کارهایی که در دهه کرامت امسال برای نخستین بار انجام شد برپایی چایخانه‌های حضرت رضا(ع) بود با همان مدل چایخانه‌هایی که در آستان قدس رضوی برپا شده بود. با برنامه‌ریزی و کمک از خادم یاران حضرت علی ابن موسی الرضا، 22میدان و محله پر رفت‌وآمد شهر را مشخص کردیم و از 4خرداد تا روز ولادت آقا علی ابن موسی الرضا(ع) در 22منطقه تهران چایخانه حضرت رضا (ع) برپا شد. این چایخانه‌ها از ساعت5 بعدظهر تا 8شب از شهروندان پذیرایی می‌کردند. این برنامه نیز با استقبال خوب همشهری‌ها روبه‌رو شد.

پویش مهر خواهر و برادری
پویش مهر خواهر و برادری ازجمله ایده‌های مجموعه فرهنگی شهرداری به مناسبت دهه کرامت بود. مصطفی زیبایی‌نژاد در این رابطه گفت: امام رضا (ع ) ولی‌نعمت ایرانیان است. مردم ایران علاقه‌ای خاص به امام هشتم خود دارند. در این زمینه مجموعه فرهنگی شهرداری تهران پویشی را با همکاری سازمان تبلیغات، سازمان صدا و سیما، آستان قدس رضوی و مجموعه بسیج و شهرداری تهران برنامه‌ریزی کرد تا در دهه کرامت همه با یک پویش و با یک عنوان خاص و اثر‌گذاری محتوایی مناسب فعالیت کنیم. مهر خواهری و برادری به پویشی محوری تبدیل شد. در همین زمینه سرودی با عنوان مهر خواهر و برادری تولید شد و دو تن از مداحان شهر این سرود را اجرا کردند.
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران درباره جشن امام رضایی‌ها گفت: اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها سال گذشته نخستین تجربه‌خود را در دانشگاه تهران کسب کرده بود. بنای ما بر این بود که امسال محل برگزاری جشن با این مناسبت تناسبی اسمی و مکانی داشته باشد. میدان خراسان از دیرباز محل گذر هیئت و خروجی شهر تهران به سمت خراسان و مشهد مقدس بود و به این مناسبت نامگذاری شده بود. وی افزود: میدان خراسان سابقه برگزاری چنین برنامه‌هایی را دارد. این میدان در نیمه شعبان هر سال هم با چراغانی از عاشقان ائمه اطهار استقبال می‌کند. از این‌رو تصمیم گرفته شد که میدان خراسان در ساعت 8شب 8خرداد میزبان جشن ولادت امام هشتم باشد. این جشن با همکاری و همراهی مردم محلی، موکب‌داران و مغازه‌داران هیئت برگزار شد. این همکاری و آن جمعیت نشان از علاقه مردم به علی ابن موسی‌الرضا(ع) است. مصطفی زیبایی‌‌نژاد در پایان سخنان خود با تأکید بر نقش مردم در برگزاری چنین اجتماعاتی گفت: مجموعه فرهنگی شهرداری تهران بنا را بر الگو‌سازی‌ نهاده است. ما می‌خواهیم سنتی را احیا کنیم و سپس مردم آرام آرام کار‌ها را بر عهده بگیرند. اگر اجتماع امام‌رضایی‌ها چند سال در میدان خراسان برگزار شود کم کم مردم خود این جشن را برگزار خواهند کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید