• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 9 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190262
+
-

ایستگاه 150

با افتتاح ایستگاه متروی علامه جعفری، غرب تهران پس از یک دهه انتظار به مترو وصل می‌شود

گزارش
ایستگاه 150

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

در قالب سومین رویداد شنبه‌های امید و افتخار سال1402، امروز نخستین مسیر و ایستگاه از پروژه توسعه غربی خط4 مترو و پنجاهمین ایستگاه متروی تهران به بهره‌برداری می‌رسد؛ پروژه‌ای که عملیات اجرایی‌اش از اواسط دهه ۹۰ آغاز شده است. پس از تست گرم موفقیت‌آمیز در فروردین‌ماه، امروز این ایستگاه که دهمین ایستگاه افتتاح شده مترو در دوره مدیریت جدید شهری محسوب می‌شود، به بهره‌برداری می‌رسد تا شهروندان ساکن غرب تهران، به‌ویژه اهالی محله بلوار فردوس و محله‌های اطراف که از محدوده‌های پرجمعیت و پرترافیک پایتخت است، پس از یک دهه انتظار سرانجام به شبکه حمل‌ونقل ریلی دسترسی شهری پیدا کنند و علاوه بر آن، مسافرگیری در خط4 مترو نیز رونق دوچندانی بگیرد. نخستین ایستگاهی که در این بخش افتتاح می‌شود، ایستگاه علامه جعفری در منطقه بلوار فردوس یا همان بلوار مرحوم ناصر حجازی است.

شکسته شدن قفل افتتاح ایستگاه‌های پروژه توسعه غربی
برای ساخت این ایستگاه، عملیات عمرانی حجیمی از قبیل خاکبرداری، آرماتوربندی، بتن‌ریزی و نازک‌کاری صورت پذیرفت تا قفل افتتاح ایستگاه‌های پروژه توسعه غربی خط4 شکسته شود؛ ایستگاه علامه جعفری، ایستگاهی نسبتاً وسیع به لحاظ زیربنا بوده و یکی از ایستگاه‌های عمیق این خط محسوب می‌شود. پروژه توسعه غربی خط4 در ادامه مسیر تکمیل خود، غیر از ایستگاه علامه جعفری، 2ایستگاه دیگر را شامل می‌شود که درصورت تامین به‌موقع منابع مالی، امکان بهره‌برداری از آنها در سال‌های 1402 و 1403 وجود دارد.

افزایش 30درصدی مسافران
پیش‌بینی می‌شود با تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های توسعه شرقی و غربی خط4 مترو، حداقل 30درصد به جمع مسافران کنونی این خط پرمخاطب افزوده شود. پروژه توسعه غربی خط4 در 2ایستگاه با خطوط 5 و 6 مترو ایستگاه تبادلی داشته و همین امر باعث ارائه انتخاب‌های بیشتر و متنوع‌تر به مسافران3خط مذکور می‌شود. ایستگاهی که امروز افتتاح می‌شود مانند سایر ایستگاه‌های بهره‌برداری شده اخیر، دارای مسیرهای ویژه معلولان و تجهیزات مناسب برای تردد افراد کم‌توان جسمی و حرکتی است.

تقویت دسترسی شهروندان غرب تهران  
در این رابطه جلال بهرامی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران  گفت: «باتوجه به این موضوع، تقویت حمل‌ونقل عمومی در پهنه غربی تهران را در دستور کار قرار داده‌ایم. این ایستگاه، دسترسی بخش قابل‌توجهی از شهروندان ساکن در بلوار فردوس و محلات مجاور آن به حمل‌ونقل ریلی را امکان‌پذیر می‌کند.

نکته‌ها و آمارها
ایستگاه‌های بعدی در این مسیر، به‌ترتیب ایستگاه‌های آیت‌الله کاشانی و میدان چهارباغ خواهند بود که تا سال۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسند.
ایستگاه علامه جعفری با افتتاح ورودی غربی آن تحویل شهروندان می‌شود و ۲ ورودی دیگر آن، به‌مرور زمان ساخته خواهند شد.
ایستگاه علامه جعفری، یکصدوپنجاهمین ایستگاه شبکه متروی تهران است که به بهره‌برداری می‌رسد.

ایستگاه علامه جعفری بیستمین ایستگاه خط۴ به‌شمار می‌آید
با تکمیل پروژه‌های توسعه غربی و شرقی خط۴ درواقع طول خط۴ مترو از ۲۱کیلومتر کنونی به بیش از ۳۶کیلومتر افزایش می‌یابد.
با تکمیل پروژه‌های توسعه غربی و شرقی خط۴ میزان مسافران این خط، حداقل ۳۰درصد افزایش خواهد یافت.
ایستگاه علامه جعفری بین ایستگاه ارم‌سبز (در حال بهره‌برداری) و ایستگاه در حال ساخت آیت‌الله کاشانی قرار دارد.
ایستگاه علامه جعفری دهمین ایستگاهی است که در دوره مدیریت جدید شهری افتتاح می‌شود.
خط۴ متروی تهران به طول ۲۱کیلومتر، شامل ۱۹ایستگاه است که پروژه توسعه غربی این خط به طول 2.5کیلومتر، ۳ایستگاه دارد.
خط۴ مترو از زیرمحورهای پرترددی همچون خیابان‌های آزادی، انقلاب اسلامی، پیروزی و شهرک اکباتان عبور می‌کند.
با تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های توسعه شرقی و غربی خط۴ مترو، حدود ۳۰درصد به جمع مسافران کنونی این خط پرمسافر افزوده می‌شود.

مکث
هر ‌ماه یک افتتاحیه در شبکه مترو

پس از انجام موفقیت‌آمیز تست گرم ۱۴۰۰متر از پروژه توسعه غربی خط۴ مترو در فروردین‌ماه و افتتاح ایستگاه علامه جعفری در روز نهم اردیبهشت، از این پس شبکه متروی پایتخت در تمام ماه‌های باقیمانده سال۱۴۰۲ حداقل یک افتتاحیه خواهد داشت. محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت متروی تهران با اعلام این خبر، گفت: «با تلاش خانواده بزرگ متروی تهران و همراهی حداکثری پیمانکاران و مشاوران پروژه‌های ساخت‌و‌سازی‌ شبکه مترو که البته حمایت‌های شورای اسلامی شهر تهران و مدیریت شهری پایتخت را نیز به‌دنبال داشته است، امسال خبرهای خوش متعددی در زمینه تکمیل ایستگاه‌های باقیمانده خطوط هفتگانه مترو و همچنین شروع عملیات اجرایی خطوط جدید و پروژه‌های مربوط به توسعه خطوط موجود برای شهروندان خواهیم داشت؛ ضمن اینکه رفع نواقص ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری ازجمله ورودی‌ها، هواکش‌های میان‌تونلی و هواسازها، پست‌های برق، پایانه‌ها و پارکینگ‌های خطوط هفتگانه همچنان با قوت در دستور کار قرار دارد.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید