• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 20 خرداد 1397
کد مطلب : 19096
+
-

کلوپ 60سال به بالا!

با اعلام رسمی مسئولان باشگاه تراکتورسازی، جان توشاک به‌عنوان سرمربی جدید این تیم در لیگ هجدهم برگزیده شد. توشاک چهره نامداری در دنیای فوتبال است و سابقه کار در باشگاه رئال مادرید و تیم‌ملی ولز را در کارنامه‌اش دارد. با حضور توشاک در ایران، جمع مربیان نامدار خارجی در لیگ‌برتر حسابی جمع شد. پیش از این برانکو ایوانکوویچ و وینفرد شفر هدایت سرخابی‌ها را بر عهده داشته‌اند و به‌نظر می‌رسد موفقیت آنها باعث شده سایر تیم‌ها هم به صرافت جذب مربی خارجی بیفتند. البته تراکتوری‌ها پارسال هم از میانه راه ساغلام ترکیه‌ای را روی نیمکت تیم‌شان نشاندند، اما ناکامی او باعث شد تبریزی‌ها سراغ توشاک بروند. توشاک در حال حاضر 69ساله است و نکته جالب در مورد او به همین سن و سالش مربوط می‌شود. در کل به‌نظر می‌رسد فوتبال ایران علاقه خاصی به همکاری با مربیان خارجی بالای60 سال دارد؛ کسانی که شاید وقتی جوان‌تر بودند تیم‌های ایرانی قدرت استخدام آنها را نداشتند و تنها وقتی موی سرشان سفید شد به ایران رسیدند. بر این اساس بسیاری از مربیان خوب و محبوب خارجی فوتبال ایران در این سال‌ها بالای 60سال داشته‌اند.
    دهه شصتی‌های محبوب!
در حال حاضر شفر و برانکو به ترتیب 68 و 64سال دارند. البته برانکو در دوران حضورش روی نیمکت تیم‌ملی بسیار جوان‌تر بود، اما زمانی برای کار در پرسپولیس به ایران برگشت که 60سال را رد کرده بود. همچنین کارلوس کی‌روش هم که مقبولیتی چشمگیر در ایران دارد، در حال حاضر 66ساله است. او از حدود 7سال پیش و در آستانه 60سالگی هدایت تیم‌ملی ایران را بر عهده گرفت. البته این 3پیرمرد که روی هم حدود دو قرن سن دارند، طی دوران حضورشان در ایران کم به پر و پای هم نپیچیده‌اند و بخش زیادی از حواشی فوتبال ایران در این مدت مربوط به کشمکش آنها بوده است!
    دوست‌داشتنی‌های قدیمی
استفاده از مربیان بالای 60سال خارجی در فوتبال ایران مسبوق به سابقه است و عجیب اینکه در خیلی از موارد، مربیان مزبور به محبوبیت قابل توجهی هم در ایران دست یافتند. مثلا تومیسلاو ایویچ فقید در 64سالگی سرمربی تیم‌ملی ایران شد. او اگرچه پیش از جام‌جهانی98 از سمتش اخراج شد، اما نزد افکار عمومی همواره از احترامی قابل توجه برخوردار بود و بسیاری بر این باورند که تیم خوب آن سال را او ساخته بود. به ویژه بعد از مرگ ایویچ در سال2011 عذاب وجدان جمعی در مورد کودتا علیه او در بازی معروف با رم ایتالیا بالا گرفت. همچنین میروسلاو بلاژوویچ هم یکی دیگر از اعضای باشگاه 60‌ساله‌ها بود. چیرو در 66سالگی و پس از کسب عنوان خیره‌کننده سومی جهان با تیم‌ملی کرواسی روی نیمکت ایران نشست و با وجود ناکامی در رساندن تیم‌ملی به جام‌جهانی2002 همیشه چهره‌ای محبوب بین افکار عمومی باقی ماند. تونی اولیویرا هم اولین بار در 66سالگی سرمربی تراکتورسازی شد و دل از تبریزی‌ها برد. به این لیست باید مصطفی دنیزلی را هم اضافه کنید که مرتبه اول در آستانه 60‌سالگی و مرتبه دوم در شصت‌وچندسالگی هدایت پرسپولیس را پذیرفت. اگر هم مثال نقض می‌خواهید، باید به مانوئل ژوزه اشاره کنیم که در 66سالگی سرمربی پرسپولیس شد، اما این دو عدد6 اصلا برای قرمزها خوش‌یمن نبود. ژوزه نه‌تنها در ایران محبوب نشد، بلکه پوست پرسپولیس را هم کند و رفت!

این خبر را به اشتراک بگذارید