• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 2 دی 1396
کد مطلب : 1938
+
-

اقتصاد زلزله

عمادالدین قاسمی‌پناه/ روزنامه‌نگار:

حدود 40 روز از اتفاق تلخ زلزله در غرب کشور گذشته است. در این حادثه جمعی از هموطنان بی‌خانمان شدند و عده‌ای به سوگ عزیزانشان نشستند. بخشی از اقتصاد شهری و روستایی در این مناطق مختل شد و زیرساخت‌ها از بین رفت. کشته شدن بیش از 600 نفر از هموطنان و مجروح و معلول شدن بیش از 10 هزار نفر داغی نیست که به این زودی‌ها فراموش شود. با این حال، به قول معروف زندگی ادامه دارد و این اتفاق هم مانند هر رویداد تلخی از 2 جنبه قابل بررسی است. می‌توان دست روی دست گذاشت و در اندوه از دست‌رفته‌ها روزگار سپری کرد. در عین حال می‌توان آینده‌ای روشن را رقم زد. 

روی دیگر زلزله و ویرانی می‌تواند «سازندگی» باشد. اکنون زمان آن است که به دور از احساسات به زلزله به مثابه عدویی نگریست که خیر هم برای هموطنان زلزله‌زده پیش آورده است. زلزله با همه تلخی‌ها و مصیبت‌هایش می‌تواند بخشی از رکود حاکم بر اقتصاد کشور را -اگرچه در سطح خرد- رفع کند.

رونق ساخت و ساز، تولید و فروش مصالح و همچنین اشتغال‌زایی در این بخش، اتفاقی است که خواه ناخواه در کرمانشاه شاهد خواهیم بود.

بر اساس آخرین آمار، مبلغ 50 میلیارد تومان کمک نقدی به حساب هلال احمر واریز شده که حدودا دو برابر مبلغ جمع‌آوری شده در زلزله ورزقان است. کمک‌های نقدی مردم به حساب کمیته امداد امام خمینی (ره) هم از مرز 20 میلیارد تومان گذشت، به طوری که فقط در یک مورد، یک خیر تهرانی مبلغ 10 میلیارد تومان از سوی این نهاد به هموطنان زلزله‌زده کمک کرده است.

به این موارد، کمک‌های غیرنقدی را هم اضافه کنید که موجب رونق بخش‌های مختلف بازار در 40 روز اخیر شده است. ترافیک خودروهای شخصی برای کمک‌رسانی به هموطنان به حدی بود که بارها مسئولان مربوط از مردم تقاضا کردند به مناطق زلزله‌زده مراجعه نکنند.

از سوی دیگر، مردم با دعوت چهره‌های سرشناس برای کمک‌رسانی، حماسه‌هایی را رقم زدند که خود دعوت‌کنندگان را هم شگفت‌زده کرد.

در این میان، بسیاری از موسسه‌های خیریه نقش بی‌بدیلی در کمک‌رسانی به هموطنان زلزله‌زده ایفا کردند، به طوری که یکی از دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور با معرفی یک خیریه توانست مشارکت هوطنان را در این کار انسانی جلب کند.

کمک شخصیت‌های غیرایرانی و سازمان‌های بین‌المللی هم بخشی دیگر از مبالغی است که می‌تواند با هدف فراهم کردن مایحتاج هموطنان کرمانشاهی به رونق بازار کمک کند؛ رونقی که در بسیاری از بخش‌ها از جمله پوشاک، محصولات غذایی، مسکن، حمل و نقل، بهداشت و درمان و لوازم خانگی ملموس خواهد بود. اگرچه این ارقام در برابر خسارت 5 هزار و 600 میلیارد تومانی زلزله قابل توجه به نظر نمی‌رسد، اما با گردش مالی ایجاد شده و همچنین واگذاری ساخت‌وسازها به خود مردم می‌توان به رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در استان کرمانشاه امیدوار بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید