• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
سه شنبه 23 خرداد 1402
کد مطلب : 194380
+
-

درنشست کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور مطرح شد

جشن‌های دهه کرامت با رویکرد تقویت «کرامت و هویت ملی»

جشن‌های دهه کرامت با رویکرد تقویت «کرامت و هویت ملی»

در آستانه دهه کرامت جمعی از مسئولان کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور با تولیت آستان قدس رضوی دیدار و بر هم‌افزایی فرهنگی جهت برگزاری برنامه‌های این دهه تأکید کردند. همچنین چهل و نهمین نشست کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما و جمعی از مسئولان در مشهد مقدس برگزار شد.

همزمان با برگزاری نشست کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور در مشهد، نشست مشترکی به میزبانی مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس و دفتر معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی برگزار شد تا با حضور نمایندگان و مسئولان فرهنگی شهرداری‌های کلانشهرها، هماهنگی‌ها و تدابیر لازم برای برگزاری جشن‌های ویژه دهه کرامت اتخاذ شود. رئیس رسانه ملی، شهردار تهران و معاونان فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌های کلانشهرهای کشور با موضوع هماهنگی برگزاری جشن‌های دهه کرامت در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا(ع) جلسه‌ای را در مشهد مقدس برگزار کردند تا مقدمات مراسم‌ این دهه فراهم شود؛ جلسه‌ای که تولیت آستان قدس رضوی نیز در آن حضور داشت و توجه به مسائلی را مورد تأکید قرار داد.

دهه کرامت حول تقویت کرامت انسانی باشد
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی دهه کرامت باید حول تقویت کرامت انسانی و ملی باشد، گفت: در دهه کرامت باید ائمه اطهار(ع) و به‌ویژه امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) را به مردم شناساند، زیرا راه مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی از مسیر آموزه‌های اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) می‎گذرد.

کرامت در اسلام
او در ادامه به جایگاه و اهمیت «کرامت» در اسلام پرداخت و گفت: اگر در واژه «کرامت» تأمل کنیم، درخواهیم یافت که این واژه سرچشمه کسب تمام فضائل است، زیرا اگر انسان و جامعه، کرامت داشت، آنگاه دیگر کسب فضیلت‌ها و دفع رذیلت‌ها آسان خواهد شد. او با بیان اینکه کرامت، گوهری ارزشمند است که خداوند تبارک و تعالی در وجود تمام انسان‌ها به ودیعه گذاشته است، افزود: «کرامت» در لغت به‌معنای بزرگی، بزرگواری، حیثیت، شرافت، عزت، منزلت و دوری از فرومایگی است و جامعه که از کرامت برخوردار بود تسلیم زور، ظلم و ستمگران نخواهد شد. وی حقیقت کرامت انسانی را هویت انسانی معرفی کرد و گفت: جامعه‌ای که کرامت و هویت خود را از دست بدهد سلطه‌پذیر است؛ حتی اگر جامعه‌ای از حیث اقتصادی و معیشتی در فقر باشد اما کرامت انسانی آن حفظ شود، سرتعظیم در برابر ظلم و ظالم فرود نخواهد آورد.

هم‌افزایی و همکاری رسانه ملی با شهرداری

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران:نشست کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران که با حضور رسانه ملی انجام شد، تجدید عهدی برای هم‌افزایی، همکاری و تعامل مؤثر بیش از پیش برای ترویج فرهنگ و معارف اسلامی و رضوی بود.
موضوع محوری دهه کرامت، مبتنی بر ویژگی خواهر و برادری امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) است و به‌ همین دلیل، باید در جشن‌های این دهه نیز تحکیم بنیان خانواده و فرهنگسازی‌ در این زمینه پررنگ باشد.
 صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران همسو و همراه با سایر نهادها و سازمان‌ها برای برگزاری هرچه‌ بهتر این دهه تلاش خواهد کرد. امیدواریم با هماهنگی و همکاری مجمع شهرداران کلانشهرها و کمیسیون فرهنگی این مجمع، دهه کرامت متفاوت، پرشور و بانشاط‌تری را با رویکرد حضور پررنگ مردم و خانواده‌ها تجربه کنیم.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید