• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 13 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190799
+
-

علیه سوء‌تغذیه

اگر کودک دچارسوء‌تغذیه شود، مقاومت کمتری در برابر عوامل بیماری‌زا دارد بنابراین ممکن است بیماری طولانی‌تر یا شدیدتر و احتمال مرگ بیشتر شود. مطالعات مختلف تغذیه‌ای در ایران نشان داده‌اند که سوء‌تغذیه در ابعاد مختلف در برخی از نقاط مختلف کشور وجود دارد. مهم‌ترین مشکلات تغذیه‌ای عبارتند از سوء‌تغذیه پروتئین و انرژی در کودکان زیر 5سال و کمبود ریزمغذی‌ها ازجمله آهن، روی و ویتامین‌های A و D. از سوی دیگر، روند بیماری‌های متابولیک مرتبط با تغذیه ازجمله چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان‌ها روند رو به گسترش و هشدار دهنده‌ای را طی می‌کند. در این بین وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین کمیته امداد امام‌خمینی(ره) در سطح کشور وظیفه مهم و البته سنگینی را به‌عهده دارند که علاوه بر برنامه‌ریزی و شناسایی کودکان دچار سوء‌تغذیه، راهکارهای مناسبی را برای برطرف کردن آن در کشور اجرا کنند.
«بهبود تغذیه کودکان و مادران نیازمند» طرحی است که از سال گذشته برای کودکان و همچنین مادران به‌ویژه مادران باردار و شیرده اجرا شده که تاکنون به ۷۸۶ کودک و مادر نیازمند خدمات تغذیه‌ای ارائه شده است. معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان تهران در این‌باره گفته که در سال ۱۴۰۱ با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه‌های شهید‌بهشتی، ایران و تهران ۴۳۰ کودک زیر 5 سال و ۳۵۶ مادر باردار و شیرده مشمول و نیازمند دریافت خدمات بهبود تغذیه‌ای در این استان معرفی و از خدمات این نهاد بهره‌مند شده‌اند.
شناسایی کودکان دچار سوء‌تغذیه، مراقبت‌های ویژه بهداشتی، آموزش خانواده‌ها، پیگیری و پایش رشد کودک و مادر ازجمله اقدامات معاونت امور بهداشتی دانشگاه‌ها است و شارژ بن‌کارت تغذیه و پیگیری دریافت سبد غذایی خانواده‌ها ازجمله وظایف کمیته امداد در این طرح است. البته در کنار ارائه خدمات بهبود تغذیه به این گروه، کنترل و پایش‌های لازم از طریق مراکز بهداشتی و درمانی در دوره‌ها و فواصل مختلف زمانی انجام می‌شود و درصورت بهبود وضعیت مددجویان مشمول، مطابق با استانداردهای مشخص از پوشش این طرح خارج می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید