• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 7 شهریور 1402
کد مطلب : 201570
+
-

تحقیر توتال با مهندسان ایرانی

با حضور رئیس‌جمهوری عملیات بهره‌برداری از فاز 11پارس‌جنوبی با استفاده از توان داخلی آغاز شد

گزارش
تحقیر توتال با مهندسان ایرانی

بهزاد رنجبر- روزنامه‌نگار

روز گذشته با حضور رئیس‌جمهوری، عملیات بهره‌برداری از فاز 11پارس‌جنوبی به ‌عنوان مرزی‌ترین فاز پارس‌جنوبی، بین ایران و قطر آغاز شد. بهره‌برداری از این سکوی تولیدی، قفل 20ساله توسعه فاز 11پارس ‌جنوبی را شکست.
به گزارش همشهری، روز گذشته با حضور ابراهیم رئیسی، عملیات تولید گاز از فاز11پارس‌جنوبی به مقدار 7میلیون مترمکعب در روز و از طریق 4چاه حفاری از مجموع 24چاه این پروژه، آغاز شد. قرار است به مرور زمان، با حفاری چاه‌های جدید، تولید گاز از فاز11 به 56میلیون مترمکعب در روز برسد. برای تحقق این هدف، علاوه بر حفاری 20حلقه چاه باقیمانده، ساخت و نصب یک سکوی جدید در فاز11 در دستورکار است.
فاز 11پارس‌جنوبی تنها فاز توسعه نیافته میدان مشترک گازی ایران و قطر بود که با وجود مرزی‌بودن، توسعه آن در 2دهه گذشته، بارها توسط شرکت‌های ایرانی و خارجی به تعویق افتاده بود.
آخرین بار در تیر‌ماه 1396 قراردادی به ارزش 4.8میلیارد دلار میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (CNPC) و شرکت پتروپارس به امضا رسید و قرار بود 40‌ماه بعد از امضای قرارداد، یعنی پاییز 1399 تولید گاز از میدان فاز11پارس‌جنوبی آغاز شود.
طبق قرارداد امضاشده در سال 1396 توتال، رهبری کنسرسیوم پروژه توسعه فاز١١ پارس‌جنوبی را بر عهده داشت و سهم این شرکت فرانسوی در این کنسرسیوم 50.1درصد، سهم شرکت ملی نفت چین 30درصد و سهم شرکت پتروپارس 19.9درصد تعیین شده بود، اما این قرارداد با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت 1397 به در بسته خورد چرا که شرکت‌های چینی و فرانسوی دیگر حاضر به همکاری با ایران نشدند.
اما از سال1400 و با آغاز به‌کار دولت سیزدهم اقدامات تازه‌ای برای بهره‌برداری از فاز11پارس‌جنوبی با استفاده از توان متخصصان داخلی آغاز شد و در نهایت در نیمه نخست سال‌ جاری یک سکوی دریایی از فاز 12 به فاز 11منتقل شد و در نهایت روز گذشته با حضور رئیس‌جمهوری، عملیات بهره‌برداری و تولید گاز از این میدان مشترک گازی آغاز شد.
اهمیت این اقدامات صرف‌نظر از درآمد‌های ارزی این میدان گازی که بیش از 5میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود، در این است که عملیات جابه‌جایی یک سکوی 3200تنی نصب شده در دریا که سنگین‌ترین سکوی دریایی در میان فاز‌های پارس‌جنوبی است، مراحل پیچیده‌ای داشته و یک عملیات بی‌سابقه در صنعت نفت کشور بود. با وجود همه این پیچیدگی‌ها در نهایت کار جداسازی ایمن این سکو از موقعیت قبلی و نصب آن در موقعیت جدید در دریا به‌ دست متخصصان داخلی با موفقیت انجام و مراحل بهره‌برداری از روز گذشته آغاز شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید