• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 21 فروردین 1402
کد مطلب : 188938
+
-

1402؛ سالی طلایی برای حمل‌ونقل پایتخت

گپ
1402؛ سالی طلایی برای حمل‌ونقل پایتخت

نوشین نثاری؛ خبرنگار

مسئله حمل‌ونقل عمومی در پایتخت مورد تأکید مدیران شهری در هر دوره‌ای بوده و البته این کلاف پیچیده چالش‌هایی را هم با خود به همراه داشته، اما شورای شهر ششم و شهردار تهران در این دوره‌ عزم خود را جزم کردند تا در سال جدید تحولی گسترده در این بخش برای مردم ایجاد کنند. نخستین اقدام اختصاص 45درصد از بودجه شهرداری تهران به بازسازی و تقویت حمل‌ونقل عمومی است. با توجه به اهمیت این موضوع با سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

به‌نظر شما اختصاص 45درصد از بودجه برای حمل‌ونقل پایتخت کافی است؟ و در چه حوزه‌هایی قرار است این بودجه هزینه شود؟
خوشبختانه امسال تحول خوبی در بودجه حمل‌ونقل عمومی اتفاق افتاد یعنی منابع قابل‌توجهی از بودجه سال‌1402 به توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص پیدا کرده و قرار است تحول قابل‌توجهی را شاهد باشیم. نیاز واقعی حوزه حمل‌ونقل چند‌صد‌هزار میلیارد است و همین رقم درنظر گرفته شده در بودجه‌1402 هم باید برای بازسازی واگن مترو، تجهیزات مترو، بازسازی اتوبوس‌ها، خرید تجهیزات ثابت برای اتوبوس‌ها و خرید ون هزینه شود. مهم‌ترین مسائل شهر تهران چه براساس نظر‌سنجی‌ها و چه ارزیابی کارشناسی و میدانی مسئله حمل‌ونقل عمومی است.
نتیجه قراردادهای منعقدشده درحوزه حمل‌ونقل عمومی در چه بازه زمانی مشاهده می‌شود؟ سهم دولت در این قراردادها به چه صورت است؟
نکته مهم اینجاست که دولت هم موافقت نهایی خود را برای پیش‌پرداخت خرید واگن‌های مترو اعلام و سازمان برنامه و بودجه آن را به وزارت کشور ابلاغ کرده است، اگر این اتفاقات محقق شود، سالی طلایی برای حمل‌ونقل عمومی می‌شود. لازم به ذکر است که نتایج قراردادهای امسال در سال بعد مشاهده خواهد شد زیرا دولت در حال پرداخت مبلغی از محل تهاتر نفت است و ممکن است این فرایند زمان‌بر شود.
با توسعه حمل‌ونقل عمومی ترافیک پایتخت چقدر کاهش پیدا می‌کند؟
زمانی که برای نوسازی و بازسازی اتوبوس‌ها قراردادی بسته شود، پس از 9‌ماه کار شروع می‌شود. باید بپذیریم که کاهش ترافیک و رفع آن کار یک روز و یک شب نیست، در ابتدا باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی را به تعداد کافی برسانیم تا گستردگی لازم داشته باشد. همچنین به‌نظر می‌رسد سال‌1402 آغاز توسعه حمل‌ونقل عمومی است. ما باید برای مردم حق انتخاب قائل شویم؛ یعنی خودشان تشخیص بدهند که از چه وسیله‌ای برای رفت‌وآمد استفاده کنند. مردم همیشه سفرهای خودشان را دارند و نمی‌شود جلوی آنها را گرفت و این ما هستیم که باید ساختاری ایجاد کنیم تا با افزایش سفرها، شاهد انسداد معابر و افزایش ترافیک نباشیم.
به بهبود ترافیک در سال‌جاری می‌توان خوش‌بین بود؟
قبل از هرچیز لازم است که مدیریت شهری یک حمل‌ونقل عمومی قابل اعتماد برای مردم فراهم کند اما فعلا چشم‌انداز روشنی نمی‌بینیم و نیاز به برنامه‌ریزی‌های معینی دارد. ترافیک تهران واقعا کلافه‌کننده است و در سال‌جاری ما باید وضعیت بهتری را برای شهروندان فراهم کنیم. یکی از موضوعاتی که در کمیسیون حمل‌ونقل دنبال می‌شود، سرویس مدارس استثنایی است که تا این لحظه هیچ کاری برای آن انجام نشده ‌و کاملا بلاتکلیف است. امیدواریم در سال1402 به نتیجه‌ای برای سرویس دانش‌آموزان استثنایی برسیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید