انگشت اتهام به سمت بنزین
شرکتهای خودروسازی و قطعهسازان به دستور رئیسجمهور درباره بهبود مصرف سوخت واکنش نشان دادند
بهزاد رنجبر | روزنامهنگار
پس از هشدار صریح رئیسجمهور مبنی بر قطع تخصیص ارز و بازنگری در مجوز تولید خودروسازانی که ظرف یک سال مصرف سوخت محصولات خود را اصلاح نکنند، شرکتهای خودروساز ضمن واکنش به سخنان پزشکیان، دستور رئیسجمهور را بجا و راهبردی دانستند اما همزمان اعلام کردند کیفیت سوخت نیز باید افزایش یابد در غیراین صورت صرفا افزایش کیفیت موتورهای داخلی راهگشا نیست. به زعم آنها راهحل نهایی در تولید خودروهای هیبریدی است.به گزارش همشهری، مسعود پزشکیان، رئیسجمهور بهتازگی ضمن هشدار به شرکتهای خودروسازی از آنها خواست ظرف یک سال کیفیت تولید موتورهای داخلی را افزایش دهند در غیراین صورت ارز تخصیصی به آنها قطع خواهد شد. این سخنان موجی از واکنشها را در بین فعالان صنعت درپی داشت.
ایران خودرو: کیفیت سوخت، پایین است
مدیرعامل ایرانخودرو در واکنش به سخنان اخیر رئیسجمهور درباره ضرورت کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی، گفت: اینکه رئیسجمهور موضوع کاهش مصرف سوخت را بهصورت صریح مطرح کردند، کاملا درست و استراتژیک است. ما آماده همکاری هستیم؛ اما وظایف حاکمیت نیز همزمان اجرا شود. او 3مسیر کاهش مصرف را اصلاح قیمت انرژی، اسقاط خودروهای فرسوده و ارتقای پلتفرم و موتور عنوان کرد و ادامه داد: اکتان پایین سوخت موجود در کشور سبب مصرف زیاد سوخت، آلودگی بسیار زیاد و ازبینرفتن موتور خودروها میشود.
سایپا:ناوگان فرسوده نوسازی شود
قائممقام مدیرعامل سایپا اعلام کرد: این گروه فصل تازهای از توسعه پلتفرمها و قوای محرکه را آغاز کرده و تولید نسل جدید موتورهای ملی با هدف کاهش مصرف سوخت، افزایش بهرهوری و خودکفایی در حال اجراست و نخستین نمونه آن از سال آینده روی محصولات سایپا نصب میشود. رادمنش با اشاره به تردد ۸میلیون خودروی فرسوده در کشور گفت: این ناوگان سهم زیادی در مصرف سوخت و آلودگی دارند. او قوای محرکه را یکی از مهمترین خلأهای صنعت خودرو دانست و اعلام کرد سایپا توسعه خانواده موتورهای جدید را در 3نسخه تنفس طبیعی، توربو و توربو GDI آغاز کرده است.
قطعهسازان: کیفیت سوخت ارتقا یابد
سخنگوی انجمن قطعهسازان در واکنش به اولتیماتوم رئیسجمهور گفت: بخش قابلتوجهی از خرابی موتور و قطعات خودرو ناشی از ضعف قطعات نیست بلکه ناشی از سوخت بیکیفیت است. فرهاد بهنیا از دولت خواست همزمان با فشار برای ارتقای استاندارد قطعات به یورو۵، کیفیت سوخت نیز به سطح یورو۵ ارتقا یابد. او اضافه کرد: سوخت غیراستاندارد باعث معیوبشدن خودروها و تحمیل هزینههای بالا به مالکان شده و تصور عمومی اشتباه شکل گرفته که مشکل از کیفیت قطعات است. بهنیا از رئیسجمهور خواسته دستوراتی صادر شود تا وزارت نفت و پالایشگاهها بهبود کیفیت سوخت را پیگیری کنند.
بنزین یورو 5
فعالان صنعت خودروسازی بر این باورند که فقط با افزایش کیفیت موتورهای داخلی نمیتوان مصرف سوخت را کنترل کرد و باید در گام نخست کیفیت بنزین تولیدی در کشور نیز به یورو 5 اصلاح شود. خودروسازان اما میگویند راهحل نهایی تولید خودروهای پلاگین هیبریدی است که مصرف بسیار پایینی دارند.