• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 23 خرداد 1402
کد مطلب : 194385
+
-

وحدت و همدلی ملی در بستر شادی و نشاط معنوی

یادداشت
وحدت و همدلی ملی در بستر شادی و نشاط معنوی

محسن برمهانی-معاون سیمای سازمان صدا و سیما

ماه‌هایی که پشت‌سر گذاشتیم، یک نقطه عطف تاریخی در برگزاری رویدادهای ملی و مذهبی با رنگ و شور مردمی محسوب می‌شود. جلوه‌گری زیبای گروه‌های کودک و نوجوان در اجرای سرود «سلام فرمانده» در پهنه ایران اسلامی و فرامرزها، جشن فرشته‌ها و همچنین جشن ۱۰کیلومتری عید غدیر خم در خیابان ولیعصر(عج)، اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها در دانشگاه تهران و میدان خراسان، جشن بزرگ ولادت امام هشتم در مشهد و جشن میلاد پیامبر اعظم(ص) در میدان ولیعصر(عج) و... همگی حماسه‌هایی درخشان و ماندگار در کتاب تاریخ مناسک و آیین‌های این سرزمین محسوب می‌شوند. این گردهمایی‌ها بیش از پیش وحدت و همدلی ملی در بستر شادی و نشاط معنوی را نشان دادند.
رکن مهم و به‌عبارت دقیق‌تر متولی اصلی این تجمعات باشکوه آیینی، مردم عزیز و بصیر شرکت‌کننده در این مراسم‌ها هستند که با هم‌افزایی جریان فرهنگی انقلاب پشتیبانی شدند، اما نکته مهم این است که برخورداری از پیوست رسانه‌ای برای چنین رویدادهایی، به موج‌‌آفرینی ‌و جاودانگی آنها کمک کرده؛ به این معنی که استفاده حداکثری از رسانه برای اطلاع‌رسانی، تبلیغ و ترویج این مراسم، ضمن آگاه کردن دیگر علاقه‌مندان، زمینه مشارکت ایشان و سوق دادن‌شان را به برگزاری بهتر این رویدادها فراهم کرده است. سیما به‌عنوان رسانه‌ای فراگیر، ضریب بیشتری به این رویدادها داد؛ در واقع می‌توان پیشقراول اطلاع‌رسانی و بازنمایی رسانه‌ای این رویدادها را رسانه ملی دانست که با نمایش این جشن‌ها، ظرفیت‌های بالقوه مردمی را برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر آنها شکوفا کرد. گرچه شاید وجود کاستی‌ها در هر رویدادی طبیعی به‌نظر برسد، اما از همین ظرفیت مردمی باید در جهت به حداقل رساندن ایرادات بهره جست.
این هم‌افزایی برای چنین گرد هم جمع شدن‌های باشکوه و خالصانه، یک ذکر جمعی است و برکت آن نیز برای همه جمع خواهد بود. ید واحده رسانه ایران اسلامی با هم‌افزایی، یک خیر جمعی برای همه مشارکت‌کنندگان در خلق این صحنه‌های ماندگار به شمار می‌رود؛ یکی از برکات آن برای تلویزیون نیز این است که محتوای معنوی را خارج از فضای کلیشه‌ای استودیو و نیز پیام حضور مردم را به‌عنوان رویداد رسانه‌ای ارائه می‌کند. همچنین اقدام دیگر دستگاه‌ها به‌ویژه شهرداری تهران، آستان قدس رضوی، بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی و ... با ضریب رسانه پربسامدتر می‌شود و به جای صدها هزار مخاطب، میلیون‌ها مخاطب را در بر می‌گیرد. اینگونه است که تحول رسانه ملی در راستای مردمی‌سازی حوزه فرهنگ نمود بیشتری می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید