• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 18 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191205
+
-

جزئیات نحوه داوری در جشنواره رادیویی پژواک

هیأت داوران جشنواره پژواک در مرحله نهایی، تلاش مستندسازان را با دقت و جزئیات بیشتری بررسی کردند وسعی شد زحماتی که مستندسازان کشیده‌اند، دیده شود. به گزارش همشهری، سعید معدن‌کن، داور بخش نهایی دوره‌های  اول و دوم جشنواره رادیویی پژواک و مدیرکل فیلمنامه‌نویسی مرکز سیما فیلم درباره روال داوری‌ها گفت: در داوری اولیه با توجه به جدول امتیازات، نمره‌دهی انجام شد. هر اثر به‌صورت مستقل در بخش‌های مختلف و فاکتورهای گوناگون داوری شد، اما در مرحله داوری نهایی‌ بین آثار برگزیده مقایسه صورت گرفت و به‌صورت نسبی داوری انجام شد. در مرحله نهایی علاوه بر امتیازدهی، مقایسه و ارزیابی مقایسه‌ای هم صورت می‌گرفت. داور بخش نهایی جشنواره پژواک با بیان اینکه آثار انتخابی بیشتر با معیارهای داوری نزدیک بود، افزود: توجه داوران به این بود که مستندهایی که به مرحله نهایی راه یافته‌اند و قرار است جایزه دریافت کنند، ضمن اینکه واجد شرایط و ویژگی‌های یک مستند رادیویی باشند، کمترین میزان انحراف از معیار را داشته باشند. معدن‌کن ادامه داد: به این معنی که ما می‌گوییم یک برنامه کامل خیلی کم پیش می‌آید، البته امسال داشته‌ایم. سعی شد برنامه‌هایی که از اصول تخطی نکرده‌اند به‌عنوان برگزیده انتخاب شوند. وی درباره اینکه در برگزیده‌شدن آثار چه ملاک‌هایی مدنظر قرار گرفته شد، افزود: پژوهش‌محور بودن، جذاب‌بودن مستند، بدیع‌بودن سوژه، کیفیت فنی، داشتن خط روایی مناسب و توانایی انتقال پیام به مخاطب ازجمله ملاک‌های داوری بود. تناسب گونه درست مستند با سوژه و موضوع انتخابی، تکنیک ساخت، استفاده درست و مناسب از صوت و جلوه‌های صوتی و موسیقی از دیگر مواردی است که ملاک و ویژگی‌های ارزیابی در داوری‌ها بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید