• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 17 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191115
+
-

حمله عجیب به فساد ستیزی مدیریت شهری

اتهام؛ کشف فساد

20 ماه عملکرد شهرداری با حاشیه سازی و دروغ سازی های برخی ها همراه بود

گزارش
اتهام؛ کشف فساد

جداسازی جنسیتی بوستان‌ها، دریافت عوارض از قبور، مترو‌خوابی و... برخی از دروغ‌هایی هستند که از ابتدای آغاز مدیریت شهری در راستای تخریب شهرداری تهران مطرح شده است و اخیرا هم دستگیری برخی از عوامل دفتر شهردار تهران به‌دلیل اتهامات (فساد) مالی، به خوراک خبری رسانه‌ها تبدیل و یک‌بار دیگر شهرداری تهران متهم شده است. این هجمه‌ها در حالی مطرح می‌شود که علیرضا زاکانی پس از قبول تصدی شهرداری پایتخت از همان ابتدا مبارزه با فساد و شفاف‌سازی را در اولویت برنامه‌هایش قرارداد و نخستین گام را با ایجاد خزانه واحد و تجمیع 1200حساب شهرداری برداشت. بازگرداندن 20هزار میلیارد از اموال شهرداری که متعلق به شهر و شهروندان است، بازپس‌گیری برندی که کمتر از ارزش واقعی فروخته شده بود و... اقدامات دیگر شهرداری تهران در راستای مقابله با فساد است. علیرضا زاکانی در دومین نشست خبری خود به‌صراحت گفت که «اگر فسادی از یک کارمند یا کارگزاری سر بزند، از طریق افزایش نظارت‌ها حتما برخورد می‌کنیم؛ اما علاقه نداریم که موضوعات علنی شود و سعی کردیم در حوزه مبارزه با فساد بیشتر عمل کنیم و کمتر شعار دهیم.» گویا عملکرد 20‌ماه شهرداری با وجود عقب‌ماندگی‌های یک دهه، به مذاق برخی خوش نیامده و همچنان منتظر فرصتی هستند تا از کاه، کوه بسازند و سکان‌دار پایتخت را تخریب کنند و در معرض دروغ‌های واهی قرار دهند.

عملکرد شفاف شهرداری
پس از به‌وجودآمدن جنجال رسانه‌ای و اتهاماتی که به شهرداری و شهردار تهران نسبت ‌داده‌شده، پاسخ عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری پایتخت، خط پایانی برای هجمه‌ها شد. او با بیان اینکه حداکثر هماهنگی و همراهی از سوی شهرداری تهران با دستگاه قضایی و دستگاه‌های نظارتی وجود دارد و ما دست همه نهادها در مبارزه با فساد را به گرمی می‌فشاریم، گفت که درخصوص مبارزه با فساد با هیچ شخصی تعارف نداریم و در این مسیر فرقی بین فساد انجام‌شده بین یک فرد یا یک مجموعه هم وجود ندارد. آنطور که محمدخانی عنوان کرده: «مدتی پیش در پی بروز تخلفات مالی چند تن از کارکنان شهرداری تهران با هوشیاری قابل‌تقدیر همکاران نظارتی شهرداری تهران (سازمان حراست شهرداری) این موضوع رصد و کشف شد و پس از جمع‌بندی نهایی و تکمیل گزارش، پرونده آنها با دستور ویژه و تأکید شهردار تهران به مراجع قضایی و نهادهای امنیتی برای برخورد لازم ارجاع شد. هدف‌گذاری‌مان در این دوره، کاهش این موارد و پیگیری جدی مبارزه با فساد است و به همین منظور مبارزه را از خودمان شروع کردیم. مبارزه با فساد اما محدود به این موارد جزئی نخواهد شد و مبارزه با دانه‌درشت‌ها را در دستور کار داریم. اولویت اول ما بازگشت اموال و امکانات شهر به نفع مردم و بیت‌المال است. به‌عنوان نمونه، ارزش یکی از این پرونده‌های فسادی که در این مدت کشف شده، به‌اندازه نیمی از بودجه یک سال شهرداری تهران است.» شفاف‌کردن مجموعه‌های شهرداری هم مورد تأکید سخنگو قرار گرفت و گفت: «از طریق بازپس‌گیری اموال شهر می‌توان خدمت‌رسانی به شهروندان را مطلوب‌تر کرد و رضایتمندی آنها را افزایش داد. ارزش مبارزه با فساد علاوه بر پاکسازی، مرتب‌کردن و شفاف‌کردن مجموعه‌های شهرداری برای ارائه خدمات بیشتر به مردم و کاهش عقب‌ماندگی شهر است.» شفاف‌سازی کلیدواژه‌ای است که سخنگوی شهرداری تهران از آن در پاسخ‌دادن به دروغ‌ها استفاده کرده است. در ادامه گزارش به برخی از دروغ هایی که اخیرا به شهرداری تهران نسبت داده شده اشاره شده است.

دیوارکشی در مترو
به‌طور متوسط قطارهای متروی تهران دارای 7واگن هستند که یک واگن و نیم در ابتدا و انتهای هر قطار اختصاص به بانوان دارد. واگن‌های میانی هم مشترک است. ورود آقایان به واگن بانوان همواره مورد انتقاد مسافران بود و برخی از نمایندگان شورا هم دراین‌خصوص بارها تذکر دادند. شهرداری تهران در راستای این مطالبه، اقدام به نصب سازه شیشه‌ای در واگن‌ها کرده تا آقایان اجازه ورود نداشته باشند. همین موضوع بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشته و افرادی با غرض‌ورزی سعی‌کردند با دروغ‌پراکنی این موضوع را به دیوارکشی بوستان‌ها (ایجاد بوستان‌های ویژه مادر و کودک) و... نسبت دهند. برخلاف جریان رسانه‌ای ایجاد‌شده، شهرداری تهران از نصب سازه شیشه‌ای که روی برخی از آنها تصاویر گل طراحی شده، قصدی جز تأمین امنیت بانوان نداشته و ندارد.

فروش بوستان‌ها
شاید فروش پارک‌های تهران، دروغ بزرگ و شاخداری بود که حتی شهروندان هم باور نکردند. کسانی که این ادعا را مطرح کردند هم نتوانستند سندی ارائه دهند. شهردار تهران هم در واکنش به این خبر گفت که به‌هیچ‌عنوان فروش گسترده اموال در شهرداری صحت ندارد. این روزها انواع و اقسام دروغ‌ها را می‌شنویم؛ فروش پارک‌های پایتخت هم یک دروغ شاخدار است.

تخریب شهرداری با بیلبوردهای عید فطر
«دوری از وام و قسط» بخشی از کتاب مناجات خودمانی عباس حسین‌نژاد است که به مناسبت عید فطر در شهر اکران شد. رسانه‌ها این عبارت را به مسائل اقتصادی نسبت دادند و در شبکه‌های اجتماعی به طنز مواردی چون دوری از جیب خالی و قسط و... نوشتند. کتاب مناجات حسین‌نژاد در سال98 چاپ شده و اصلا به مسائل اقتصادی ربطی نداشته است؛ اما کاربران به این موضوع توجه نداشته و تلاش‌کردند هجمه‌هایی را متوجه شهرداری تهران کنند.

گاف صدای آمریکا
شهرداری تهران براساس مسئولیت اجتماعی اقدام به تشکیل قرارگاه اجتماعی و ساماندهی معتادان متجاهر و کودکان کار و خیابان کرده است. شبکه صدای آمریکا در راستای تخریب شهرداری تهران با انتشار تصویر بی‌خانمان‌ها، تلاش کرد تا نشان دهد هر آنچه شهرداری تهران از اقدامات انجام‌شده در حوزه آسیب‌های اجتماعی ارائه می‌دهد، دروغی بیش نیست. غافل از اینکه عکس متعلق به بی‌خانمان‌های آمریکا‌ست و چنین صحنه‌هایی در تهران به حداقل رسیده و حتی به صفر نزدیک شده است.

نورپردازی شهر
 استانبول، مسکو و... شهرهایی هستند که به‌دلیل زیست شبانه، شب‌های روشنی دارند و در اصطلاح شب‌ها هم شهر زنده است. امسال سازمان زیباسازی در یک اقدام جالب اقدام به برپایی جشنواره تهران زیبا کرد و مکان‌های مهم و پرتردد را با ریسه‌های رنگی آذین‌بندی و روشن کرد. همچنین استفاده از المان‌ها و نمادهای مختلف سبب افزایش شادابی و نشاط به‌ویژه شب‌ها در تهران شد. نور این اقدامات چشمان منتقدان را خیره کرد و تقلید و کپی‌کردن المان‌ها را بهانه‌ای برای تخریب و دروغ‌پراکنی علیه شهرداری تهران قرار دادند. درحالی‌که المان‌های نصب‌شده نمادی از ‌ماه مبارک رمضان بودند که در تمام کشورهای مسلمان مورداستفاده قرار می‌گیرند.

درآمدزایی شهرداری از مجموعه‌های ورزشی
مجموعه‌های ورزشی هم از دروغ‌پراکنی منتقدان علیه مدیریت شهری این دوره در امان نماندند و افزایش تعرفه‌های ورزشی با هدف درآمدزایی رسانه‌ای شد. البته این تیر هم به سنگ خورد؛ چرا‌که در تهران بیش از 38مجموعه ورزشی، 500زمین چمن مصنوعی، 61استخر و 52سالن ورزشی تحت پوشش شهرداری تهران وجود دارد که مدیریت شهری همه‌ساله با اعمال نرخ‌های مصوب شورای شهر تهران، سعی دارد با نگاه عدالت‌محور دسترسی شهروندان به آنها را تسریع و تسهیل کند. براساس همین رویکرد بهمن سال گذشته شورای شهر افزایش تعرفه‌های دولتی (30 تا 40درصد) را ملاک قرارداد و نمایندگان با افزایش تعرفه اماکن ورزشی شهرداری تهران موافقت کردند. مقایسه تعرفه مجموعه‌های ورزشی شهرداری با سایر اماکن ورزشی دولتی، حاکی از آن است که هزینه مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران بسیار پایین‌تر است.

خروج ون‌ها از سامانه معلولان
سامانه جانبازان و معلولان برای خدمت‌رسانی مطلوب راه‌اندازی و سرویس‌های این سامانه که اکثر آنها ون هستند، از طریق شماره‌6305 در دسترس قرار می‌گیرند. طی مراسمی از 20دستگاه ون مناسب‌سازی‌شده ویژه سامانه معلولان رونمایی شد و چند روز بعد خبری مبنی بر خروج 3دستگاه ون از سامانه و تحویل آنها به سایر بخش‌ها منتشر شد؛ موضوعی که مشخص شد دروغی بیش نبوده و 3دستگاه ون نه‌تنها خارج نشده، بلکه در سامانه هستند و وجودشان در سایر بخش‌ها هم در راستای خدمت‌رسانی به معلولان بوده است.

خانه‌نشینی دانش‌آموزان استثنایی
شهرداری تهران هزینه سرویس مدارس استثنایی را پرداخت نکرده و این دانش‌آموزان خانه‌نشین شده‌اند؛ خبر تلخی که بازتاب‌های زیادی در میان شهروندان داشت، اما دروغ بود‌ چرا‌که شهرداری تهران در بودجه امسال در مجموع 47میلیاردو875میلیون تومان برای کمک به مدارس کودکان استثنایی پیش‌بینی کرده است. همچنین براساس آخرین تحقیقات انجام‌شده شهرداری تهران به تعهداتش عمل کرده است و اداره کل آموزش‌وپرورش در این مورد کوتاهی کرده و براساس توافقات صورت‌گرفته به تعهداتش عمل‌نکرده است.

حمله‌ها ادامه دارد
با وجود اینکه در 20‌ماه گذشته ثابت شد که بسیاری از ادعا‌ها علیه شهرداری صحت ندارد اما حملات علیه مدیریت شهری تهران چه از طرف اکانت‌‌‌های ناشناس فضای مجازی و چه از طرف شخصیت‌های سیاسی ادامه دارد. دیروز مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای سرگشاده به شهردار تهران نوشت که « امروز با حسرت تمام، باید به شما برادر انقلابی عرض کنم که شهرفروشی شدیدتر از گذشته ادامه دارد» و «صدور پروانه ساختمان ۳۰طبقه روی گسل، نابخشودنی است» و «۴۰۰مورد پرونده جدید به کمیسیون ماده ۵ ارجاع شده تا با زیرپا گذاشتن ضوابط، برای آنها پروانه‌ صادر شود».
این در حالی است که علیرضا زاکانی در سخنان خود ازجمله در اسفند سال گذشته تأکید کرده بود که «در تهران یک سانتی‌متر هم تراکم‌فروشی نداریم.» او همچنین در نشست خبری خود که در هفته گذشته برگزار شد مجددا گفت که « با انضباط مالی، مشارکت و مولدسازی، منابع مالی را تامین می‌کنیم نه با شهرفروشی.»


مکث
انتقاد از پلیس با یک طرح

اخیرا طرحی از چهره سردار احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی کشور روی جـلد روزنـامه همشهری منتشر شد. موضوع اصلی حجاب و تنها‌بودن پلیس و انتقاد از سایر دستگاه‌ها بود، اما رسانه‌ها اصل ماجرا را نادیده گرفتند و به طرح سردار رادان پرداختند و عنوان کردند که همشهری با این کار از پلیس انتقاد کرده است. با گذشت چند روز در تعامل میان مؤسسه همشهری و نیروی انتظامی، سوءتفاهم به‌وجود آمده، برطرف شد.

گم‌شدن هدیه خبرنگاران
روابط‌عمومی شهرداری تهران به‌مناسبت روز خبرنگار 500میلیون تومان کارت هدیه داده است؛ موضوعی که سبب پیگیری نمایندگان اصحاب رسانه شد و در نهایت مشخص شد این هم دروغی بیش نبوده و اصلا چنین اعتباری صحت نداشته است. انتصاب این هدیه به خبرنگاران رسانه‌ها باعث ایجاد حاشیه‌هایی شده بود که پایان یافت.

ناپدیدشدن کارت بلیت از گیشه‌ها
مدتی پیش کارت بلیت در ایستگاه‌های مترو کمیاب شد؛ موضوعی که گران‌شدن بلیت یا دریافت هزینه بیشتر بابت بلیت‌های کاغذی و... مطرح شد؛ دروغ‌هایی که پایه و اساس نداشتند و تغییر پیمانکار علت اصلی کمیاب‌شدن کارت بلیـت‌ها بود. طرح‌های جدید برای چاپ کارت بلیت و استفاده از فناوری‌های جدید‌تر درحال بررسی است.

رمزگشایی از قرارداد ۷ساله
در ادامه دروغ‌پراکنی‌ها، این بار موضوع اجاره 2 واحد مــســکــونی (131مـتری و 92متری) در برج‌های دیپلمات کیـش با مـبـلـغ 3میلیارد‌و600میلیون تومان توسط سازمان زیباسازی شهر تهران، مطرح شد؛ قراردادی که مربوط به دوره مدیریت پیشین یعنی سال95 بود و شهرداری در این دوره دخل و تصرفی در انعقاد آن نداشته است.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید