آچارکشی صنعت بیمه
مجید بهزادپور، رئیسکل بیمه مرکزی با بیان اینکه حق بیمه تولیدی صنعت بیمه در سال گذشته 50درصد رشد کرده، اعلام کرد: ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار وسیله نقلیه تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار گرفتند که ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش پوشش ریسک آنها بود. بهگفته او در سالی که گذشت در زمینه بیمه درمان ۱۷ درصد رشد را شاهد بودیم و ۲۰ میلیون نفر تحت پوشش این بیمه قرار گرفتهاند. همچنین ۳۰ میلیون نفر تحت پوشش بیمه زندگی قرار دارند که در مقایسه با سال 1400رشد حق بیمه تولیدی بیمه زندگی 7درصد بوده است. واقعیت این است که رشد حق بیمه تولیدی در کشور متناسب با نرخ تورم بوده و اگر از این میزان حق بیمه تولیدی تورمزدایی شود، بهنظر میرسد، این صنعت رشد نکرده است. با این حساب صنعت بیمه نیاز به یک آچارکشی اساسی دارد و باید به این سؤال پاسخ داد که راز عقبماندگی این صنعت و ضریب پایین نفوذ بیمه در کشور و راه برونرفت از این وضعیت کجاست؟ ناگفته پیداست که راز این معما را باید در سطح کلان اقتصاد کشور جستوجو کرد؛ چرا که با افزایش نرخ تورم،پوشش بیمهای بهتدریج از سبد خرید خانوارها خارج میشود که نشانههای آن را در کاهش خرید بیمههای بدنه خودرو، بازخرید بیمههای زندگی و اتکای افراطی صنعت بیمه به فروش بیمهنامه در رشتههایی چون درمان و شخص ثالث میتوان رصد کرد. از این منظر انتظار میرود که بیمه مرکزی یک آسیبشناسی جامع مبتنی بر روندهای اقتصادی و شاخصها و متغیرهای کلان را آماده و تقدیم دولت کند تا دستکم در قالب برنامه هفتم توسعه نسبت به آچارکشی این صنعت اهتمام لازم صورت پذیرد. گرفتار شدن این صنعت در حاشیهها و فرع ماجرا به جای پرداختن به اصل ماجرا کمکی نه به صنعت بیمه خواهد کرد و نه این صنعت را در ساختار مالی کشور مقاوم میسازد.