• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 31 فروردین 1402
کد مطلب : 189698
+
-

همنوایی ملت در عید بندگی

یادداشت 2
همنوایی ملت در عید بندگی

محمدامین توکلی‌زاده*

یکی از معانی‌ای که برای رمضان در کتاب‌های لغت آمده از ریشه «رمیض»، به‌معنای ابر و باران در پایان چله تابستان گرفته شده که گرمای تابستان را دور می‌کند و به این دلیل این‌ ماه را «رمضان» گفته‌اند که روح آدمیان را مانند باران از گناهان، ناخالصی‌ها و تیرگی‌ها می‌شوید. مسلمانان جهان به‌ویژه مردم ایران بعد از 30روز روزه‌داری، عبادت، مناجات و قرآن به سرگرفتن در شب‌های طلایی قدر به انتظار عیدی بزرگ نشسته‌اند تا رویش دوباره خود را در سایه‌سار بندگی الهی جشن بگیرند و با هم همنوا شوند و بخوانند: «اللّهُمَّ إنی أَسْئَلَک خَیرَ ما سَئَلَک مِنْهُ عِبادُک الصّالِحُونَ وَاَعُوذُ بِک مِمّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُک الْمُخْلِصوُنَ»؛ خدایا بهترین چیزی را که بندگان صالح از تو می‌خواهند به ما عطا کن و آنچه بندگان مخلص از آن به تو پناه می‌برند از ما دور کن.
تقارن‌ ماه مبارک رمضان و نوروز باستانی و نو شدن طبیعت امسال فرصتی را فراهم کرد تا آیین‌های نیک باستانی و مناسک دینی درهم‌تنیده شوند، دیدوبازدیدهای نوروزی با سفره‌های افطاری همراه شد، جشن‌های مردمی رنگ و بوی خدایی گرفت و روزه اولی‌ها که ورود به رضوان بندگی را با شور و اشتیاق روزهای عید تجربه کردند، در اصل عیدی خود را از خدا گرفتند.
 مردم ایران در همین رمضان هم مانند سال‌های قبل صحنه‌های زیبایی را خلق کردند. برگزاری مراسم میلیون‌ها افطاری ساده در بوستان‌ها و کنار خیابان‌ها، حضور پر شور و فراگیر مردم در مراسم شب‌های قدر، اجتماع روزه اولی‌ها در شهرهای مختلف، راهپیمایی حماسی روز قدس، گلریزان برای آزادی زندانیان در شب میلاد امام مجتبی(ع) و... همه‌وهمه نشان داد خداباوری، معنویت، نوع‌دوستی و دشمن‌شناسی شاخصه همیشگی ملت بزرگ ایران است و روسیاه کسی است که این ملت رشید، بزرگ و مؤمن را شاد و سربلند نخواهد.
مدیریت شهری پایتخت هم در این ایام تلاش کرد با برگزاری جشن‌ها و مراسم متعدد از 2ساعت مانده به افطار تا پاسی از شب در 7بوستان محوری شهر به‌صورت متمرکز و در بوستان‌های مناطق و محلات به شکل منطقه‌ای کنار مردم باشد و یک‌ ماه شاد و سرشار با معنویت را رقم بزند.
توسعه زیرساخت‌ها و امکانات گردشگری به‌ویژه با نگاه کاهش فاصله بین شمال و جنوب شهر، حرکت کارناوال‌های شادی در میادین اصلی شهر، برگزاری 15هزار جلسه قرآنی خانگی، حمایت از 300مسجد تخصصی قرآنی، توزیع بیش از 3میلیون افطاری ساده در بوستان‌ها و مراکز گردشگری و تفریحی، پویش نذر یاری برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد، برگزاری جشنواره قرآنی آرمان و مشارکت در برنامه قرآنی محفل، ایجاد امکانات متعدد ورزشی برای کودکان و خانواده‌ها در بوستان‌های مناطق، پویش تأمین اسباب‌بازی برای هزاران کودک کم‌برخوردار، توزیع بسته‌های حمایتی و لوازم توانبخشی بین نیازمندان و معلولان و صدها خدمت دیگر ازجمله اقدامات شاخص خادمان مردم در مدیریت شهری در طول ایام عید نوروز و ‌ماه مبارک رمضان بود.
حال که این ‌ماه عزیز و پربرکت رو به‌ اتمام است دست بندگی و نیاز را به‌سوی درگاه رفیعش می‌گشاییم و در واپسین ساعات این‌ ماه نورانی و در آستانه عید بزرگ بندگی از خدای متعال بهترین اتفاقات و تقدیرها را برای ملت بزرگ ایران می‌خواهیم و تقارن سال جدید را با‌ ماه بندگی حق به فال نیک می‌گیریم. به قول قدیمی‌ها سالی که نکوست از بهارش پیداست... .
*معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران

 

این خبر را به اشتراک بگذارید