• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 9 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190318
+
-

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی عملکرد این کمیسیون را تشریح کرد

شهرسازی بر مبنای حقوق شهروندی

شهرسازی بر مبنای حقوق شهروندی

زینب زینال‌زاده-خبرنگار

مأموریت‌های کمیسیون معماری و شهرسازی در موضوعات ساخت‌وساز، وضعیت باغات، تسریع فرایند صدور پروانه و ... خلاصه می‌شود؛ مواردی که تأثیر زیادی در کالبد شهر تهران دارند و تخلفات در این حوزه می‌تواند آسیب‌های جدی و در برخی از موارد جبران‌ناپذیری به شهر وارد کند. البته شهروندان از این آسیب‌ها هم بی‌بهره نخواهند بود؛ به ‌عنوان ‌مثال تخلف در باغات، سبب نابودی و تخریب درختان که ریه‌های تنفسی شهر هستند، می‌شود. کاهش درختان مساوی است با افزایش آلودگی. معضلی که سلامت جسم و روح شهروندان را تهدید می‌کند و موجب ایجاد دگرگونی در شرایط اقلیمی تهران می‌شود. ازاین‌رو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران علاوه بر سیاستگذاری در این حوزه، وظیفه نظارت بر فرایند ساخت‌وساز و ... را هم دارد. به‌گفته مهدی عباسی، رئیس این کمیسیون از ابتدای شروع به‌کار شورای ششم، تلاش بر اجرای مصوبات و مقابله با تخلفات صورت‌گرفته و از شهرفروشی و تراکم‌فروشی هم ممانعت به ‌عمل ‌آمده است. در گفت‌وگو با این نماینده شورا، جزئیات اقدامات کمیسیون تشریح شد که در ادامه می‌خوانید.

قطعا کارهای صورت‌گرفته در کمیسیون معماری و شهرسازی زیاده بوده است. به اهم آنها اشاره می‌کنید؟
همانطور که به‌درستی اشاره کردید، کار در این کمیسیون بسیار وسیع و گسترده است؛ اما اگر قرار باشد به اهم آنها اشاره کنم باید بگویم پیگیری و نظارت برای تحقق مأموریت‌های شهرسازی و معماری مصوب در اسناد فرادست شامل طرح جامع، طرح تفصیلی و طرح موضعی و موضوعی و نیز مصوبات شورای شهر تهران، یکی از مهم‌ترین کارها بوده است. همچنین نظارت و پایش رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری جهت پیشگیری از انجام تخلفات ساخت‌وساز در شهر تهران و حریم، برگزاری جلسات تجدیدنظر درخصوص پرونده باغات، بررسی ایده‌ها و نظرات و دیدگاه‌های ارائه شده توسط شهروندان و دیده‌بان‌های شهری در حوزه شهرسازی و معماری و ارائه آنها در قالب طرح پیشنهادی به صحن شورا و ... اقداماتی هستند که در دستور کار کمیسیون بوده و انجام شده است.
 به طرح‌های پیشنهادی اشاره کردید. در این دوره چه طرح‌هایی از سوی کمیسیون در صحن شورا ارائه شده است؟
دغدغه ما به‌عنوان نمایندگان مردم در پارلمان شهری، پیگیری مطالبات شهروندان است. ازاین‌رو برای حل برخی از مسائل و مشکلات شهری نیاز به ارائه طرح است که این کار را انجام دادیم. الزام شهرداری به اصلاح فرایندها و سامانه شهرسازی با رویکرد کاهش زمان صدور پروانه و گواهی‌های ساختمانی، الزام شهرداری به ایجاد میز راهنمایی و مشاوره با نرم‌افزار هوشمند راهنمای شهرسازی و معماری در مناطق 22گانه شهرداری، الزام شهرداری تهران به ارتقای کیفی و منظر شهری و تقویت فضاهای جمعی در خیابان کشاورز و کریم‌خان (در مرحله پیش‌نویس) و... مواردی هستند که در راستای استیفای حقوق شهروندان در قالب طرح به شورا ارائه شده است.
 لوایح ارائه شده توسط شهرداری تهران در حوزه شهرسازی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بحث اصلا ارزیابی مطلوب و نامطلوب نیست. به‌هرحال شهرداری به‌عنوان متولی شهر لازم می‌داند برخی از موارد را در قالب لایحه ارائه و برای انجام آنها مجوز دریافت کند. در حوزه شهرسازی هم مواردی مانند لایحه عوارض صدور پروانه ساختمانی، مستحدثات، ارزش‌افزوده ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری و بهای خدمات حوزه شهرسازی، لایحه دستورالعمل اجرایی بانک زمین منطقه22، لایحه اصلاحیه مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران و ... ارائه شده که کمیسیون هم بررسی‌های لازم را انجام داده است.
 علاوه بر بازدید از مناطق، با شهروندان هم دیدار داشته‌اید؟
بله. حتما دیدارهای مردمی داشتیم و این رویه ادامه هم خواهد داشت. از ابتدای ورود به شورا تا‌کنون با دبیران شورایاری محلات، نمایندگان دفاتر خدمات الکترونیک شهر، مدیران استارت‌آپ‌ها و ... دیدار داشتیم و در حوزه معماری و شهرسازی به گپ و گفت پرداختیم. به‌هرحال تبادل نظرات این چنینی لازم است و به رفع مشکلات کمک می‌کند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید