• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 9 خرداد 1402
کد مطلب : 193213
+
-

تئاتر، جزیره کوچک آزادی است

نادر فلاح از حضور در سریال «آتش و باد» و شرایط امروز تئاتر می‌گوید

گپ
تئاتر، جزیره کوچک آزادی است

همشهری آنلاین

آتش و باد، سریالی است که این روزها از شبکه3 در حال پخش است و در بستری تاریخی، داستانی عاشقانه را روایت می‌کند. آتش و باد ساخته مجتبی راعی، است که پیش از این فقط فیلم ساخته و سریالی برای تلویزیون کار نکرده است. تصویربرداری این سریال از مهر۱۳۹۸ شروع شده و در دی۱۴۰۱ به پایان رسیده و از فروردین هم در حال پخش است. نام قبلی این سریال «جشن سربرون» بود که به آتش و باد تغییر کرد. در این سریال نادر فلاح در نقش «سرخو» بازی کرده است.

دوست داشتم نقش مثبت بازی کنم
نادر فلاح درباره حضورش در این سریال می‌گوید: «ابتدا در برابر قبول یک نقش منفی دیگر مقاومت کردم و می‌خواستم نقش مثبت سریال را بگیرم، ولی نقش سرخو آنقدر نقش خوبی بود که قبولش کردم. درست است که خیلی آدم بی‌رحمی ‌است، ولی آنقدر دراماتیک، کنشگر و عملگرا بود و به اندازه‌ای در جریان درام پیش‌برنده بود که راهی جز پذیرفتنش نداشتم. آقای راعی هم خیلی دوست داشت که این نقش را من بازی کنم.» این بازیگر تئاتر درباره اینکه چطور به نقش رسیده است. توضیح می‌دهد: «بخشی از نقش را در همان ابتدا و با خواندن فیلمنامه پیدا کردم. بخشی را هم در صحبت‌های مداوم با آقای راعی به‌دست آوردم. در طول کار به خیلی چیزها درباره این شخصیت رسیدم.»

بعد از سرزمین کهن، کارگردانان محتاط شدند
این بازیگر درباره تولید سریال‌ها در ارتباط با مناطق بومی می‌گوید: «متأسفانه بعد از سریال سرزمین کهن که من هم در آن بازی می‌کردم، کارگردانان و تهیه‌کنندگان کمی‌ درباره این مسائل محتاط شده‌اند. این سریال با زحمت فراوان ساخته شد، اما سر همین مسائل خوابید. الان نویسندگان و کارگردانان با احتیاط در این زمینه کار می‌کنند. درصورتی‌که در هر جامعه و شهر و قومی ‌آدم‌های خوب و بد در کنار هم زندگی می‌کنند. من کرمانی هستم. اگر با همین لهجه کرمانی نقش یک آدم بد را بازی کنم، نباید کرمانی‌ها ناراحت شوند و بگویند کرمانی‌ها را بد نشان داده‌اید. الان مردم باید به این سطح رسیده باشند که بدانند آنچه می‌بینند فیلم یا سریال است و باید خوبی و بدی را در کنار هم نشان دهیم. در همین سریال آتش و باد درستش این بود که ما لهجه داشته باشیم. اصلا هر سریالی که ماجراهایش در یک بوم و جغرافیای خاص می‌گذرد، لهجه آن قوم و جغرافیا باید یکی از ارکان اصلی‌اش باشد، ولی همانطور که گفتم، الان کارگردانان مجبورند با احتیاط برخورد کنند تا زحمات چندساله‌شان سر اعتراضات و صحبت‌های این شکلی هدر نرود یا مجبور نباشند قسمت‌هایی را حذف یا دوباره دوبله کنند. اینها چیزهایی است که از سوی جامعه و نابجا به سازندگان مجموعه‌های تلویزیونی تحمیل می‌شود.»

تأثیری که تئاتر روی بازیگر دارد
این بازیگر در ادامه از حضورش در تئاتر می‌گوید و اینکه تئاتر بازیگر را بسیار توانا می‌کند. وی یادآور می‌شود: «تئاتر به‌شدت بازیگر را قوی‌ می‌کند. در سینما و تلویزیون چندان وقت تمرین وجود ندارد، ولی یک تئاتر 2ماه، 3ماه تمرین می‌شود. همین تمرین‌ها روی بیان و میمیک و توانایی‌های ما اثر می‌گذارد و ما را در سطحی از آمادگی نگه می‌دارد. تئاتر تقویت‌کننده کیفیت بازیگری است.»
نادر فلاح این روزها در تالار مولوی نمایش «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» را روی صحنه دارد. وی از تحریم تئاتر توسط عده‌ای گله‌مند است و اضافه می‌کند: «نمی‌دانم کسانی که می‌گویند باید تئاتر را تحریم کرد، استدلالشان چیست. تئاتر همواره درباره مسائل اجتماعی انسان صحبت می‌کند. همین نمایش ما از مسائل تاریخی و اجتماعی‌مان صحبت می‌کند. اصلا نمی‌فهمم چرا بعضی از بچه‌های تئاتر دم از تحریم می‌زنند. ما به هر حال کار خودمان را کردیم. در این نمایش به تاریخ خودمان نگاه کردیم؛ نگاهی اجتماعی و سیاسی. کسانی که نمایش ما را دیده‌اند می‌دانند چه می‌گویم. تئاتر به قول پیتر بروک، جزیره کوچک آزادی است؛ جایی است که آدم‌ها تحمل شنیدن حرف‌های دیگران را دارند. تحلیل و فکر می‌کنند و جای مناسبی برای رشد اجتماعی است. البته بعضی تئاترها هم فقط جنبه سرگرمی ‌دارند که به‌نظرم آنها هم کار خودشان را انجام می‌دهند؛ به همین دلیل تحریم تئاتر به‌نظرم خطای بزرگی است؛ چه از طرف تئاتری‌ها و چه از طرف هرکس که به آن دامن می‌زند. تئاتر باید در بدترین شرایط هم اجرا شود. فقط باید نظر به جامعه‌اش داشته باشد و بداند چه چیزی بگوید و چطور آن را به صحنه ببرد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید