• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19413
+
-

وعده انگلیسی، هشدار به توتال و چراغ سبز ر‌یلی‌ها


همچنان ماندن یا نماندن شرکت‌های خارجی در عصر جدید برجام منهای آمریکا محور اصلی مذاکرات و اظهارنظرهاست تا آنجا که سفیر انگلیس از تلاش برای راضی کردن شرکت‌های کوچک و متوسط برای ماندن در بازار ایران خبر داده، همزمان یک نماینده مجلس فاش کرده وزارت نفت به توتال هشدار داده اگر برود، تمام سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به نفع ایران ضبط می‌شود و قائم‌مقام شرکت راه‌آهن هم تأکید کرده تمام شرکت‌های طرف قرارداد در حوزه حمل‌ونقل ریلی گفته‌اند در ایران می‌مانند. سخنگوی دولت هم از آمادگی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برای کم‌کردن یا بی‌اثرکردن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد ایران خبر داده است اما در این میان همچنان همه نگاه‌ها به تصمیم اتحادیه اروپا و تضمین قطعی سیاستمداران قاره سبز است که چگونه می‌توانند از برجام حمایت کنند تا ایران به ماندن بر سر تعهدات خود راضی شود.



وعده سفیر برای حضور شرکت‌های انگلیسی در ایران

رابرت مک ایر، سفیر جدید انگلیس در تهران از تلاش دولت این کشور برای حضور شرکت‌های کوچک و متوسط در شرایط جدید برجام خبر داد. او دیروز در دیدار با رئیس اتاق ایران گفت: در سفارت انگلستان، یک کارگروه حرفه‌ای و خوب مشغول به‌کار است و هدف آنها ایجاد روابط مناسب و گسترده تجاری و اقتصادی بین 2کشور است؛ البته نباید فراموش کنیم که وضعیت فعلی تحت‌تأثیر تصمیم‌های اخیر آمریکا قرار دارد و گذر از این شرایط سخت و پیچیده است.

او ادامه داد: شاید شرایط با گذشته متفاوت باشد و این بار، ایران با تحریم‌های یکجانبه آمریکا مواجه است اما به هر حال اروپا نمی‌تواند به‌طور کامل خروج آمریکا از برجام را جبران کند؛ هرچند تعهد سیاسی اروپا و انگلیس نسبت به برجام بسیار جدی است.

 مک‌ایر تأکید کرد: باید واقع‌بینانه فکر کنیم و بدانیم که شرایط برای شرکت‌های مختلف سخت شده به‌ویژه برای شرکت‌های نفتی. برای همین گروه کاری سفارت انگلیس تمرکز خود را روی شرکت‌های کوچک و متوسط گذاشته و در پی آن است که با برقراری کانا‌ل‌های ارتباطی بانکی بین ایران و انگلیس به فعالیت این شرکت‌ها در ایران کمک کند. رئیس اتاق ایران هم در این نشست اعلام کرد: اروپا و انگلیس موضع‌گیری‌های سیاسی خوبی نسبت به اقدامات اخیر آمریکا و خروج این کشور از برجام داشته‌اند اما این موضع‌گیری‌ها باید نتایج خوب اقتصادی را درپی داشته باشد. فقط بیان دیدگاه کافی نیست، ایران باید آنچه را که اروپا و انگلیس بیان می‌کنند در عمل ببیند.



توتال بازنگردد، دارایی‌هایش ضبط می‌شود

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با اشاره به مذاکره مسئولان وزارت نفت با توتال، گفت: اگر توتال در مهلت مشخص بازنگردد، عواید سرمایه‌گذاری‌هایش به نفع ایران ضبط می‌شود. به گزارش مهر، بهروز نعمتی گفت: براساس اطلاعاتی که داریم ظاهرا هنوز توتال رسما ایران را ترک نکرده و مشغول مذاکره است. او افزود: براساس قرارداد، یک مهلت اجرایی درنظر گرفته شده است که درصورت ترک ایران، اگر تا آن مهلت مشخص برگردند کار از سر گرفته می‌شود و در غیراین صورت باید خسارت پرداخت کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: بر این اساس درصورتی که تا آن مهلت مشخص بازنگردند، هر میزان سرمایه‌گذاری کرده باشند، طبق قرارداد به نفع ایران ضبط می‌شود. نعمتی اعلام کرد: البته شرکت‌های چینی اعلام کرده‌اند درصورت خروج توتال، با ایران قرارداد می‌بندند و به‌صورت مشترک با شرکت‌های ایرانی کار را انجام می‌دهند.

او درباره نگرانی‌های برخی کارشناسان درباره فروش اطلاعات میادین نفتی و گازی ایران توسط توتال پس از ترک قرارداد، تأکید کرد: عمده فعالیت توتال در میادین مشترک بوده و اطلاعات میادین مشترک با قطر را دارند و این اطلاعات مشکلی ایجاد نمی‌کند.



2گام اروپا برای ادامه فعالیت در ایران

تارنمای اروپایی نیویوروپ نوشت: اتحادیه اروپا با به‌روزرسانی «قانون انسداد» و «مجوز وام خارجی»، سرمایه‌گذاری شرکت‌هایش را در ایران حفظ می‌کند. به گزارش ایرنا، این شبکه خبری نوشت: این اقدامِ کمیسیون به‌دنبال نشست غیررسمی این اتحادیه در صوفیه و بیانیه‌های این کمیسیون در تاریخ 18 مه (28 اردیبهشت) انجام شد. کمیسیون اروپا در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: هدف از این اقدامات کمک به حفظ منافع شرکت‌های اتحادیه اروپاست و پایبندی این اتحادیه را به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نشان می‌دهد.

کمیسیون اروپا همچنین با به‌روز‌رسانی قانون انسداد که شرکت‌های اتحادیه اروپا را از رعایت تحریم‌های آمریکا منع می‌کند، اعلام کرد مفهوم این امر الزام بانک سرمایه‌گذاری اروپا در حمایت مالی از طرح‌های اروپایی در ایران نیست و تصمیم‌گیری درباره این سرمایه‌گذاری‌ها برعهده هیأت‌مدیره بانک سرمایه‌گذاری اروپاست. کمیسیون اروپا اعلام کرد پارلمان اروپا و شورای اروپا بعد از تصویب به‌روزرسانی این قوانین در 6 ژوئن 2‌ماه فرصت دارند تا قبل از اجرایی شدن این قوانین مخالفت خود را اعلام کنند؛ درصورتی که مخالفتی نباشد به روزرسانی‌ها منتشر می‌شوند و تا ابتدای‌ماه آگوست (اواسط مرداد) به اجرا در‌می‌آیند که این تاریخ مصادف است با اجرای نخستین بسته وضع دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران.

 خبر دیگر اینکه روزنامه وال‌استریت ژورنال آمریکا اعلام کرد، خریداران نفت ایران از حرکت آمریکا برای منزوی کردن تهران حمایت نمی‌کنند. به نوشته این روزنامه آمریکایی تلاش دولت ترامپ برای تحت فشار قراردادن ایران به کشورهایی بستگی دارد که به‌درستی مبارزه آمریکا علیه ایران شک دارند و در مقابل آنچنان مقاومت می‌کنند که ممکن است یک عنصر اصلی این حرکت یعنی کاهش صادرات نفت ایران خنثی شود.

درحالی‌که مایک پمپئو، وزیر خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، تهران را به وضع «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» تهدید کرده‌اند، با این حال، مشتریان نفت ایران خود را برای مقابله با تحریم صادرات نفت ایران آماده می‌کنند.


   سرمایه‌گذاران خارجی روی ریل می‌مانند

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: با وجود فشار آمریکا، شرکت‌های خارجی در بخش حمل‌ونقل ریلی به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند به اجرای تعهداتشان با طرف ایرانی پایبند هستند. به گزارش ایرنا، حسین عاشوری افزود: نگران اجرای قراردادهای منعقده با شرکت‌های خارجی نیستیم؛ زیرا تحریم‌ها موضوع جدیدی نیست؛ اگرچه آزار‌دهنده است اما در سال‌های گذشته با وجود تحریم‌های ظالمانه به خوبی توانسته‌ایم آن را مدیریت کنیم. او گفت: برخی از شرکت‌های فعال در حوزه حمل ونقل ریلی در آستانه امضای قراردادهای جدیدی با شرکت‌های ایرانی‌اند. قائم‌مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن به امضای قرارداد تأمین مالی ساخت 6هزار واگن باری با استفاده از فاینانس روسیه اشاره کرد و افزود: این قرارداد بخشی از تعهدات شرکت‌های خارجی در ایران است و مقرر شده تا 2سال آینده 6هزار واگن باری با مشارکت شرکت روسی در ایران تولید شود. عاشوری یادآورشد: در بخش تأمین ناوگان مسافری، همکاری شرکت‌های ایرانی با چند شرکت بین‌المللی آغاز و در 2سال گذشته 130واگن مسافری وارد ناوگان ریلی شده است؛ ضمن اینکه سال گذشته 2رام قطار ریل باس که در داخل کشور تولید شده وارد ناوگان شد و 3رام قطار ریل باس دیگر در چند‌ماه آینده وارد ناوگان ریلی کشور می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید