• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 24 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191765
+
-

3وزارتخانه بدون وزیر

وضعیت مبهم وزارتخانه‌های صمت، جهادکشاورزی و آموزش‌وپرورش در روزهای حساس، گلایه‌هایی را به‌همراه داشته‌است

گزارش
3وزارتخانه بدون وزیر

امیررضا قشقایی-روزنامه‌نگار

حدود 2سال از تشکیل و آغاز به‌کار دولت سیزدهم می‌گذرد و این ایام در حالی سپری شده ‌که این دولت یکی از پر‌تغییرترین دولت‌های مستقر بوده‌است. استعفای وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و آموزش و پرورش و همچنین برکناری وزیر جهادکشاورزی، رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه ازجمله مهم‌ترین تغییرات در کابینه سیدابراهیم رئیسی هستند.به گزارش همشهری، پس‌از کناررفتن  رضا فاطمی امین از کرسی ریاست وزارت صمت، آن‌هم با رأی عدم‌‌اعتماد نمایندگان مجلس درجریان استیضاح اخیر، تعداد وزارتخانه‌های بدون وزیر به عدد 3 رسیده‌است. پیش‌تر وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و جهادکشاورزی، بدون حضور وزیر مربوطه اداره می‌شدند. البته این تغییرات در راستای وعده گشت ارشاد مدیران رئیس‌جمهور بود که طی فرایند آن، تیم نظارتی دولت در کمتر از 3ماه گذشته بیش‌از 20مدیر ارشد و میانی دولتی را تغییر داده‌است.

38روز بدون وزیر
وزارت آموزش و پرورش


استعفای یوسف نوری از کرسی ریاست وزارتخانه
تقریبا از 11فروردین‌ماه و به‌دلیل سوء‌مدیریتی که در بحث پرداخت حقوق اسفند فرهنگیان پیش آمد، زمزمه‌هایی درخصوص برکناری قریب‌الوقوع وزیر آموزش و پرورش در برخی محافل شنیده شد. پس‌از مشخص‌شدن ضعف‌های مدیریتی در آموزش‌وپرورش، برخی مقامات در دولت تلاش کردند‌ یوسف نوری را مجاب به استعفا کنند. این رایزنی‌ها از جمعه 11فروردین‌ماه به‌صورت جدی‌تر دنبال شد تا اینکه گفت‌وگوها نهایتا ظهر دوشنبه 14فروردین منجر به نتیجه شد.

30 روز بدون وزیر
وزارت جهاد و کشاورزی
آغاز تغییر وزرا

 سخنگوی دولت در 22فروردین از جابه‌جایی‌ها در مدیران درجه اول دولت سیزدهم خبر داد. بهادری‌جهرمی در ادامه بیان کرد که با توجه به تورم‌های جهانی ناشی از جنگ اوکراین و تورم‌های ناشی از رکود دوره کرونا و با ارزیابی‌های صورت‌گرفته، رئیس‌جمهور تصمیم گرفت سیدمحمد آقا‌میری، رئیس کنونی نظام دامپزشکی کشور ‌که تجربه موفقی در این زمینه دارد، با توجه به سوابق موفق مدیریتی، به‌عنوان سرپرست وزارت جهادکشاورزی انتخاب شود و از توان مدیریتی ساداتی‌نژاد در بخش‌های دیگر دولت استفاده خواهد شد.

14 روز بدون وزیر
وزارت صمت

استیضاح فاطمی امین با کلید واژه خودرو

یکشنبه دهم اردیبهشت‌ماه، جلسه استیضاح وزیر صمت برای بار دوم در مجلس برگزار شد. برخلاف جلسه استیضاح قبلی که در آبان‌ماه‌1401 برگزار شد، این‌بار فاطمی‌امین نتوانست رأی اعتماد مجدد از مجلس دریافت کند و از وزارت برکنار شد. البته این جلسه استیضاح با حواشی بسیاری نیز همراه بود. خودرو، مهم‌ترین کلیدواژه موافقان استیضاح او بود.

انتقاد از تغییر مداوم وزیر آموزش و پرورش

دستگاه آموزش‌وپرورش یک دستگاه کاملا کلیدی و بی‌بدیل است؛ چراکه ماموریت آن «انسان‌سازی» است، اما چنین دستگاه مهمی، فراز و فرودهای فراوانی را در دولت‌های مختلف تجربه کرده‌است. اخیرا نیز رهبرمعظم انقلاب در دیداری که با برخی از معلمان داشتند، از بی‌ثباتی در مدیریت آموزش و پرورش گله کردند و گفتند: «دستگاهی به این عظمت با تغییر مداوم وزیر، ضربه می‌خورد؛ به‌خصوص اینکه تغییر وزیر گاهی تغییر معاونان، مدیران میانی و حتی مدیران مدارس را هم درپی‌ می‌آورد.» وزارت آموزش و پرورش تقریبا 40روز است که بدون وزیر اداره می‌شود و این درحالی‌است که به زودی امتحانات نهایی مدارس فرا می‌رسد و وجود یک برنامه مدون و دقیق برای این موضوع لازم است.

وزارتخانه‌ای ویژه و استثنایی

جهادکشاورزی جایگاه مهمی در حیات اجتماعی و اقتصادی جامعه، امنیت غذایی، امنیت ملی و استقلال کشور دارد. ازسویی قدرت چانه‌زنی کشورها در عرصه‌های جهانی و بین‌المللی در گرو اقتدار اقتصادی کشورهاست و وزارت جهادکشاورزی، یکی از وزارتخانه‌های مهم در حوزه اقتصادی است. پیش‌تر نیز رهبرمعظم‌انقلاب درباره اهمیت این وزارتخانه فرمودند: «دستگاه کشاورزی برای کشور ما بسیار مهم است؛ چون امنیت غذایی برای کشوری بزرگ، پرجمعیت و دارای هدف‌های بلند، بسیار مهم است؛ لذا بخش کشاورزی و دامداری ما یک بخش ویژه و استثنایی است و همه باید برای آن تلاش کنند.»

تسریع در معرفی وزیر
رضامراد صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان، پس‌از استعفای یوسف نوری با حکم رئیس‌جمهور به‌عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب شد، اما پذیرفتن استعفای وزیر و انتخاب سرپرست به این معناست که دوباره این وزارتخانه باید مسیر گزینه‌های پیشنهادی را طی کند. توانایی وزیر در اخذ بودجه و گذر از بحران معوقات فرهنگیان، حل مسائل رتبه‌بندی معلمان و بحران کمبود نیروی انسانی، ازجمله مهم‌ترین ماموریت‌های وزیر بعدی است. سیدابراهیم رئیسی 3‌ماه فرصت دارد تا وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش خود را برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی کند. البته معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از درخواست رئیس مجلس برای تسریع در معرفی وزیر مربوطه خبر داده‌است.

اهمیت ویژه وزارت صمت در سال جهش تولید

با توجه به بحث مفهوم تحول که مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی‌ بر آن تأکید کردند و همچنین وضعیت اقتصادی کشور که در دیدار با کارگزاران نظام مورد تحلیل و تبیین قرار دادند، حوزه‌هایی چون تولید و به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت امسال اهمیت ویژه‌ای یافته است. ازجمله در بحث خودرو که نیاز است افزایش کیفیت و افزایش تولید، پاسخگویی به نیازهای جامعه و مردم و توجه فناورانه به مسئله کیفیت خودرو، در دستور کار وزارت صمت قرار بگیرد.

معرفی وزیر جدید صمت در اسرع وقت

پس‌از استیضاح فاطمی امین، سیدمهدی نیازی ازسوی رئیس‌جمهور به‌عنوان سرپرست وزارت صمت معرفی شد. نیازی پیش از این قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بود و سابقه معاونت هماهنگی و امور کسب‌وکار وزارت صمت را نیز در کارنامه کاری خود دارد. طبق قانون، امکان اداره این وزارتخانه با سرپرست به‌مدت 3‌ماه وجود دارد تا وزیر جدید به مجلس معرفی شود. به‌علت اهمیت بالای این وزارتخانه بهتر است وزیر جدید صمت در اسرع وقت به مجلس شورای اسلامی معرفی شود تا هرچه سریع‌تر شاهد حرکت قطار صنعت، معدن و تجارت در مسیر پیشرفت و کارآمدی و مبارزه با فساد باشیم.

گلایه از وضعیت مبهم 3وزارتخانه در روزهای حساس

وزارت‌های آموزش و پرورش، جهادکشاورزی و صمت ازجمله مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور به‌شمار می‌روند. بی‌شک آموزش و پرورش را با توجه به نقشی که در انسان‌‌سازی و تضمین آینده کشور دارد، باید مهم‌ترین وزارتخانه کشور دانست و به‌همین ‌اندازه مورد توجه قرار‌ دارد. از سویی 2وزارت صمت و جهاد نیز بال‌های اقتصادی کشور به‌شمار می‌روند که درصورت نبود برنامه‌ای مدون برای هر یک، اقتصاد کشور دچار ضربه جبران‌ناپذیری خواهد شد. با توجه به اهمیت بالای 3 وزارتخانه مذکور، نبود یک مدیر مشخص با برنامه‌ای معین، شریان‌های حیاتی کشور را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. از این‌رو تعلل دولت سیزدهم در معرفی وزرای پیشنهادی، قابل‌قبول نخواهد بود.

 رئیس سازمان دامپزشکی کشور  سرپرست وزارت جهاد کشاورزی

پس از کناررفتن جواد ساداتی‌نژاد، رئیس‌جمهور سیزدهم در حکمی محمد آقامیری را با حفظ سمت، به‌عنوان سرپرست وزارت جهادکشاورزی منصوب کرد. آقامیری که پیش از این در سمت ریاست سازمان دامپزشکی فعالیت می‌کرد، به‌مدت ۶سال در دهه۹۰ ریاست سازمان نظام دامپزشکی کشور را به‌عهده داشته است. آقامیری، در تدوین قانون نظام جامع دامپروری کشور و قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین تصویب آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی و مواد ۱۸ و ۱۹ این آیین‌نامه نقشی اساسی داشته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید