• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
جمعه 5 خرداد 1402
کد مطلب : 191970
+
-

چراغ سبز تهران و قاهره به ورود گردشگر

موانع گردشگری ایران و مصر همزمان با بازگشایی سفارتخانه‌ها برچیده می‌شود

گردشگری
چراغ سبز تهران و قاهره به ورود گردشگر

محمد باریکانی-روزنامه‌نگار


مذاکرات ایران و مصر در عراق ادامه دارد و این‌بار از مجلس خبر می‌رسد که ایران و مصر به‌زودی سفارتخانه‌های خود را در قاهره و تهران بازگشایی می‌کنند، اما پیش از این اعلام و درست در هفته نخست فروردین‌ماه که روابط ایران و عربستان بار دیگر آغاز شده بود، احمد عیسی، وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر از تسهیلات دولت آن کشور برای ورود گردشگران ایرانی به مصر خبر داد و گفت: گردشگران ایرانی که در قالب تور از مبدا ایران به مصر سفر کنند، می‌توانند هنگام ورود به فرودگاه‌های جنوب صحرای سینا ویزای ورود به مصر دریافت کنند. او گفته بود که هماهنگی‌های لازم برای انجام تورهای ایرانی به‌زودی انجام می‌شود. این نخستین اعلام رسمی وزیر گردشگری مصر نشانه‌های بهبود روابط ایران و مصر پس از گذشت بیش از 40سال از انقلاب اسلامی ایران و قطع روابط سیاسی 2کشور را آشکار کرد و حالا مجلس خبر داده است که سفارتخانه‌های ایران و مصر به‌زودی بازگشایی می‌شوند و بدین‌ترتیب انتظار می‌رود تعاملات گردشگری ایران و مصر به‌صورت دوجانبه افزایش یابد.

لزوم برقراری پرواز مستقیم بین تهران - قاهره     
رقیه حاتمی‌پور، فعال گردشگری و برگزار‌کننده نخستین تور ایران به مصر: ایران و مصر رابطه مردمی و تاریخی قوی از گذشته‌های بسیار دور دارند، با نگاه به تاریخ متوجه روابط بسیار خوب میان 2کشور خواهیم شد. دولت مصر پس از 35سال قطع ارتباطات سیاسی برای نخستین‌بار در سال 92به ایرانی‌ها ویزای ورود به مصر داد. مصری‌ها ایرانی‌ها را دوست دارند و در سفر به اسوان، قاهره و اهرام ثلاثه به ایرانی‌ها در تمام سایت‌ها و مراکز گردشگری و حتی مراکز خرید خوشآمدگویی گرم داشتند. تور لیدرهای داوطلب‌شان زبان فارسی می‌دانستند و علاقه بسیاری برای افزایش تعداد گردشگران بین 2کشور وجود داشت. حالا با توجه به تغییراتی که در روابط ایران و مصر ایجاد شده است، رئیس‌جمهور مصر اعلام کرده به اتباع ایران، پاکستان، اندونزی و چند کشور دیگر ویزای گردشگری می‌دهد، اما مشکل آن است که پرواز مستقیم میان ایران و مصر برقرار نیست و مسافران مجبورند به جای 2پرواز 6مقصد پروازی را در رفت و برگشت تجربه کنند که عامل مهمی در گران شدن تورهای 2کشور است؛ بنابراین نیاز اولیه برقراری پرواز مستقیم برای کاهش هزینه سفر به مصر و همینطور سفر مصری‌ها به ایران است.

نخستین تور سفر به مصر پس از انقلاب اسلامی ایران     
تلاش برای راه‌اندازی تورهای سفر به مصر در دولت دهم و بلافاصله پس از نخستین حضور یک روزه محمد مرسی، نخست‌وزیر وقت مصر برای شرکت در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی در تهران با گذشت 35سال قطع روابط سیاسی 2کشور، آغاز شد. پس از این سفر نخستین تور مصر از مبدا ایران توسط یکی از دفاتر خدمات مسافرتی کشور در دهم فروردین‌ماه سال 92وارد قاهره شد. این نخستین پرواز رسمی از تهران بود که در دوران قطع روابط میان 2کشور در فرودگاه قاهره بر زمین نشست. سفر گروه دوم گردشگران اما دهم اردیبهشت همان سال انجام شد و پس از آن بود که گروه‌های تندرو از اخوان‌المسلمین در قاهره راهپیمایی به راه انداختند و خواستار توقف سفر ایرانی‌ها به مصر شدند و با ناامن شدن این مسیر برای گردشگران ایرانی، دولت وقت ایران دیگر اجازه پرواز به قاهره نداد و به‌طور رسمی اعلام کرد مادام که امنیت گردشگران ایرانی در مصر برقرار نشود، روابط گردشگری ایران و مصر همچون روابط سیاسی 2کشور قطع می‌ماند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید