• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 26 دی 1401
کد مطلب : 182964
+
-

توسعه حمل‌ونقل همگانی اولویت شهر در 1402

لایحه برنامه چهارم توسعه شهر تهران با شهردار در پارلمان شهری بررسی شد

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

شهرداری برای تدوین و تهیه لایحه بودجه 1402 نیاز به برنامه چهارم توسعه شهر تهران دارد. برنامه‌ای که چالش‌ها و مسائل شهر در آن احصا و اولویت‌بندی شده و چون چراغ راهی برای سیاستگذاری‌های مدیریت شهری محسوب می‌شود. به همین دلیل دیروز در یکصد و بیست و دومین جلسه پارلمان شهری، بررسی لایحه برنامه چهارم در دستور کار قرار گرفت و میثم مظفر دبیر کمیته بودجه شورای شهر تهران گفت که بیشترین احکام این برنامه به حوزه حمل‌ونقل عمومی اختصاص دارد. علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم درخصوص ضرورت نوسازی و تکمیل ناوگان حمل‌ونقل انبوه‌بر در تهران گفت که برای نوسازی این ناوگان به بیش از 500هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
به‌گزارش همشهری، دیروز طبق تصمیم استانداری تهران مبنی بر خاموشی تمام سیستم‌های گرمایشی (گازی، برقی و گازوئیلی) ادارات دولتی، شرکت ملی گاز، علمک گاز ادارات مستقر در خیابان بهشت را پلمب کرد. به همین دلیل جلسه پارلمان شهری بدون سیستم گرمایشی در سالن شیبانی برگزار شد و اعضا با لباس گرم در جلسه حاضر شدند. باتوجه ‌به اینکه قرار بود لایحه برنامه چهارم شهرداری تهران بررسی شود، علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم خودش را به جلسه رساند و توضیحاتی درخصوص برنامه داد و گفت: «تهران مشکلات متعددی دارد که باید به آنها رسیدگی شود و ما به‌دنبال برقراری عدالت هستیم که برای تحقق آن باید 4تحول (تحول درون‌سازمانی در شهرداری، تحول در حوزه کالبدی شهر، تحول نرم شهر و تحول هوشمند) در پایتخت ایجاد شود.» او به برنامه TOD (توسعه بر محور حمل‌ونقل عمومی) هم اشاره و عنوان کرد: «این برنامه تنها برای نجات از ترافیک است؛ درحالی‌که تهران از چند موضوع مختلف مانند ترافیک، آلودگی هوا، ناایمنی، بی‌هویتی و... رنج می‌برد. مشکل تهران جمعیت نیست بلکه جاسازی نامناسب جمعیت در بافت شهر است و برای اینکه بخواهیم کمبود مسکن و بی‌هویتی را در شهر برطرف کنیم باید یک راه‌حلی بیابیم که همه مشکلات را با هم حل کنیم. TOD راه‌حل نیست و تنها مشکل بخش حمل‌ونقل را حل می‌کند. مسائل دیگری ازجمله معماری، ایمنی شهر و... همچنان لاینحل باقی می‌مانند باید‌ برای آنها پیش‌بینی لازم صورت بگیرد.» او در ادامه صحبت‌هایش به بودجه موردنیاز برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اشاره و با بیان اینکه به‌دنبال شهر انسان‌محور هستیم، تأکید کرد: «برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر نیازمند بودجه‌ای بیش از ۵۰۰هزار میلیارد تومان هستیم. به‌هرحال یا نباید در شهر کار کنیم و فرسوده آن را رها و به مسئول بعدی تحویل دهیم یا یک نوسازی کامل انجام دهیم.»
 پس از تشریح لایحه برنامه مذکور، مهدی چمران با بیان اینکه نوسازی شهر بر مدار حمل‌ونقل عمومی درست نیست تأکید کرد: «حمل‌ونقل محور اصلی ما نیست که تغییرات را براساس آن انجام دهیم؛ بلکه محور، توسعه شهر در همه جنبه‌هاست.» در ادامه دیگر اعضای شورا هم مسائلی را بیان کردند.
پرویز سروری نیز گفت: می‌توان با الگو قراردادن طرح جامع شهری براساس حمل‌ونقل یک همسویی ایجاد کرد تا مشکلاتی همچون ترافیک و آلودگی هوا نیز رفع شود.

نگاه آماری به خبرهای شهردار تهران
 علیرضا زاکانی، شهردار تهران دیروز در پایان جلسه پارلمان شهری با حضور در جمع خبرنگاران خبرهایی اعلام کرد که به روایت اعداد و ارقام نقل کرده‌ایم.
حدود 630 دستگاه ون برای تهران خریداری شده و در مرحله پلاک‌گذاری هستند که با دستور وزارت کشور وارد چرخه خدمت‌رسانی می‌شوند.
اکنون 162 دستگاه اتوبوس در مسیر شماره‌گذاری قرار گرفته‌اند که امیدواریم تا پایان سال وارد ناوگان شوند.
شهرداری تهران قدرالسهم تولید و خرید 640 دستگاه اتوبوس را واریز کرده است.
مدیریت شهری برای نوسازی و تکمیل ناوگان حمل‌ونقل عمومی به 507 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که 360 هزار میلیارد تومان به مترو و 147 هزار میلیارد تومان هم به سایر مدهای حمل‌ونقل عمومی باید اختصاص یابد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید