• چهار شنبه 16 مهر 1404
  • الأرْبِعَاء 15 ربیع الثانی 1447
  • 2025 Oct 08
چهار شنبه 16 مهر 1404
کد مطلب : 264680
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/32QNp
+
-

نظام آموزشی در کانون توجه مجلس؛ فرصت 6 ماهه به وزیر برای اصلاح

سحر خانمحمدی؛ روزنامه‌نگار

جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی به ریاست حمیدرضا حاجی‌بابایی، به بررسی سؤال نمایندگان از وزیر آموزش و پرورش درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان اختصاص داشت؛ موضوعی که در ماه‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های مهم قانون‌گذاران بدل شده است.
محمدرضا صباغیان، نماینده بافق و مهریز، با اشاره به افت محسوس نمرات دانش‌آموزان و کاهش سطح یادگیری، نظام آموزش کشور را «قربانی سیاست‌گذاری‌های مقطعی و بی‌ثبات» دانست. او گفت: «سیاست‌های غلط ما بر جامعه دانش‌آموزی تحمیل شده و نتیجه‌اش نسلی است که آینده کشور در دستان اوست، اما انگیزه‌ای برای یادگیری ندارد.»
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در پاسخ به این انتقادات، کوشید چهره‌ای متعادل از وضعیت ارائه دهد. او افت تحصیلی را «چالشی مزمن» در تمام دولت‌ها توصیف کرد و با اتکا به آمارهایی از رشد مدال‌های المپیادی و افزایش میانگین نمرات امتحانات نهایی، از تداوم روند رو به رشد در برخی شاخص‌ها سخن گفت. با این حال، بخش تحلیلی سخنانش بیش از اعداد و ارقام، بر ساختار نظام آموزشی و شکاف عمیق میان آموزش رسمی و نیازهای واقعی جامعه متمرکز بود.
با وجود این وعده‌ها، آنچه از مجموع سخنان نمایندگان و نایب‌رئیس مجلس برمی‌آمد، تأکید بر ناکافی بودن منابع و ساختار موجود بود. حمیدرضا حاجی‌بابایی در جمع‌بندی نهایی جلسه گفت: «بودجه نظام آموزش و پرورش در شأن نظام تعلیم و تربیت نیست. باید برای آموزش و پرورش هزینه کرد و مجلس همواره در این مسیر پیش‌قدم بوده است.»
در نهایت، صباغیان با اعلام قناعت مشروط از پاسخ‌های وزیر، به او 6 ماه فرصت داد تا مسیر اصلاح را آغاز کند و گفت: «اگر تغییری در این مدت دیده نشود، طرح استیضاح را پیگیری خواهم کرد.»
به این ترتیب، مجلس برای نخستین‌بار مهلتی رسمی و علنی به وزارت آموزش و پرورش داده است تا از وضعیت انباشت بحران، به سمت اصلاح ساختاری حرکت کند. اما باید صبر کرد و دید که در 6 ماه چه تغییر محسوسی در روند نظام آموزشی کشور ایجاد خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید