• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191556
+
-

آینده خواندنی است

یادداشت
آینده خواندنی است

یاسر احمدوند ؛ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب تهران

1-«آینده خواندنی است». این شعار سی‌و‌چهارمین نمایشگاه کتاب تهران است؛ شعاری که به این معناست: آینده پیشرفت کشور در گرو بیشتر و بهتر خواندن است. تاریخ جوامع مختلف هم نشان می‌دهد که پیشرفت در هر کشوری مرهون بیشتر و بهتر خواندن است. آمار کتابخوانی سریع‌تر از رشد اقتصادی پیشرفت می‌کند و نمایشگاه کتاب تهران زمینه‌ای برای تشویق مردم و جلب توجه آنها به عادت مهم کتابخوانی و همچنین توجه دادن خانواده‌ها به این موضوع مهم است. این شاید مهم‌ترین و تأثیرگذارترین ماموریت نمایشگاه کتاب تهران باشد. غایت تلاش همه کسانی که در برپایی نمایشگاه کتاب تهران تلاش می‌کنند، از برگزارکنندگان تا ناشران و کتابفروشان و... در نهایت قرار است زمینه‌ساز تقویت و گسترش فرهنگ مطالعه در میان مردم شود.

2-نمایشگاه کتاب با حضور ناشران است که تعین می‌یابد‌؛ ناشرانی که با انگیزه و اشتیاقی تحسین‌برانگیز و به‌صورت حداکثری در بخش‌های مختلف نمایشگاه حاضر هستند. امیدوارم این نمایشگاه با همراهی ناشران، نویسندگان، اهالی قلم و مردم، خاطره شیرین فرهنگی برای همه به‌جا بگذارد. ایستگاه سی‌وچهارم کتاب تهران می‌تواند حلاوتی ویژه برای همه دوستداران کتاب به همراه داشته باشد. طبیعتاً در هر دوره‌ای تعدادی از ناشران ممکن است غایب باشند. حضور ناشران در سال‌های مختلف نمایشگاه متفاوت بوده است؛ برخی از ناشران در دوره‌هایی حضور نداشته‌اند. در سال‌های گذشته برخی ناشران در نمایشگاه حاضر نبودند یا تنها در بخش مجازی حضور پیدا کردند، اما در نمایشگاه امسال اکثریت جامعه نشر چه در بخش حضوری و چه مجازی حضور دارند. بیش از۹۵ درصد ناشران حاضر هستند؛ حضوری که امید بخش است. ما قدردان ناشرانی هستیم که زحمت حضور را کشیدند و برای احترام به مخاطب و بهره‌مندی مخاطب از همه کتاب‌ها در نمایشگاه حاضر شدند.

3-امسال برای نخستین‌بار کتابفروشان هم در نمایشگاه کتاب حضور دارند. در موضوع کتابفروشان یک گزاره تکرار‌شونده نادرست وجود دارد مبنی بر اینکه نمایشگاه کتاب تهران برخلاف بقیه نمایشگاه‌های کتاب دنیا، یک فروشگاه است؛ درحالی‌که تقریباً در همه نمایشگاه‌های کتاب دنیا جز یکی، دو مورد نادر کتاب فروخته می‌شود. نمایشگاه کتاب تهران باید به همه حلقه‌های زنجیره تولید، توزیع و مصرف کتاب کمک کند. یکی از این حلقه‌ها کتابفروشان هستند که احتیاج به حمایت بیشتر دارند. سرمایه‌گذاری در کتابفروشی‌ها، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی است و بازدهی اقتصادی در آن نسبت به بقیه مشاغل کمتر است؛ بنابراین دولت این وظیفه را برای خود قائل است که باید حمایت بیشتری از کتابفروشان به عمل آورد؛ ضمن اینکه ما با درک ملاحظات موجود کوشیده‌ایم زمینه حضور کتابفروشی‌ها در نمایشگاه را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که ناشران هم آسیب نبینند. این را هم باید درنظر گرفت که این سال اول است و حتما باید نواقص را شناسایی و برطرف کرد.

4- و حالا دفتر سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گشوده شده و در طول ۱۰ روز، مصلای تهران میزبان علاقه‌مندان کتاب خواهد بود. مجموعه‌ای از سازمان‌ها و نهادهای مختلف یاری‌رسان ما در برگزاری این رخداد مهم فرهنگی هستند و اهتمام ویژه‌ای شکل گرفته تا نمایشگاه سی‌وچهارم، خاطره‌ای دلچسب را برای دوستداران کتاب و کتابخوانی رقم بزند که آینده خواندنی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید