• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 2 خرداد 1402
کد مطلب : 192567
+
-

پهپادهای ایرانی کی به روسیه رسیدند؟!

پهپادهای ایرانی کی به روسیه رسیدند؟!

در شرایطی که شهر راهبردی باخموت اوکراین به‌دست نیروهای ارتش روسیه سقوط کرده است، هزاران کیلومتر دورتر از باخموت، رهبران 7کشور صنعتی موسوم به «گروه7» در بیانیه خود در شهر هیروشیمای ژاپن، از ایران خواستند تا به حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین پایان دهد. در بیانیه مشترک آمریکا، فرانسه، ژاپن، کانادا، آلمان، انگلیس و ایتالیا در قالب گروه7 آمده است که «ما نگرانی شدید خود را در مورد ادامه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران ازجمله ارسال موشک، پهپاد و فناوری‌های مرتبط به بازیگران دولتی و غیردولتی ابراز می‌کنیم.»
این بیانیه در راستای ادعاهای قبلی کشورهای غربی علیه ایران به بهانه ارسال پهپاد به روسیه در جریان جنگ اوکراین مطرح شده است. حدود 9‌ماه پیش بود که برای نخستین‌بار، وزارت دفاع اوکراین ادعا کرد که روسیه از پهپادهای ایرانی در حمله به برخی اهداف در اوکراین استفاده می‌کند. پس از طرح این ادعا، ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه، ششم آبان عکسی از خود در کنار لاشه یک فروند پهپاد سرنگون‌شده ساخت ایران از مدل «شاهد۱۳۶» منتشر کرد. رئیس‌جمهور اوکراین در آن زمان مدعی شد روسیه 2هزار فروند پهپاد به ایران سفارش داده و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که از این تعداد، حدود هزار پهپاد پیشاپیش به روسیه رسیده است.
ادعای مقامات اوکراینی درباره ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه در همان زمان بلافاصله با واکنش ایران روبه‌رو شد و تهران ارسال پهپاد به روسیه در جریان جنگ اوکراین را به‌شدت تکذیب کرد. حسین امیرعبداللهیان روز شنبه، ۱۴آبان در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره ارسال پهپادها و موشک‌های ایرانی به روسیه گفت که «اظهارات در مورد بخش موشکی کاملا غلط است اما بخش پهپاد درست است. ما تعداد معدودی پهپاد، ماه‌ها قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده بودیم.»
پس از این ادعاها، شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان در گزارشی مدعی شد که پهپادها «به‌ شکل قطعه‌های جداگانه حمل و پس از ورود به خاک روسیه به‌هم وصل و دوباره رنگ‌آمیزی می‌شوند و علامت روسی روی آنها زده می‌شود.» با این حال سی‌ان‌ان مستنداتی ارائه نکرد و به‌نظر می‌رسد طرح چنین گزارشی بیشتر به‌صورت گمانه‌زنی و در راستای فشار بر ایران صورت گرفته است.
هنوز اوکراین و حامیان غربی‌اش هیچ‌گونه مستنداتی درباره ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه همزمان با جنگ ارائه نداده‌اند. انتقاد غرب درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در حالی است که براساس آمار ارائه‌شده توسط شورای روابط خارجی آمریکا، 47کشور مختلف طی حدود 15‌ماه گذشته تاکنون در جریان جنگ، حدود 64میلیارد دلار کمک نظامی در اختیار اوکراین قرار داده‌اند. همچنین مجموع کل کمک‌های ارائه‌شده به اوکراین(نظامی و غیرنظامی) به بیش از 76.8میلیارد دلار می‌رسد. در این میان، آمریکا با 46.6میلیارد دلار کمک نظامی، بیشترین حجم کمک‌های نظامی و غیرنظامی را به اوکراین داشته است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید