• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191538
+
-

آیا سهامداران حقوقی عامل نزول بورس‌اند

به‌دنبال نزول‌های سنگین شاخص بورس در هفته جاری شایعات مختلفی در مورد نقش سهامداران حقوقی در سقوط بورس مطرح شده و بسیاری از سهامداران بر این باورند که علت نزول سنگین شاخص بورس عرضه گسترده سهام توسط سهامداران حقوقی بوده است.
برخی حتی در شبکه‌های مجازی مدعی شدند که چند روز قبل از آغاز نزول بازار سهام مسئولان بورس تهران در نشستی با بازارگردان‌ها از آنها خواسته‌اند با دوبرابرکردن میزان عرضه‌ها جلوی رشد بیشتر شاخص را بگیرند. با وجود چنین ادعاهایی، آمارها نشان می‌دهد در هفته گذشته طبق روال هفته‌های قبل نه فقط بازارگردان‌ها عامل نزول بورس نبوده‌اند بلکه با خرید سهام از بازار حمایت کرده‌اند. این اطلاعات نشان می‌دهد در روز یکشنبه که روند نزولی بورس آغاز شد و شاخص با افت سنگین 3درصدی مواجه شد حجم سهام خریداری شده سهامداران حقوقی 85درصد افزایش یافته و از 3700میلیارد تومان به 6830میلیارد تومان رسیده است.
در این روز نسبت خرید سهامداران حقوقی به ارزش کل معاملات خرد با جهش زیادی مواجه شده و از 16درصد در روز شنبه به35.5درصد رسیده است. در روزدوشنبه هم که شاخص بورس با افت 5درصدی مواجه شد سهامداران حقوقی 5200میلیارد تومان از سهامی را که سهامداران حقیقی عرضه کرده بودند با هدف حمایت از بازارخریدند. در این روز نیز نسبت خرید سهامداران حقوقی به کل معاملات خرد به 52درصد رسید که بالاترین نسبت از ابتدای سال قبل تاکنون است.
امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس نیز دیروز در این‌باره گفت: اطلاعات منتشر شده در مورد خروج پول از بازار سرمایه صحت ندارد. این ارقام صرفاً خالص انتقال سهام از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها بوده که بخش عمده آن را صندوق‌های بازارگردانی و همچنین صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق توسعه بازار سرمایه خریده‌اند.
به‌گفته او این صندوق‌ها ظرف روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری ۶ هزار میلیارد تومان خالص خرید داشته‌اند که بخش عمده آن از اشخاص حقیقی خریداری شده است.او در پاسخ به این پرسش که آیا سهامداران حقیقی منابع حاصل از فروش سهام خود را از بورس خارج کرده‌اند یا خیر گفت: بررسی یک نمونه آماری از ۳۰ کد فروشنده بزرگ حقیقی در بازار که در روز یکشنبه فروش داشته‌اند، نشان می‌دهد این ٣٠ کد ٧١٠ میلیارد تومان خالص فروش در روز یکشنبه داشته‌اند که بخشی از این مبلغ را صرف تسویه بدهی معاملات اعتباری خود کرده و در روز بعد ۵۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ را دوباره در اوراق بهادار بادرآمد ثابت سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید