• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
شنبه 9 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190251
+
-

فشار انتظارات بر تورم

سهم پول ارز نقدینگی، از 25درصد عبور کرد

سهم پول از کل حجم نقدینگی براساس اعلام بانک مرکزی در پایان بهمن سال گذشته، به 25.3درصد رسیده که بالاترین میزان طی 5سال گذشته است. این آمار از فشار انتظارات تورمی و میل صاحبان نقدینگی به جایگزینی دارایی‌هایی با بازده بالاتر از نرخ تورم، حکایت دارد.
به گزارش همشهری، حجم پول شامل اسکناس و مسکوکات در دست مردم و سپرده‌های دیداری نزد بانک‌ها در پایان بهمن سال گذشته به حدود 1546هزار میلیارد تومان رسیده که می‌تواند بیانگر انتظارات تورمی نزد مردم باشد. چنان‌که سهم پول از کل نقدینگی در فاصله بهمن سال 1400تا بهمن سال 1401رشدی 5.5واحد درصدی را ثبت کرده است.
محمد رضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش نرخ رشد نقدینگی، بارها نسبت بر مهار انتظارات تورمی تأکید کرده که با این حال افزایش نوسان قیمت‌ها در بازارهایی چون ارز، سکه و طلا، خودرو و مسکن نشان از فشار بالای این انتظارات دارد و یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های بانک مرکزی این است که از فشار این انتظارات در ماه‌های پیش رو کم کند.
بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده: روند کاهشی رشد نقدینگی ادامه دارد؛ به‌گونه‌ای که نرخ رشد 12‌ماهه نقدینگی از 39.7درصد در پایان بهمن سال گذشته در یک روند نزولی، به 32درصد رسیده است. البته چالش اصلی این است که چگونه می‌توان از خلق پایه پولی و پمپاژ آن جلوگیری کرد؛ چرا که گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که پایه پولی در 12‌ماهه منتهی به بهمن سال گذشته، معادل 39.2واحد درصد رشد کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن، افزایش 6واحد درصدی داشته است.
بانک مرکزی دلیل افزایش پایه پولی را اضافه برداشت بانک‌ها و همچنین تامین ارز مورد نیاز وزارت جهادکشاورزی و وزارت بهداشت با هدف جبران و هموارسازی آثار حذف تخصیص ارز ترجیحی بر واردات نهاده‌های کشاورزی، کالاهای اساسی و دارو اعلام کرده است. نرخ تورم سالانه ایران به روایت بانک مرکزی در پایان سال گذشته به 46.5درصد رسیده که بالاترین رقم بعد از سال 1374به شمار می‌رود. هرچند جزئیات نرخ تورم در فروردین امسال هنوز اعلام نشده اما انتظار می‌رود درصورت مهار نشدن انتظارات تورمی و استمرار چاپ پول، نرخ تورم در ماه‌های آینده در نتیجه ناترازی بودجه دولت و بانک‌ها، همچنان روند صعودی را تجربه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید