• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 3 خرداد 1402
کد مطلب : 192677
+
-

80درصد آگهی‌های اجاره را املاکی‌ها منتشر می‌کنند

مدیر بازاریابی یکی از پلتفرم‌های آنلاین در گفت‌وگو با همشهری

مشاورین املاک، سایت‌های آگهی آنلاین را مخل نظم بازار مسکن می‌دانند و انگشت اتهام را در زمینه ایجاد نرخ‌های کاذب به‌سوی این پلتفرم‌ها نشانه می‌روند. مسئولان اتحادیه مشاوران املاک معتقدند نرخ‌های اعلامی در آگهی‌های آنلاین، کارشناسی نشده، غیراصولی و موجب افزایش شدید بهای خرید و اجاره ملک شده است. این در حالی است که این پلتفرم‌ها امروزه نخستین و در دسترس‌ترین مرجع خریداران کالا و خدمات هستند و بسیاری از مستأجران دست‌کم برای برآورد اولیه قیمت مسکن به این سایت‌ها مراجعه می‌کنند. علیرضا هنرکار، مدیر ارشد بازاریابی سایت «شیپور» در گفت‌وگو با همشهری درباره این اتهام وارد شده توضیح داده است.

مشاوران املاک معتقدند قیمت ملک در بنگاه‌ها براساس کارشناسی قیمت منطقه تعیین می‌شود، اما پلتفرم‌های آنلاین با توجه به نبود فیلتر کارشناسی، باعث افزایش کاذب نرخ اجاره‌بها در سال‌های اخیر بوده‌اند. پاسخ شما چیست؟
این اتهام به هیچ عنوان از سوی ما پذیرفته نیست و املاکی‌ها نمی‌توانند چنین ادعایی داشته باشند؛ چون 70تا 80درصد آگهی‌هایی که در سایت‌های آنلاین مثل دیوار و شیپور وجود دارد، از سمت خود مشاوران املاک سفارش داده شده و کاربران این سایت‌ها همه از این موضوع آگاهند. این خود مشاوران املاک هستند که قیمت‌ها را تعیین و آگهی مربوطه را در سایت‌ها بارگذاری می‌کنند و اگر این اعتقاد وجود دارد که قیمت‌های سایت‌ها به رشد کاذب نرخ اجاره دامن زده، خود مشاوران باید درباره این قیمت‌سازی‌ها پاسخگو باشند؛ چون قیمت‌هایی که آگهی‌دهنده‌های غیرشخصی یعنی همان مشاوران املاک تعیین می‌کنند بعضا خیلی هم کارشناسی نیست، اما موضوع دیگر بحث کارشناسی قوه قضاییه است که آن هم در اختیار ما و دیگر سایت‌ها قرار نمی‌گیرد. درنتیجه بیشترین آگهی‌ها از سوی خود مشاوران املاک بارگذاری می‌شود.

یعنی شما معتقدید نهایتا 30درصد آگهی‌های آنلاین اجاره و فروش را مالکان ثبت می‌کنند؟
بله، یک بررسی ساده در این آگهی‌ها این موضوع را ثابت می‌کند و بیشتر کاربران نیز از این موضوع آگاهی دارند. برای بسیاری از آگهی‌دهند‌ه‌ها مهم است که مستقیم با مستأجر یا خریدار طرف صحبت شوند و وقتی با آنها تماس می‌گیرید از شما می‌پرسند که مشاور هستید یا خریدار و این موضوعی است که هر کاربری یک‌بار هم که شده با آن روبه‌رو شده است.

آیا امکان اینکه سایت‌ها سازوکاری برای ایجاد تمایز بین مالک و مشاور ایجاد کنند، وجود دارد؟
ما برای احراز هویت آگهی‌دهنده و همچنین احراز اطلاعات ملک، دیتاهای دقیقی در اختیار نداریم. کسب این اطلاعات تنها با همکاری اتحادیه و مراجع ذی‌صلاح امکان‌پذیر است. اگر اتحادیه اطلاعات مربوط به مشاوران و دفاتر املاک را در اختیار ما قرار دهد، ما خیلی راحت می‌توانیم این موضوع را مدیریت کنیم.

چه تدابیری برای ساماندهی آگهی‌های ملکی با تکیه بر قابلیت‌های خود پلتفرم‌ها اندیشیده شده است؟
من همچنان معتقدم مهم‌ترین راهکار ساماندهی قیمت‌ها همکاری اتحادیه مشاوران املاک است؛ اتحادیه اطلاعات مشاورین را در اختیار دارد و اطلاعات مربوط به املاک نیز با استفاده از کدپستی قابل احصاست. اگر سایت‌های اینترنتی این اطلاعات را در اختیار داشته باشند می‌توانند به‌راحتی و آنلاین این کار را انجام دهند؛ چون در نهایت مهم‌ترین عامل ایجاد آرامش در بازار ملک شفاف‌سازی است. وقتی سال 99درج قیمت در آگهی‌های آنلاین ممنوع شد پلتفرم‌ها تبعیت کردند، اما این کار در نهایت شرایط را بدتر کرد؛ چون افراد قیمت را در آگهی‌ها توافقی اعلام می‌کردند و در تماس‌ها هرچه تمایل داشتند به مشتری اعلام می‌کردند که این خود باعث نابسامانی بیشتر شد.

این موضوع در دستور کار پلتفرم‌های آنلاین هست؟
تلاش ما و دیگر پلتفرم‌های مشابه همواره افزایش کیفیت آگهی‌های منتشر شده در سایت بوده است. بر این موضوع اذعان داریم که بخشی از آگهی‌های منتشرشده بر مبنای اطلاعات غلط و قیمت‌های نادرست است که ما به آنها آگهی‌‌های فیک می‌گوییم؛ به همین دلیل در حال ایجاد زیرساخت‌هایی هستیم که بتوانیم بر پایه آنها آگهی‌های واقعی را از موارد فیک تشخیص دهیم، اما به‌نظر ما محدودسازی اطلاعات ازجمله حذف قیمت از آگهی راهکار درستی برای مدیریت بازار نیست.

چه زیرساخت‌هایی در دست اجراست و آیا این زیرساخت‌ها قرار است فقط در بخش آگهی‌های مسکن مورد استفاده قرار گیرد؟
این موضوع به‌طور کلی و برای همه آگهی‌های سایت در دستور کار است، اما طبیعتا در حوزه مسکن و خودرو با توجه به بازار بزرگ مصرف‌کنندگان این کالاها می‌تواند دستاوردهای چشمگیرتری داشته باشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید