• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 30 خرداد 1402
کد مطلب : 195115
+
-

مثلث طلایی تهران، ریاض، قاهره

عصر طلایی گردشگری ایران و جهان عرب آغاز می‌شود؟

گردشگری
مثلث طلایی تهران، ریاض، قاهره

محمد باریکانی-دبیر گروه زیست‌بوم

همزمان با آغاز تحولات بنیادین در ارتباط با جهان عرب پس از بهبود روابط ایران و عربستان در دولت سیزدهم و همزمان اعلام دولت مصر مبنی بر صدور ویزای فرودگاهی برای دارندگان پاسپورت ایرانی، موضوع توسعه تعاملات گردشگری با کشورهای عرب مورد توجه فعالان گردشگری قرار گرفته است . علاوه بر مصر که تمایل زیادی پس از برقراری مجدد روابط سیاسی میان ایران و عربستان به توسعه گردشگری با ایران دارد، بحرین، کویت، امارات متحده عربی نیز بازارهای هدف خوبی برای گردشگری ایران هستند که توان ارزآوری این صنعت در ایران را بالا می‌برد.دولت سیزدهم درصورت گشودن مسیر گردشگری ایران و مصر نیز می‌تواند رکورددار ورود گردشگران مصری به ایران شود. علاوه بر این، با شکل‌گیری مثلث گردشگری تهران- ریاض- قاهره، می‌توان با ایجاد جذابیت بین دیگر کشورهای عربی، تمایل سفر به ایران را در بازار هدف جهان عرب افزایش داد.

سفر اتباع عربستان به ایران تسهیل شد
حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه:
از مساعدت‌های دولت عربستان سعودی برای افتتاح سفارت و سرکنسولگری و دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در ریاض و جده تشکر می‌کنم. ما نیز تسهیلات لازم را برای کادر دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد فراهم کرده‌ایم.خرسندیم که با استقرار گروه‌های دیپلماتیک ایران در عربستان امسال اتباع و حجاج کشورمان حجی شایسته و مناسب را در عربستان پشت سر می‌گذارند.از حمایت و هماهنگی‌های همتای خود در عربستان تشکر می‌کنم و متقابل ما نیز تسهیلات سفر اتباع عربستانی به مقاصد زیارتی و گردشگری ایران را فراهم کردیم. ابعاد مختلف همکاری‌ها در زمینه تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته‌های سیاسی، مرزی و مبارزه با قاچاق مواد‌مخدر و سایر بخش‌ها ازجمله محیط‌زیست که در مورد آن اتفاق نظر داریم را بعد از تأیید مذاکرات و توافق‌های 2 وزیر توسط مقامات عالی 2کشور برای اجرای توافق‌ها اقدام می‌کنیم. بر ضرورت همکاری‌های پایدار اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک به‌ویژه تحرک بیشتر در بخش خصوصی 2کشور نیز تمرکز داریم و درباره همکاری‌ها در حوزه حمل‌‌ونقل، گردشگری، فناوری و سایر زمینه‌های مورد علاقه طرفین اتفاق نظر داریم.

روزهای خوش گردشگری سلامت
حسین نیکونام، رئیس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی:
بهبود روابط ایران و عربستان و رفع محدودیت‌های سیاسی در ورود گردشگران سلامت به کشور تأثیرگذار و نویدبخش روزهای خوب گردشگری سلامت خواهد بود. حتما بازار عربستان بازار خوبی برای ما فراهم خواهد کرد. عربستان تعداد قابل توجهی شیعه دارد که مشتاق زیارت و درمان هستند. همچنین درصورت بهبود روابط تنها بازار عربستان را به‌دست نخواهیم آورد بلکه می‌توان به شهروندان کویت، امارات، بحرین، عمان و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز اندیشید؛ حتی عراقی‌هایی که با احتیاط به ایران سفر می‌کردند، پس از بهبود روابط بیشتر مراجعه خواهند کرد. بهبود روابط باعث بهبود بازار دیگر کشورها نیز خواهد شد و درصورت رفع محدودیت‌های سیاسی ورودی ما از کشورهای بحرین، کویت و عمان به‌شدت بالا خواهد رفت و این اتفاق نویدبخش روزهای خوب گردشگری سلامت در خرداد‌ماه خواهد بود. بهبود روابط با عربستان سعودی به صنعت گردشگری سلامت به‌طور قطع کمک خواهد کرد.

گردشگری پیشران روابط سیاسی
عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی: گردشگری می‌تواند پیشران روابط سیاسی ما با دیگر کشورها باشد. بنابراین پیشنهاد ما این است که هرگونه ارتباط دیپلماتیک با مصر از طریق گردشگری انجام شود. این موضوع را با وزارت خارجه و دیگر دستگاه‌ها مطرح کرده و پیگیری می‌کنیم. همچنین برای تقویت گردشگری باید یکطرفه روادید لغو شود. باید راه ورود گردشگر به ایران را تسهیل کنیم. حداقل آنچه به‌خودمان مربوط است، اگر بتوانیم موانع را برداریم، کشور ما خیلی بیشتر از رقبا  ما ظرفیت گردشگری دارد.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید