• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 30 فروردین 1402
کد مطلب : 189550
+
-

توسعه سیاه‌چادرهای خراسان شمالی با ارائه تسهیلات

خبر روز
توسعه سیاه‌چادرهای خراسان شمالی با ارائه تسهیلات

بافندگان سیاه‌چادر در خراسان شمالی برای توسعه کار هنر خود و گذر از روزگار سنتی، نیازمند اعتبار و تسهیلات هستند.
به‌گزارش همشهری، خراسان مهد هنر سیاه‌چادر بافی است تا جایی که روستای عشایری «سیدال» از گذشته تاکنون مرکز بافت سیاه‌چادرهایی است که در میراث ملی ثبت شده. تولید مواداولیه از قبیل موی بز و همه کارهای مقدماتی تولید ازجمله ریسیدن مو، حلاجی و تابانیدن نخ در روستا و با همکاری زنان و مردان انجام می‌گیرد.
معاون توسعه امور زیربنایی اداره کل عشایر خراسان شمالی با اشاره به اینکه این هنر برای توسعه به تسهیلات نیاز دارد، می‌گوید: در حال حاضر در شهرستان اسفراین یک شرکت با ۱۵بافنده در حال تولید سیاه‌چادر است، اما فعالیت آنها به‌صورت سنتی بوده و همین امر نیز
زمان زیادی می‌برد.

گذر از روزگار سنتی
برای بافت سیاه‌چادر، بافندگان، نخست موهای بز را به نخ تبدیل می‌کنند و سپس چادر بافی را انجام می‌دهند؛ اما نخ ریسی که به‌صورت سنتی انجام می‌شود،  بسیار زمان‌بر است.
مهدی خانی می‌افزاید: هر یک از این بافندگان برای اینکه بتواند کار خود را از سنتی به نیمه سنتی ارتقا دهد نیازمند ۵۰ میلیون تومان اعتبار است و خرید دستگاه‌های نیمه‌سنتی یکی از نیازهای این افراد است که در حال رایزنی برای دریافت تسهیلات برای آنها هستیم.
آمار نشان می‌دهد بافندگان این خطه در سال ۲۵۰ تا ۳۰۰ تخته چادر تولید می‌کنند که فقط معادل ۴ سیاه‌چادر می‌شود و مساحت کمی به‌حساب می‌آید، درصورتی که با مدرن شدن تجهیزات نخ‌ریسی آنان می‌توانند تولید بیشتری داشته باشند.
سیاه‌چادر نوعی خانه عشایری است که از موی بز و توسط زنان عشایر بافته می‌شود. سیاه‌چادرها به‌دلیل خواص ویژه مو ازجمله ضد‌نفوذ بودن در برابر آب در هنگام بارندگی، در دسترس و ارزان قیمت بودن، سبک بودن و جمع‌آوری و حمل راحت، جلوگیری از نفوذ حیوانات خزنده و گزنده به داخل چادر و جلوگیری از ورود سرما در زمستان و گرما در تابستان مورد استفاده عشایر قرار می‌گیرد. سیاه‌چادرها نه‌تنها برای زندگی عشایر بلکه برای توسعه گردشگری عشایر نیز مورد نیاز است.
در ایام نوروز در این استان ۱۱سیاه‌چادر عشایری در ۵نقطه استان برپا شد و ۹هزار مسافر از آنها بازدید کردند و توسط این سیاه‌چادرها، 7200خدمت به مسافران و گردشگران ارائه شد.
خانی در توضیح بیشتر می‌گوید: اگر بخواهیم در راستای توسعه گردشگری عشایری در تابستان امسال نیز چادرهایی برپا کنیم، به داشتن دو برابر چادرهایی که در عید نوروز برپا شدند، نیاز داریم. از آنجا که مبلغ خرید هر تخته سیاه‌چادر ۴۰میلیون تومان می‌شود، هزینه خرید چادرها نیز بالاست و برای تامین آن در گردشگری، سیاه‌چادر اجاره می‌شود.

***
در خراسان شمالی 7382خانوار عشایری با جمعیت ۳۰هزار نفر زندگی می‌کنند که از این تعداد ۵هزار خانوار، کوچ‌رو هستند. ۳۰درصد از گوشت تولیدی و ۲۸درصد صنایع‌دستی تولیدی استان توسط عشایر تولید می‌شود.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید