• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 20 خرداد 1397
کد مطلب : 19091
+
-

چشم کارلوس!

کارلوس کی‌روش و روزبه چشمی. این داستان رمانتیک شاید برای بخش زیادی از هواداران تیم‌ملی خوشایند نباشد اما سرمربی تیم‌ملی قصد به‌پایان رساندن‌اش را ندارد. به همان نسبت که انتقادها از روزبه بیشتر می‌شوند، حمایت کارلوس از این بازیکن نیز شکل جدی‌تری به خودش می‌گیرد. نمایش چشمی در دیدار دوستانه با ترکیه، کمی نگران‌کننده به‌نظر می‌رسید. چرا که این بازیکن روی هر دو گل حریف مقصر بود اما بعد از پایان مسابقه، سرمربی پرتغالی تیم‌ملی این مدافع را مورد تمجید قرار داد و از «شب خوب» او در استانبول صحبت کرد. حالا در فاصله تنها چند روز با اولین مسابقه ایران در جام‌جهانی2018 روسیه، کارلوس کی‌روش تصمیم دارد به کمک مصاحبه‌هایش اعتماد به نفس مرد مدنظرش برای بازی در کنار مرتضی پورعلی‌گنجی را بیشتر کند. او روزبه را به‌عنوان «مدرن‌ترین مدافع 10سال اخیر فوتبال ایران» معرفی کرده است. منظور کی‌روش از کلمه مدرن، قدرت حفظ توپ و بازیسازی روزبه است اما آیا مدرن‌بودن، از او یک مدافع مستحکم می‌سازد؟
وقتی کارلوس کی‌روش کارش را در فوتبال ایران آغاز کرد، جلال حسینی و هادی عقیلی زوج ایده‌آل مربیان ایرانی برای مرکز خط دفاعی تیم‌ملی به شمار می‌رفتند. کارلوس خیلی زود عقیلی را کنار گذاشت و به پژمان منتظری بها داد تا ثابت کند که به‌دنبال مدافعانی است که بتوانند بازیسازی را از عقب زمین شروع کنند و به محض گرفتن پاس از هم‌تیمی‌ها، زیر توپ نزنند. او برای عبور از سیدجلال، گزینه‌های مختلفی را مورد آزمایش قرار داد. حتی مازیار زارع با تغییر پست به دفاع میانی رفت اما نتوانست رضایت سرمربی تیم‌ملی را برآورده کند. مدافعانی مثل کنعانی‌زادگان و پورقاز که در نگاه کی‌روش مدرن‌تر از حسینی بودند نیز محک خوردند و سرانجام جایگاه‌شان را از دست دادند. دوران حضور جلال در تیم کی‌روش اما با یک انتخاب غیرمنتظره تمام شد. مرد پرتغالی، هافبک دفاعی جوان استقلال را برای بازی به‌عنوان یکی از دو مدافع مرکزی تیم‌ملی انتخاب کرد و توانست لزوم این تغییر پست را به باشگاه استقلال نیز دیکته کند. روزبه در نقش مدافع وسط اما در لیگ هفدهم هرگز یک بازیکن کاملا مطمئن نبود. او در پنالتی‌دادن به رقبا درنگ نمی‌کرد و واکنش‌های دفاعی‌اش معمولا بسیار سریع و پر از اشتباه هستند. او همین فصل در زمین پارس جنوبی با اصرار به پاسکاری رو به عقب، برای تیمش دردسر ساخت. او در برابر ذوب‌آهن و نساجی در نیم‌فصل اول به سادگی تسلیم شد و در دربی رفت نیز به علی علیپور پنالتی داد. او با جاگیری‌هایش در نبرد با ترکیه، نشان داد که هنوز تجربه کافی را برای بازی به‌عنوان یک مدافع در رقابت‌های بزرگ ندارد اما کی‌روش حاضر است بر سر این بازیکن قمار کند و حداقل در شرایط فعلی، چاره‌ای به‌جز اعتماد به ریسک کی‌روش وجود ندارد.
استفاده از روزبه چشمی به‌عنوان مدافع وسط، پیش‌تر توسط محمد خاکپور در تیم‌ملی امید اتفاق افتاده بود. این تصمیم برای خاکپور نتیجه‌بخش نبود و چند اشتباه فاحش از چشمی در خط دفاع، شانس صعود به المپیک را از فوتبال ایران گرفت. کارلوس کی‌روش اما یک‌بار به نتیجه دلخواه‌اش از بازی دادن به یک هافبک در پست مدافع مرکزی دست پیدا کرده است. او در جام ملت‌های2015 آسیا ناگهان مرتضی پورعلی‌گنجی را بدون تجربه ملی، در ترکیب ثابت ایران قرار داد. مرتضی در نفت تهران هافبک دفاعی بود اما در خط دفاع تیم‌ملی به یک ستاره تبدیل شد و خیلی زود پیشنهاد خارجی نیز دریافت کرد و بعد از بازی در لیگ چین، با یک قرارداد خوب به لیگ قطر منتقل شد. پورعلی‌گنجی حالا یکی از وزنه‌های دفاعی ایران محسوب می‌‎شود و کی‌روش امیدوار است چشمی نیز همین روند را تکرار کند.

   چشمی: نظر منتقدان را عوض می‌کنم
روزبه چشمی این روزها فشار زیادی را تحمل می‌کند اما با این وجود انگیزه‌های زیادی برای درخشش در جام‌جهانی دارد. مدافع مورد علاقه کی‌روش در آستانه شروع بازی‌های جام‌جهانی می‌گوید: «شرایط روحی و روانی خوبی داریم و امیدوارم بتوانیم در مسابقات هم عملکرد خوبی داشته باشیم و مردم را خوشحال کنیم. بالاخره همیشه این انتقادات برای هر بازیکنی وجود دارد، اما مهم این است که سرمربی تیم از بازیکن راضی باشد. البته تلاش می‌کنم در ادامه با انجام بازی‌های خوب نظر منتقدانم را عوض کنم.» چشمی اشاره‌ای هم به بحث تغییر پستش در فصل جاری داشته و گفته است: «یک سال است که این سوال را از من می‌پرسند و فکر می‌کنم این موضوع دیگر دِمُده شده است. سرمربی هر جا که دستور بدهد من بازی می‌کنم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید