• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 19 خرداد 1397
کد مطلب : 19055
+
-

تنظیم بازار با کمترین نوسان

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان: در ماه رمضان امسال نوسان قیمت‌ها در بازار زنجان به حداقل رسیده است

بازار
تنظیم بازار با کمترین نوسان



علی مختاری| زنجان - خبرنگار:

با توجه به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان و تغییراتی در سبد کالاهایی اساسی شهروندان چند باری قیمت اقلام تنظیم بازار از سوی جهاد کشاورزی زنجان اعلام شد که خوشبختانه قیمت کالاها نسبت به عید تغییری نکرده و با توجه به استقبال صورت گرفته جهاد کشاورزی  استان درخواست تخصیص مقدار بیشتری از اقلامی همچون برنج را ارائه کرده  است. 
یکی از این مناسبت‌ها که همیشه با موجی از گرانی برخی کالاهای مصرفی همراه است، ماه رمضان است، به طوری که برخی با سوء‌استفاده از این روزها تلاش می‌کنند مایحتاج مردم را به هر قیمتی به فروش برسانند. 

البته این در حالی است که دستگاه‌های متولی تنظیم بازار نیز با اجرای طرح‌های نظارتی و کنترلی، راه‌های دسترسی بهتر و مطلوب شهروندان به اقلام مصرفی را به صورت جدی در دستور کار دارند.  یکی از این دستگاه ها جهاد کشاورزی است که با ورود به بازار و کنترل قیمت ها، اقلام را با قیمتی ارزان تر و با قیمت‌هایی که در عید نوروز عرضه کرده بود، عرضه کرده و موجب ثبات بازار شده است. به همین بهانه روزنامه همشهری در نشستی با «عبدالله جعفری» مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان درباره برنامه های این اداره برای مقابله با گرانفروشی و تنظیم بازار در این ماه پر برکت سوالاتی را مطرح کرد و پاسخ هایی گرفت که در ادامه می خوانید:


از سال 94 جهاد کشاورزی اقدام به تنظیم بازار از طریق توزیع کالا کرده است. هدف نهایی از این کار چیست؟

هدف از تنظیم بازار کمک به تامین نیازهای مصرفی اقشار کم د‌رآمد است و برای به حداقل رساندن نوسان قیمت‌ها در روزهای ماه رمضان تلاش می‌کنیم.

برای تنظیم بازار در ماه رمضان چه کالاهایی در نظر گرفته شده است؟

از ابتدای ماه مبارک برخی کالای مورد نیاز خانواده‌ها از قبیل برنج، گوشت و مرغ منجمد، شکر و روغن در استان به‌منظور تنظیم بازار توزیع شده است.
همچنین تمهیدات لازم برای تامین اقلام اساسی مورد نیاز شهروندان در طول ماه مبارک رمضان اندیشیده شده و با توجه به تولید و واردات کالاهای اساسی در کشور هیچ نگرانی از بابت کمبود اقلام پرمصرف وجود ندارد.

کیفیت و نوع کالاهای توزیعی چگونه است؟

برنج در 2  نوع هندی و تایلندی به بازار وارد شده است . شکر و خرما با کیفیت بسیار خوب در اختیار شهروندان قرار گرفته و مرغ منجمد از کشور برزیل به ایران وارد شده که در اختیار فروشندگان است، همچنین گوشت گوسفندی نیز به صورت گرم  و منجمدعرضه شده است.

قیمت اقلام توزیعی مشخص شده است؟

بله، قیمت برخی از آن‌ها مشخص شده است. با این حال قیمت برنج دانه بلند هندی 5600 تومان، و برنج تایلندی 3900 تومان است. قیمت مرغ منجمد 6200 و گوشت گوسفندی منجمد 23 هزار تومان و گوشت گرم گوسفندی وارداتی 34 هزار تومان است. قیمت تخم مرغ شانه ای 12 هزار و 600 و شکر با قیمت 2722 تومان و روغن نباتی 15  الی 20 درصددرصد زیر قیمت بازار عرضه می شود.

میزان و کیفیت اقلام ذخیره شده برای تنظیم بازار ماه رمضان به چه شکل است؟ این موضوع در عید نوروز چگونه بوده است؟

در صورتی که بودجه بیشتری برای تنظیم بازار در نظر گرفته شود و حجم اقلام افزایش یابد کمک بیشتری به تنظیم بهتر بازار می توان کرد. شهروندان در عید نوروز بسیار عالی از کالاهای تنظیم بازار استقبال کردند که در نهایت موجب اتمام همه کالاها شد. در ایام ماه رمضان امسال تاکنون استقبال بسیار خوب بوده است و با توجه به این  استقبال، درخواست برای جذب مقدار بیشتری از اقلام را ارائه کرده ایم که امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد. . البته با توجه به تعدیل قیمت مرغ، شاهد  کاهش تمایل برای خرید مرغ منجمد بوده ایم ولی با این‌حال استقبال از دیگر کالاها بسیار خوب بوده است.
لازم به ذکر است میزان و کیفیت اقلام ذخیره سازی شده نسبت به سال گذشته ارتقا یافته است. تنظیم بازار اقلام مصرفی ایام ماه رمضان به نحوی است که با افزایش تقاضا، افزایش قیمتی در بازار اتفاق نیفتد.
در بازار میوه هم مقدار میوه بیشتری ذخیره‌سازی شده و هم کیفیت میوه‌ها افزایش یافته است.

برای اجرای طرح توزیع کالاهای ضروری تاکنون چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟ 

برای اجرای هر چه بهتر این طرح، جلسه‌ای با حضور نمایندگان اتحادیه‌های کارمندی، کارگری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ فعال در سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار و در مورد ایجاد شبکه توزیع جامع و گسترده در استان برای توزیع اقلام تنظیم بازار بحث و تبادل نظر شده است.
توزیع کالا باید به‌گونه‌ای انجام گیرد که تمام اقشار متقاضی بتوانند به سهولت به این کالاها دسترسی داشته و تمام نیازهای مورد نظر خود را برطرف کنند.
به همین دلیل در این جلسات از نمایندگان اتحادیه‌ها و فروشگاه‌ها خواستیم تا تمام تلاش خود را معطوف به توزیع نظام‌مند و گسترده این اقلام کنند تا به سهولت در اختیار اقشار مختلف قرار بگیرد و قسمتی از نیازهای همشهریان برطرف شود.
البته نمایندگان اتحادیه‌های و فروشگاه ها در جلسات تشکیل شده ضمن استقبال از این طرح، نظرات و پیشنهادهای خود را مطرح و اعلام آمادگی کردند تا با استفاده از حداکثر توان خود تلاش کنند این اقلام به طور مناسب و نظام‌مند در اختیار همشهریان قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید