• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 19 آبان 1401
کد مطلب : 176612
+
-

آشنایی با لری الیسون صاحب بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری جهان

هفتمین میلیاردر دنیا فقیر به دنیا آمد

هفتمین میلیاردر دنیا فقیر به دنیا آمد

برای خیلی از ما شنیدن اینکه کسی از صفر شروع کرده و به ثروتی قابل توجه رسیده، دور از ذهن و افسانه‌ای به‌نظر می‌رسد. حالا تصور کنید پسربچه‌ای در فقر مطلق به دنیا بیاید اما به هفتمین ثروتمند بزرگ جهان تبدیل شود! این ماجرای افسانه‌ای اما واقعی، داستان زندگی لری الیسون، مدیرعامل شرکت اوراکل و بزرگ‌ترین تولیدکننده نرم‌افزار در دنیاست؛ مردی که سرنوشتش را با دستان خودش رقم زد و میلیاردر شد. طبق اعلام مجله فوربز در سال‌2017، لری الیسون با ثروتی معادل 55.5میلیارد دلار، پنجمین مرد ثروتمند آمریکا و هفتمین میلیاردر دنیاست.

تولد در فقر مطلق
وقتی لری الیسون در سال‌1944به دنیا آمد، پدرش خانواده را ترک کرده بود. او در فقر مطلق به دنیا آمد و به‌نظر می‌رسید زندگی از همان ابتدا، روی ناخوش‌اش را به لری نشان داده است. 9ماهه بود که ذات‌الریه مزمن گرفت و مادرش، ناتوان از مراقبت از او، لری را به عمه و عمویش سپرد. او که در نبود پدر متولد شده بود، حالا مادرش را هم در کنار خود نداشت و کودکی او در این وضعیت اسفناک سپری شد. لری در مدرسه دانش‌آموز مستعدی بود اما چندان به درس توجه نداشت. با این حال درس‌های مورد علاقه‌اش، علوم و ریاضی بودند که در آنها نمرات بالایی می‌گرفت. همین علاقه راه او را به دانشگاه ایلی‌نو و رشته علوم کشاند. برخلاف مدرسه، لری در دانشگاه پرکار و موفق بود و به‌عنوان دانشجوی برتر رشته خود برگزیده شد. پایان تحصیل در دانشگاه، شروع فعالیت لری برای پیداکردن یک کسب‌وکار مناسب بود.

عشق به برنامه‌نویسی
بعد از اینکه لری از دانشگاه جدا شد، 8سال طول کشید تا بتواند شغل مورد علاقه خود را پیدا کند. او در این مدت مشاغل مختلفی را تجربه کرد، از کارگری در رستوران و پمپ‌بنزین گرفته تا کارمندی بانک و آتش‌نشانی. همه این تجربه‌ها برایش موقتی بودند تا اینکه بالاخره توانست وارد شغل مورد علاقه خود یعنی برنامه‌نویسی شود. ناپدری او همیشه از رفتار لری ناراضی بود و او را پسری سر به هوا و بی‌هدف توصیف می‌کرد. او برای تحقیر لری می‌گفت که اصول برنامه‌نویسی تنها کاری است که یاد گرفته اما خبر نداشت همین کار، سرنوشت لری را تغییر خواهد داد. درگیری‌های مداوم آن دو، لری الیسون را به فردی مستقل و سختکوش، انعطاف‌ناپذیر و مصمم تبدیل کرد؛ خصوصیاتی که همیشه با او ماند و بعدها در برخورد با همکارانش بیشتر بروز پیدا کرد. لری به عشق برنامه‌نویسی به دانشگاه برگشت و در دانشگاه شیکاگو، با برنامه‌نویسی رایانه‌ای آشنا شد. او به‌طور آزاد برای شرکت‌ها برنامه می‌نوشت و متوجه شد که این کار بیشتر از تحصیلات آکادمیک او را در زندگی جلو می‌برد.

در مسیر پیشرفت
لری از کار فراری نبود اما هدف اصلی او این بود که آنقدر درآمد داشته باشد که بتواند خود را به پدرخوانده‌اش ثابت کند. نخستین شغل او در شرکت تکنولوژی امدال بود و در همان مدت کوتاهی که در این شرکت کار می‌کرد، یک سامانه بزرگ کامپیوتری منطبق بر ‌ای‌بی‌ام را برای این شرکت طراحی کرد. پس‌ از آن در اوایل دهه70 میلادی، لری الیسون به شرکت الکترونیکی آمتکس رفت که در آن زمان، رقابت شدیدی با شرکت سونی داشت. در شرکت آمتکس او بیشتر وقتش را روی یک پروژه پایگاه داده گذاشت که نام اوراکل را برای آن انتخاب کرده بود. در سال‌1979لری با 2نفر از همکارانش شرکتی را راه‌اندازی کردند که لابراتور توسعه نرم‌افزار (SDL) نام گرفت و لری مدیرعامل آن بود. آنها در سال‌1982نام شرکت خود را به اوراکل تغییر دادند. تا 7سال بعد، درآمد این شرکت کمتر از یک‌میلیون دلار بود و تنها 8کارمند داشت. اما وقتی یک سال بعد شرکت‌ ای‌بی‌ام به استفاده از راهکارهای آنها روی آورد، درآمدشان هر سال 2برابر بیشتر می‌شد و طی 7سال شرکت چند میلیون دلاری اوراکل، با مدیریت الیسون به درآمدهای میلیاردی دست پیدا کرد.

بازگشت از مرز ورشکستگی
این‌طور نبود که مسیر کسب‌وکار برای لری هموار و بی‌دردسر باشد. در سال 1990اوراکل دچار ضرر و زیان بسیاری شد به‌طوری که تا ورشکستگی پیش رفت. لری الیسون پس از این اتفاقات تصمیم گرفت تغییرات عمیقی در اوراکل ایجاد کند و حدود 80درصد از کارکنان و مدیران ارشد شرکت خود را با نیروهای جدید جایگزین کرد. تغییرات اعمال‌شده از سوی او بسیار پر‌ثمر بود و 2سال بعد که لری سیستم پایگاه داده‌ای اوراکل را وارد بازار کرد، این شرکت به یکی از بهترین عرضه‌کننده‌های راهکارهای نرم‌افزاری در حوزه مدیریت پایگاه داده تبدیل شد. در تمام آمریکا شرکت‌هایی مانند بانک‌ها، شرکت‌های هواپیمایی، خودروسازی و بسیاری از شرکت‌های تجاری از پایگاه‌های داده طراحی شده توسط اوراکل استفاده می‌کردند و در زمانی که فناوری اینترنت در حال رشد بود، شرکت اوراکل هم رشد خود را سرعت بخشید. در سال‌2000اعلام شد که درآمد شرکت اوراکل 76درصد رشد داشته است و در این سال بود که لری الیسون یکی از ثروتمندترین افراد جهان شناخته شد.

ورزش در کنار کار
الیسون در کنار زندگی شغلی خود در اوراکل، موفقیت‌های زیادی هم در زمینه ورزش به‌دست آورده است. او سال‌هاست که ورزش تنیس را به‌صورت نیمه‌حرفه‌ای دنبال می‌کند و در مسابقات قایقرانی مهارت و تجربه بسیاری دارد. الیسون در سال2010موفق شد جام قهرمانی در مسابقات قایقرانی آمریکا را از آن خود کند. او در رشته خلبانی نیز توانست گواهینامه‌هایی را کسب کند. رشته‌های موج‌سواری و دوچرخه‌سواری در کوهستان هم از دیگر رشته‌های مورد علاقه لری است. در برهه‌ای از فعالیت حرفه‌ای، لری در این دو رشته دچار مصدومیت‌های جدی شد ولی پس از پشت‌سر‌گذاشتن یک عمل جراحی پر‌خطر دوباره بهبود پیدا کرد. ماجراهای او و ورزش همیشه جنجالی و هیجان‌انگیز بود، مثلاً او در سال‌1998حین قایق‌سواری از یک گردباد دریایی هاریکان که جان 6ورزشکار دیگر را گرفت، جان سالم به در برد.

ماجراجویی در رشته‌های متنوع
مثل بسیاری از ثروتمندان، لری در سال‌هایی که از موفقیت شرکت خود اطمینان پیدا کرد، دست به فعالیت‌های متنوعی زد که بعضی تنها علاقه‌مندی او بودند و بعضی دیگر ثروتش را بیشتر کردند. در سال 2012، لری الیسون 98درصد از جزیره لانایی را که یکی از 8جزیره اصلی هاوایی است، به مبلغ 300میلیون دلار خرید. ایده او این بود که با توسعه زیرساخت‌های این جزیره و افزایش توان تولید میوه و سبزی‌های آن، این محصولات را در سراسر اقیانوس آرام به فروش برساند. در کنار این خرید عجیب و جنجالی، او پروژه‌هایی در رابطه با انرژی‌های تجدید‌پذیر و تبدیل آب‌شور به آب آشامیدنی را در این جزیره به مرحله اجرا درآورد. جالب است بدانید لری الیسون یک زمین تنیس و یک خط کامل هواپیمایی را به نام خود ثبت کرده است. یکی دیگر از علایق او خرید و فروش املاک بزرگ و لوکس است و در زمینه تحقیقات بیولوژیکی هم سرمایه‌گذاری کرده است. فعالیت‌های ماجراجویانه این کارآفرین ثروتمند تا جایی پیش رفته که او در سال‌2010، همراه با ایلان ماسک نقش کوتاهی در فیلم «آیرون من 2»بازی کرد. سال‌2016، الیسون 200میلیون دلار به مرکز تحقیقاتی بیماری‌های سرطانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اهدا کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید