• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 24 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191706
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/oY6RN
+
-

باشگاه وکلا

باشگاه وکلا

آگاهی از مسائل حقوقی به پیشگیری از وقوع بسیاری از جرائم و حوادث ناخوشایند کمک می‌کند. در این صفحه با کمک گروهی از بهترین وکلا و حقوق‌دانان دادگستری به سؤالات روز حقوقی شما پاسخ می‌دهیم.

چطور می‌شود سن شناسنامه‌ای را تغییر داد؟

فرناز زرنگار-وکیل پایه یک دادگستری

یکی از مسائلی که گاهی ذهن خیلی از افراد را درگیر می‌کند موضوع سن مندرج در شناسنامه است. برخی ممکن است به دلایل مختلف ازجمله ازدواج، مهاجرت، شرکت در مسابقات مختلف و... تمایل داشته باشند تا سن شناسنامه‌ای‌شان را کاهش دهند. رسیدگی به درخواست کاهش یا افزایش سن در دادگاه‌های خانواده انجام می‌شود اما باید توجه داشت که این‌طور پرونده‌ها با احتمال حدود 30درصد به موفقیت می‌رسد و اغلب با درخواست‌ها مخالفت می‌شود. به‌خصوص برای متولدان دهه‌های 50، 60و 70.متولدان دهه 50ممکن است با توجه به محل تولد، شغل پدر، خانواده، تعداد فرزندان و یک‌سری امارات و قرائن درخواست کاهش سن آنها از سوی دادگاه پذیرفته شود. مثلا اگر در مناطق دورافتاده از مرکز و در یک روستای دورافتاده به دنیا آمده باشند و تعداد فرزندان خانواده بیش از 5، 6نفر باشد. ممکن است زایمان در منزل اتفاق افتاده باشد و شناسنامه فرزند متوفی را به طفل تازه متولد شده بدهند. اما از سال‌های دهه 60زایمان‌ها معمولا در بیمارستان انجام شده و همه کودکان گواهی ولادت برای‌شان صادر شده است و خیلی به‌ندرت پیش آمده که خانواده‌ها شناسنامه مربوط به فرزند متوفی را برای طفل تازه متولد شده استفاده کنند. دادگاه‌ها معمولا طبق رویه‌ای واحد چنین دعاوی‌ای را نمی‌پذیرند. از سوی دیگر اداره ثبت احوال نیز به‌عنوان خوانده دعوا قرار می‌گیرد و دفاعیات خودش را دارد.

مثلا اینکه این فرد سال‌ها با این شناسنامه زندگی کرده، به مدرسه رفته و مدارک تحصیلی گرفته و... اما اگر فرد مدارک و مستندات محکمی برای کاهش سن داشته باشد قاضی پس از بررسی ممکن است رأی به کاهش سن دهد. با وجود این سعی کنید با سن شناسنامه‌ای‌تان کنار بیایید.

چگونه از کلاهبرداری رمزارزی پیشگیری کنیم؟
فرزانه سادات ابوالقاسمی-وکیل پایه یک دادگستری

کلاهبرداری رمزارزی به هر نوع فعالیتی گفته می‌شود که با استفاده از تکنولوژی رمزنگاری و فضای اینترنتی با هدف به‌دست آوردن سود غیرقانونی از سرمایه‌گذاران انجام ‌شود. یکی از نمونه‌های این نوع کلاهبرداری فریب دادن افراد با ارائه پروژه‌های رمزارزی جعلی است. در این نوع کلاهبرداری افرادی که به‌دنبال سرمایه‌گذاری در پروژه‌های رمزارزی هستند با پروژه‌های جعلی و نامعتبر مواجه می‌شوند. این پروژه‌ها با وعده‌های بزرگ سوددهی و افزایش قیمت سرسام‌آور واحدهای آن رمزارز، به‌نظر قابل اعتماد می‌رسند و افراد را در سرمایه‌گذاری در آن تشویق می‌کنند؛ اما پس از سرمایه‌گذاری پروژه متوقف شده و افراد سرمایه‌شان را از دست می‌دهند و این شرکت‌ها معمولا هزاران نفر مالباخته دارند. اما برای جلوگیری از افتادن در دام چنین کلاهبردارانی چه باید کرد و چطور می‌توانیم در حوزه رمزارز سرمایه‌گذاری امنی داشته باشیم؟
برای پیشگیری از این موارد باید آگاهی داشت و آموزش دید تا به سادگی فریب وعده و وعیدها را نخورد. نکته دیگر اینکه افراد باید از صفحات مجازی امن استفاده کنند و هیچ وقت به پیشنهادهایی که نامعتبر است پاسخ ندهند. نکته سوم بررسی دقیق پروژه‌های رمزارزی است. قبل از سرمایه‌گذاری باید درباره پروژه و تیم توسعه‌دهنده آن به دقت تحقیق شود. نکته دیگر استفاده از وسایل امنیتی است. برای حفاظت از رمزارزهای خود باید از کیف پول‌های سرد و دو فاکتوری استفاده کرد. در پرداخت‌ها باید دقت کرد که از درگاه‌های امن استفاده شود. و درصورت بروز هرگونه جرم یا اقدام مشکوک بهترین کار این است که مراتب را به پلیس فتا گزارش کنیم.

چه تعداد از سکه‌های مهریه قابلیت مطالبه دارد؟
مریم مرادی عرب-وکیل پایه یک دادگستری

در قانون مهریه از طریق اجرای ثبت قابل مطالبه است. زن می‌تواند به دفترخانه‌ای که در آنجا عقد کرده مراجعه کند و درخواست مطالبه مهریه بدهد. در آنجا اجراییه صادر و به اجرای ثبت ارسال می‌شود. یکی از موارد بررسی، استعلام اموال زوج است. اگر او مالی داشته باشد که در رهن یا توقیف بانک نباشد یا ازجمله مستثنیات دین نباشد و... کل آن مال نسبت به مهریه همسرش توقیف می‌شود.
در ادامه برای این اموال مزایده برگزار شده و مهریه از آن برداشته می‌شود. اگر این مال شامل پول باشد که در بانک نگهداری می‌شود یا اگر خودرو باشد یا هر مال دیگری، شرایط خاص خودش را دارد که در اجرای ثبت به نفع خانم مصادره شده و مهریه پرداخت می‌شود. اما اگر در استعلام معلوم شود که مرد هیچ مالی ندارد چه اتفاقی می‌افتد؟ در این صورت نامه مختومه شدن پرونده در اجرای ثبت صادر می‌شود و خانم با آن نامه دادخواست مهریه‌اش را به دادگاه خانواده می‌برد و از دادگاه می‌خواهد با توجه به اینکه مرد اموالی ندارد مهریه را به‌طور قسطی دریافت کند. دادگاه بررسی می‌کند و براساس شرایط مرد، اقساط تعیین می‌کند. در شرایطی که مرد مال نداشته باشد دادگاه ابتدا براساس 110سکه مهریه را قسط‌بندی می‌کند. توجه داشته باشید که اگر مهریه بیشتر از 110سکه باشد از بین نمی‌رود بلکه هر وقت مالی از مرد به‌دست بیاید بقیه مهریه توقیف شده و به خانم داده می‌شود. اما در شرایطی که مرد مالی نداشته باشد و خانم درخواست تقسیط کند نسبت به مهریه‌ای که دارد تا 110سکه می‌تواند درخواست دهد و دادگاه نسبت به این تعداد سکه اجراییه صادر می‌کند. اگر زن بعدا مالی از مرد شناسایی کند می‌تواند از دادگاه درخواست مطالبه بقیه مهریه را داشته باشد.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید