• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 6 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190097
+
-

کاهش تصادفات با هوشمند‌سازی‌

همشهری به بررسی استفاده از دوربین‌های هوشمند برای مقابله با حوادث مرگبار پرداخت

فناوری
کاهش تصادفات با هوشمند‌سازی‌

نوشین نثاری-روزنامه‌نگار

هوشمندسازی یکی از پرطرفدارترین روش‌های مدیریتی در شهرهاست. شهرهای موفق برای کنترل مخاطرات و راهبری مؤثر از آن استفاده می‌کنند و از آنجایی که افزایش جمعیت شهرها، با افزایش صدمات، تصادفات و تخلفات همراه است، هوشمندسازی می‌تواند با ایجاد فرایندی به بهبود شهرنشینی و کاهش آسیب‌ها و تخلفات شهری کمک کند؛ از این‌رو ایجاد و نصب دوربین‌های هوشمند می‌تواند منجر به کاهش تصادفات پایتخت شود. در این راستا مسعود طبیبی، سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران به همشهری گفت: هوشمندسازی در ادبیات علمی مهندسی نوین چندین هدف دارد که یکی از این اهداف، بهبود ایمنی است؛ البته اهداف دیگری هم ازجمله کاهش تأخیر در شبکه و کنترل روانی ترافیک، کاهش هزینه‌ها، افزایش اعتماد برای کاربران، کاهش آلودگی و... را  نیز دارد. همچنین بسیاری از کشورها روی موضوعات اینچنینی کار کرده‌اند؛ مثلا با نصب سامانه‌های تخلف سرعت می‌توان سرعت را در شبکه به حد مجاز رساند. سرعت وقتی کاهش می‌یابد، شدت تصادفات به صورت تصاعدی کم می‌شود؛ مهم این است که سیستم هوشمند خیلی سریع نتیجه‌اش به کاربر برسد؛ یعنی رفتارساز باشد.
او عنوان کرد: ما باید حول 2محور کار کنیم؛ اولا متخلفانی که با سرعت بسیار بالا در سطح شبکه حرکت می‌کنند و دچار ابهام هستند و تصور می‌کنند سیستم‌ها کار نمی‌کنند، ما داده‌های آنان را داریم؛ ابتدا لازم است این کاربرانی که با سرعت وحشتناک از جلوی دوربین‌ها رد شده‌اند را شناسایی کنیم و با کمک راهبر دوره‌های آموزشی ویژه برایشان بگذاریم. در ادامه افرادی که تخلفات سرعتشان ادامه دارد با دستور دادستانی کنترل پیوسته را برای مدتی در دستور داشته باشیم.
طبیبی با بیان اینکه دوربین‌هایمان به جز تخلف سرعت می‌توانند تخلف‌های دیگر را اندازه‌گیری کنند، گفت: یک بحث دیگر این است که به جای تنبیه و جریمه باید راننده خوب را تشویق هم کنیم؛ بدین‌ترتیب افرادی که پس از تعداد مشخصی تردد هیچ تخلفی نداشته باشند را تشویق خواهیم کرد.
به‌گفته طبیبی پایتخت نسبت به کشورهای دیگر دنیا می‌تواند پیشرفت بهتر و بیشتری در حوزه هوشمندسازی داشته باشد و بر تصادفات تأثیر بگذارد.

فناوری‌های نوین
احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران درباره نقش هوشمندسازی بر کاهش تصادفات پایتخت گفت: هوشمند‌سازی‌ و استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند در کاهش تصادفات نیز مؤثر باشد؛ به‌گونه‌ای که شهرها می‌توانند داده‌های مربوط به ترافیک را از وسایل نقلیه، چراغ‌های راهنمایی و حسگرهای کنار جاده جمع‌آوری و این داده‌ها را برای شناسایی خطرات ترافیکی مؤثر بر جاده‌ها لحاظ کنند. کاهش این خطرات به بهبود جریان ترافیک و کاهش نرخ تصادفات کمک می‌کند.
او ادامه داد: سیستم‌های مدیریت ترافیک هوشمند به شهرها و سازمان‌های مجری قانون کمک می‌کنند تا مدیریت ترافیک و پارکینگ را در سراسر جهان بهبود بخشند. سیستم‌های مدیریت ترافیک هوشمند، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های متصل در سطح شهر را تضمین می‌کنند و درصورت نیاز به اقدام فوری و اقدامات احتیاطی هشدار می‌دهند. استفاده از فناوری حسگر ویدئویی تقویت‌شده با هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل الگوهای ترافیکی و رفتارهای رانندگی داده‌های موردنیاز برای کاهش تصادفات رانندگی، به حداقل رساندن تراکم ترافیک و بهبود تحرک در سطح شهر را به مجریان قانون و مقامات می‌دهد.
رئیس کمیته شفافیت و هوشمندسازی شورای شهر تهران عنوان کرد: رانندگانی که بیش از حد مجاز سرعت دارند و حوادث ترافیکی، هر دو عامل اصلی تراکم ترافیک هستند. با راه‌حل‌های اجرایی هوشمند ترافیک، شهرها می‌توانند تعداد تصادفات مرگبار خودرو را کاهش دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید