• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 31 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192400
+
-

مقایسه دخل و خرج‌ شهرهای دنیا

شهرداری‌ها در نقاط مختلف جهان ارقام گوناگونی از بودجه سالانه دارند

گزارش
مقایسه دخل و خرج‌ شهرهای دنیا

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

ارقام خالص بودجه شهر‌های بزرگ دنیا قابل مقایسه با یکدیگر نیستند؛ زیرا در برخی شهر‌ها بودجه سالانه باید تمام هزینه‌های شهر را تامین کند و اقدامات عمومی را نیز زیرپوشش قرار دهد و در برخی از شهرها سهم بخش خصوصی را نیز نباید نادیده گرفت که در مقابل اخذ درآمد از شهر خدماتی را ارائه می‌کند. در برخی از اقتصاد‌های جهان، عمده درآمد شهرداری‌ها به‌صورت درصدی از درآمد کلی مالیاتی محاسبه می‌شود یا اینکه از عوارض تصویب‌شده و متغیر سالانه در شهر به‌دست می‌آید؛ به همین دلیل ارقام نظری بودجه شهر‌هایی که جمعیت برابر دارند، کاملا متفاوت به‌نظر می‌آید و بستگی به میزان تصدی‌گری مدیریت‌های شهری دارد.

شانگهای
شهرداری شانگهای به‌دنبال ترمیم خسارت‌های اقتصادی شهر بعد از پایان کروناست. شهرداری برای این کار یک میلیارد یوان درنظر گرفته است که به‌صورت کوپن‌های الکترونیکی و از طریق یک سامانه قرعه‌کشی به ساکنان شهر داده می‌شود. این رقم در مقایسه با بودجه شهرداری شانگهای که به حدود 940میلیارد یوان می‌رسد، زیاد نیست، اما توزیع آن در بین 25میلیون شهرنشین می‌تواند چرخه مالی بعضی از مشاغل را تقویت کند. قرعه‌کشی در 3مرحله انجام می‌شود و کوپن‌ها احتمالا در خرده‌فروشی‌ها مصرف خواهند شد. آخرین محدودیت‌های قرنطینه کرونا که حدود 2‌ماه ادامه داشت به‌تازگی تمام‌شده است و مشخص شد که تقریبا باعث توقف رشد اقتصادی شهر بوده است. شهرداری شانگهای بخشی از بودجه خود را به تقویت بازار خرید و مصرف اختصاص داد.


سئول
شورای شهر سئول، پایتخت کره‌جنوبی بودجه 36میلیارد دلاری شهر را برای سال2023 تصویب کرده است. درخواست شهرداری سئول رقمی بیشتر بود، اما شورا آن را کاهش داد. با این‌حال بودجه امسال از سال گذشته 6درصد بیشتر است که شهرداری به جز خدمات معمول شهری برای این بودجه مصارف دیگری را هم اعلام کرد؛ مانند گسترش خدمات عمومی مبتنی بر دنیای آنلاین، پروژه مراقبت‌های بهداشتی هوشمند، حمایت از ایستگاه رادیویی وابسته به شهرداری، کمک به دانشگاه سئول و ساخت و توسعه مراکز فرهنگی و هنری. این بودجه در جلسه علنی شورا با 70رأی موافق در مقابل 15رأی مخالف تصویب شد. بخشی از بودجه که از همه سال‌های گذشته بیشتر است، برای ایجاد زیرساخت‌های شهری صرف می‌شود.



مادرید
شهرداری مادرید بودجه بخش حمل‌ونقل را حدود 15درصد افزایش داد که بیشترین افزایش در تاریخ این نهاد است. شهرداری امیدوار است که بهبود شرایط حمل‌ونقل منجر به بیشتر شدن تعداد مسافران شود؛ تا جایی که تعداد سفر‌ها با مترو نزدیک 10درصد رشد کند. از فناوری‌های جدید هم تا جای ممکن استفاده می‌شود تا برنامه‌ریزی برای سفر‌ها و خرید بلیت آسان‌تر شود. متروی مادرید 104سال قبل ساخته شده و یکی از نخستین نمونه‌های حمل‌ونقل ریلی زیرزمین به شمار می‌آید. سیاست‌های کلی کشور اسپانیا نیز بر مبنای خدمات رفاهی است و پرداخت‌های دولتی به شهرداری‌ها برای تامین هزینه‌های شهری  و حفاظت از محیط زیست افزایش داشته است. در دیگر شهر‌های اروپا مانند لندن نیز فعالیت شهری باید با استفاده از حمل و نقل پاک، تا 2030 به تولید کربن صفر برسد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید