• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 23 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191652
+
-

مروری بر 3روز نمایشگاه کتاب

فروش مجازی، 21میلیارد تومانی

تاجیکستان مهمان ویژه نمایشگاه است

فروش مجازی، 21میلیارد تومانی

علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دومین نشست خبری روزانه نمایشگاه کتاب با اشاره به آمار و ارقام نمایشگاه کتاب گفت: از نخستین روز نمایشگاه کتاب تهران تا ساعت ۱۳جمعه (دیروز) بخش مجازی در مجموع ۲۱میلیارد و ۴۰۰ میلیون  فروش داشته است. وی افزود: از میان این آمار، ۱۵میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان سهم ناشران و ۶ میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان سهم کتابفروشان بوده است. طبق آمار، ۱۷۸‌هزار نسخه کتاب در بخش مجازی به فروش رفته است. افزایش فقط درمیزان و رقم‌ فروش‌ نیست؛ براساس آمار، این افزایش در تعداد نسخه هم مشهود است.

روز اول نمایشگاه معمولا کاستی‌هایی دارد و امروز(دیروز) هم از این ماجرا مستثنا نبود؛ مثلا برخی از ناشران گله داشتند که دستگاه کارتخوان آنها دچار قطعی است، اما بعضی نیز نمایشگاه را منظم‌تر از سال‌های قبل می‌دیدند و از اینکه کارت شناسایی‌شان بموقع آماده شده، راضی بودند.

امسال تغییراتی در جانمایی بخش‌های مختلف نمایشگاه اتفاق افتاده؛ سال‌های گذشته نیم‌طبقه شبستان، میزبان بخش بین‌الملل بود و انجمن‌های دوستی و بازار جهانی در آنجا مستقر بودند و رفت‌وآمدی در آن بخش صورت می‌گرفت، اما امسال نیم‌طبقه به فعالیت‌های ترویجی اختصاص یافته و غرفه‌هایی چون پویش رهروان زینب، آزمایشگاه کتاب، کتاب‌های پیاده‌روی اربعین، سالن یاس و روابط‌عمومی و سازمان‌ها در آنجا جانمایی شده‌اند و رفت‌وآمد چندانی در آنجا صورت نمی‌گیرد و باید دید در روزهای آتی به چه شکل خواهد بود.
یکی از رویدادهای مهم روز دوم سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افتتاح رسمی بخش ناشران بین‌الملل بود. در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،زلفیه دولت‌آبادی، وزیر فرهنگ تاجیکستان و دیگر مدیران نمایشگاه کتاب حضور داشتند. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم از غرفه تاجیکستان که به‌عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه حضور دارد، بازدید کرد و پس از آن به همراه وزیر فرهنگ تاجیکستان به غرفه‌های کشورهای مختلف که در بخش ناشران بین‌الملل حضور دارند سر زدند و از آنها بازدید کردند. در غرفه ترکیه نیز یک جلد مثنوی معنوی به وزیر فرهنگ تاجیکستان و ایران اهدا شد. یکی از نکات جالب نمایشگاه، حضور پرشمار مردم در بخش بین‌الملل به‌خصوص غرفه کشور مهمان ویژه یعنی تاجیکستان بود؛ هرچند بخش بازار جهانی و آژانس‌های ادبی مانند همیشه خلوت بودند.

برنامه‌های مختلف فرهنگی نیز در گوشه و کنار نمایشگاه و در غرفه‌های کوشک کتاب، کتاب آرا و گوشه نقد در حال برگزاری هستند. انیمیشن لوپتو نیز در غرفه سینما به نمایش درآمد. نشست‌ها و برنامه‌هایی در بخش‌های کوشک کتاب، سالن جوایز کتاب‌های جمهوری اسلامی ایران، سرای ناشران داخلی، سرای کارگاه‌های آموزشی، سرای ملل، سینما کتاب، غرفه کتاب آرا ، سرای علمی- فرهنگی دانشگاهی و سرای کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

امسال برعکس سال گذشته که برخی ناشران، گویی در حراجی شرکت کرده و با تخفیف نامتعارف کتاب‌های خود را به فروش می‌رساندند، حداقل در روزهای نخست کمتر شاهد این ماجرا هستیم.

بعدازظهر دومین روز از نمایشگاه تهویه بخش‌هایی از شبستان قطع شده بود که سخنگوی نمایشگاه دلیل این موضوع را خرابی یکی از تهویه‌ها عنوان کرد و گفت در حال تعمیر تهویه هستند.

در سومین روز از سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حجت‌الاسلام محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه ضمن دیدار با رئیس سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از نمایشگاه بازدید کرد. مصدق با بیان اینکه آماده هرگونه همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد درباره مسائل قضایی فرهنگ و نشر هستیم، عنوان کرد: به‌دنبال آموزش وکلای تخصصی حوزه نشر و چاپ هستیم و اقداماتی هم در این زمینه انجام شده است.

به‌دلیل استقبال مخاطبان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ساعت کاری در روزهای پنجشنبه و جمعه یک ساعت افزایش یافت. سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلای تهران برگزار می‌شود. البته روزهای جمعه زمان نمایشگاه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۱ است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید