• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 19 خرداد 1397
کد مطلب : 19029
+
-

ادامه بحران پارکینگ در مشهد

شناورسازی هزینه‌های پارک، آخرین پیشنهاد مسئولان شهری برای حل این مشکل است

گزارش
ادامه بحران پارکینگ در مشهد




بهناز رحیمیان| خراسان رضوی – خبرنگار :

اجرای طرح پارک حاشیه هوشمند الیت قرار بود به توزیع عادلانه فضای پارک میان شهروندان و افزایش تعداد پارکینگ‌ها از محل درآمدهای ناشی از آن کمک کند، اما حالا پس از 5 سال نه تنها، پارکینگی ساخته نشده بلکه با نارضایتی‌های شهروندان مواجه هستیم. تا جایی که حذف این طرح از شهر به عنوان شعار تبلیغاتی یکی از کاندیداهای شورای شهر سال گذشته بود.  مدیرعامل جدید شرکت ترافیک هوشمند الیت، برنامه‌های جدیدی برای استفاده بهتر از این امکان شهری دارد. 


جلب رضایتمندی شهروندان

به گفته مدیرعامل جدید شرکت ترافیک هوشمند الیت با توجه به تغییر رویکرد مدیریت شهری، مردم در اولویت قرار دارند و موضوع در آمدزایی در اولویت بعدی است. «محمدمهدی اسدی» معتقد است مجموعه شرکت ترافیک هوشمند الیت در تلاش است تا تمام توان خود را در جلب رضایتمندی شهروندان به کار گیرد.  وی می‌افزاید: یکی از نارضایتی‌های مردم درباره تبادل مالی بین پارکبان‌ها و مردم است که در نظر داریم این موضوع حذف شود. به همین منظور اپلیکیشن موبایلی برای شهروندان در نظر گرفته شده است تا در برابر تبادلات مالی مانند شارژ الکترونیکی کارت الیت امتیازاتی در باشگاه شهروندی ثبت شود؛ مشوق‌های خوبی نیز برای این امر در نظر گرفته شده است.

البته تحقق این برنامه نیاز به تصویب لایحه در شورای شهر دارد. همچنین در نظر داریم تا در قالب اطلاع‌رسانی به مردم و کسر شارژ، از طریق همین اپلیکیشن کامل‌ترین اطلاعات را در اختیار شهروندان قرار دهیم و با فعال‌سازی سیستم پیامکی تلفن‌ها و ارسال پیامک کسر شارژ، بخشی از مراحل اداری را حذف کنیم.  اسدی ثبت شماره خودرو به صورت دستی را از دیگر موارد نارضایتی‌های شهروندان می‌داند و می‌گوید: برای این منظور برچسب‌های الکترونیکی آر.اف‌.دی‌.آی بر روی شیشه خودرو‌ها جایگزین ثبت دستی می‌شود که از این طریق شفافیت اطلاعات نیز بیشتر می‌شود.  مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اصلی این شرکت نبود شفافیت در ثبت اطلاعات و مباحث مالی است، می‌گوید: این شرکت در تلاش است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن گزارش‌هایی از وضعیت درآمدها را به هیأت مدیره و شورای شهر ارائه داده و نیز مواردی از همکاری با شورا را منتشر کند. 


شناور‌سازی پارک حاشیه‌ای

از دیگر مشکلات الیت نارضایتی شهروندانی است که در حاشیه معابر اصلی سکونت دارند و باید برای پارک خودرو در جلوی منزل خود هزینه بپردازند. از سوی دیگر ساکنان معابر فرعی نیز از پارک خودروها در کوچه‌های فرعی گلایه دارند.  اسدی در این باره به تلاش برای بررسی همه خیابان‌ها از نظر بهره‌وری و ترافیک اشاره کرده و می‌گوید: ‌ در واقع برای برقراری عدالت ترافیکی بیشتر در میان شهروندان باید از هزینه پارک حاشیه‌ای به صورت شناور استفاده شود. یعنی قیمت پارک در هر مکان بر اساس ویژگی‌ها متغیر باشد. در این زمینه باید محدودیت‌هایی در نظر گرفته شود و امیدواریم این امر در قالب لایحه‌ها و قوانین جدید در شورای اسلامی شهر و شهرداری تصویب شود. 


هزینه بالای نیروی انسانی الیت

بر اساس ماده 15 قانون راهنمایی و رانندگی یکی از اهداف درآمد از پارک حاشیه‌ای، ساخت پارکینگ در سطح شهر بوده که در 5 سالی که از اجرای طرح الیت می‌گذرد، اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.  به گفته اسدی، بهره‌وری شرکت الیت به میزانی نیست که بتوان از آن برای اجرای پروژه‌های این‌چنینی استفاده کرد زیرا 85 درصد از در آمد این شرکت برای هزینه‌های نیروی انسانی صرف می‌شود و مختصر درآمد باقیمانده نیز صرف تعمیرات پارکینگ‌ها، خط‌کشی‌ها و سایر موارد می‌شود. البته امید است با شناور کردن هزینه پارک حاشیه‌ای در معابر، به اهدافی که قانون‌گذار در نظر دارد، برسیم.


ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی

هدف اصلی از تصویب قانون پارک حاشیه‌ای این است که نرخ پارک حاشیه‌ای به میزانی باشد که مردم تمایلی برای استفاده از وسیله نقلیه خود نداشته باشند. 
اسدی با تاکید بر اینکه اجرای طرح الیت، نگاه ترافیکی دارد و با اجرای آن ضریب ترافیکی شهرها کاهش داشته، می‌افزاید: به طور مثال، پیش از اجرای طرح الیت، یک شهروند کاسب، خودروی خود را از ساعات نخستین صبح تا هنگام ظهر روبه‌روی مغازه خود پارک می‌کرد و سایر شهروندان که برای انجام کار یا خرید به مراکز پرتردد شهر مراجعه می‌کردند به علت نبود جای پارک ناچار به پارک دوبله بوده یا بارها مجبور به طی کردن خیابان در حرکت بود که افزایش ترافیک در شهر را در پی داشت. اکنون با اجرای این طرح شهروندان یا با خودرو شخصی مراجعه نمی‌کنند یا در کوتاه‌ترین زمان کار خود را انجام می‌دهند. 

به گفته مدیرعامل فعلی شرکت ترافیک هوشمند، با رایزنی‌های مدیرعامل قبلی این شرکت شهرهای همدان، قزوین و طرقبه از طرح الیت استفاده می‌کنند و در شهرهای تربت‌جام، فریمان و چناران اجرای این طرح در مراحل نهایی است. همچنین حدود 20 شهر در حال مذاکره با شرکت الیت هستند تا از خدمات این شرکت استفاده کنند. وی به بهره‌گیری از روش‌های مدرن با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه روش‌های نوین به عنوان هدف اصلی مدیریت جدید شرکت الیت، تاکید دارد و می‌افزاید: نگاه مدیریت شهری به پارک حاشیه‌ای هرگز جنبه مالی نداشته است و طرح‌های پیش‌رو نیز بر اساس اعتماد‌سازی بین شرکت الیت و شهروندان برنامه‌ریزی شده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید