• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190909
+
-

بناهای تاریخی واگذار می‌شوند تا خانه سگ‌ها و معتادان نشوند

«وزارت میراث‌فرهنگی بناهای تاریخی و نفیس را واگذار نمی‌کند؛ اجاره می‌دهد.» این جمله عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصل ماجرای به مزایده گذاشتن بناهای تاریخی کشور و واگذاری حق بهره‌برداری از آنها به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.
چندی پیش خبر واگذاری 19بنای تاریخی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داغ و اینگونه برداشت شد که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در صندوق وابسته به‌خود که صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی کشور است و رئیس‌جمهوری ناظر بر این صندوق است، با برگزاری مزایده بناهای تاریخی که عمدتا بناهای صفوی و قاجاری بودند و تنها یک ارگ باستانی متعلق به دوره ساسانی در کرمان یعنی ارگ راین در آنها وجود داشت، چوب حراج به میراث‌تاریخی کشور زده است و حتی برخی رسانه‌ها اینگونه نگاشتند که بهره‌بردار از این آثار می‌تواند اقدام به تخریب آنها کند. فعالان میراث فرهنگی کشور و رسانه‌های این حوزه به خوبی می‌دانند که قوانین واگذاری بناهای تاریخی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی سخت است و بهره‌برداران ‌‌قادر به انجام فعالیت‌های مغایر با قوانین میراث نیستند.
واگذاری بهره‌برداری از بناهای تاریخی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به شرط مرمت و احیای آثار تاریخی روال معمول در صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی بوده و درصورتی که سرمایه‌گذاران از شروط مندرج در قراردادهای واگذاری ابنیه تاریخی تخطی کنند، باید بناهای تاریخی در اختیار خود را به وزارت میراث فرهنگی بازگردانند و ضرر و زیان ناشی از بدعهدی‌ها را نیز جبران کنند؛ درست مانند اتفاقی که در ماجرای واگذاری عمارت مسعودیه تهران از سوی صندوق احیا و بهره‌برداری سازمان وقت میراث‌فرهنگی در دولت دهم صورت گرفت و بلافاصله نیز با حکم دادگاه این عمارت به وزارت میراث‌فرهنگی بازگردانده شد.
عزت‌الله ضرغامی حالا اصل ماجرای واگذاری بناهای تاریخی را  با گذشت 4روز از داغ‌شدن خبر فروش این بناها بازگو کرده است؛ «مرمت، نگهداری، اداره و استفاده بهینه و کاربردی از بناهای تاریخی با مشخصاتی که درنظر گرفته شده جزو سیاست‌های جدی دولت است و بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه مشارکت کند. بسیاری از ابنیه تاریخی در حال از‌بین‌رفتن هستند و اعتباری برای مرمت آنها وجود ندارد. بعد از مرمت هم مسئله نگهداری و مدیریت آنها پیش می‌آید؛ بنابراین باید طبق مزایده این ابنیه به افرادی با مدت مشخص و مبلغ مشخص اجاره داده شود تا آنها را مرمت و نگهداری کنند و در حوزه‌هایی که ما تأیید می‌کنیم کاربری خوبی برایشان درنظر بگیرند. نظارت بر این موارد هم با خود وزارت میراث فرهنگی است و ابنیه موردنظر نه‌تنها آسیب نمی‌بینند که از آسیب نجات پیدا می‌کنند. در غیراین‌صورت همه اینها بدل به محل تجمع معتادان و حتی بیتوته سگ‌ها می‌شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید