• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 31 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192337
+
-

ماجرای‌آب‌آلوده‌کشاورزی درشیراز

ماجرای‌آب‌آلوده‌کشاورزی درشیراز

خبر آبیاری زمین‌های کشاورزی فارس با آب آلوده، از چندی پیش بر سر زبان‌ها افتاد. متخلفان اما همچنان به‌کار خود ادامه ‌‌دادند. اما ماجرا چیست؟ آبیاری مزارع و زمین‌های کشاورزی با فاضلاب شهری و تصفیه نشده مشکلی است که در 2دهه گذشته گریبانگیر مردم شیراز شده است؛ مشکلی که برخی آن را به ظرفیت پایین تصفیه‌خانه شیراز و برخی هم آن را به منفعت طلبی بهره‌برداران کشاورزی
نسبت می‌دهند.
هرچند برخی از کشاورزان معتقدند حمایت نشدن از معیشت آنها و نبود برنامه‌ریزی درست برای اجرا و پیاده‌سازی سیستم‌های نوین آبیاری موجب شده تا آنان برای ادامه فعالیت خود و آبیاری مزارع  سراغ فاضلاب بروند، اما آبیاری مزارع با آب فاضلاب غیرقانونی است. در حقیقت آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب خام و پساب تصفیه نشده، ممنوع است و درصورت مشاهده افراد خاطی از طرف مراجع قضایی، براساس ماده۶۸۸ قانون مجازات‌های اسلامی، ماده۱۵ حفاظت از خاک و ماده۴۶ قانون توزیع عادلانه آب، با متخلفان برخورد می‌شود و حتی درصورت لزوم، مزرعه معدوم خواهد شد.  اما آیا در مورد ماجرای شیراز قانون اعمال شده است؟ برخوردهایی که با کشاورزان متخلف در چندین سال گذشته صورت گرفته برخوردهای بازدارنده‌ای نبوده و نیاز است که برخورد جدی‌تری با این افراد ‌ شود. استاندار فارس در تازه‌ترین سخنان خود اعلام کرده بود که موضوع به دستگاه قضا و دادستانی سپرده شده‌است تا با متخلفان این کار برخورد جدی شود.  
قوه قضاییه نیز قرار است هر چه سریع‌تر این حکم را اجرا کند، زیرا به‌نظر می‌رسد برخی از مواد غذایی تولید شده توسط پساب فاضلاب خام می‌تواند مسموم‌کننده باشد و سلامت شهروندان را تهدید کند. ناگفته نماند که بسیاری از این زمین‌های کشاورزی در مجاورت دریاچه نمک قرار دارند که جزو منابع ملی و حریم دریاچه است و مشخص نیست که افراد متخلف چگونه اقدام به تصاحب این اراضی و در آن کشاورزی می‌کنند. در حال حاضر ۷۵۰هکتار از زمین‌های کشاورزی با محصولاتی ازجمله گندم، جو و ذرت در این منطقه در حال آبیاری شدن است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید