• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 21 فروردین 1402
کد مطلب : 188925
+
-

انتظار سینماگران از دولت؛ حمایت گسترده برای عبور از بحران

سینمایی که همچنان دچار بحران مخاطب است و هزینه های تولید هم که دائما رو به افزایش است. رکود و تورم توامان بحران جدی سینمای ایران در سال های اخیر بوده است.
اکران نوروزی هم که در آمار کلی ‌ به نظر می رسد، رونقش را مدیون فیلم «فسیل» است و اگر فروش این کمدی تجاری را از آمار گیشه حذف کنیم با گیشه ای کم رونق مواجه می شویم.
در چنین شرایطی سینماگران از دولت انتظار حمایت بیشتر و گسترده تری دارند. حمایت برای عبور از بحرانی که چند سالی است روند نگران کننده ای به خود گرفته است.

وظیفه سازمان سینمایی رونق بخشیدن به تولید است
نایب‌رئیس هیأت‌مدیره خانه‌سینما نسبت به رکود تولیدات سینمایی هشدار داد. علی لقمانی گفت: «خطر اصلی که امسال سینمای ما را تهدید می‌کند، افت شدید تولید است و طبق برآوردی که کارشناسان برای سال آینده داشتند، چشم‌انداز روشنی برای تولید فیلم در سال جدید وجود ندارد. پس سازمان سینمایی باید همه دغدغه خود را بر حسب وظیفه‌ای که دارد در این راستا قرار دهد که شرایطی را برای رونق گرفتن تولیدات محصولات سینمایی فراهم کند.»  این مدیر فیلمبرداری که با ایلنا گفت‌وگو می‌کرد در ادامه افزود: «این اتفاق دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. اقتصاد سینمای ما در روندی قرار گرفته که بخش خصوصی به‌شدت از سرمایه‌گذاری در سینما پرهیز کرده و این وضعیت در سال جدید مشخصا تشدید خواهد شد. در حوزه سرمایه‌گذاری دولتی هم هر ارگان یا سازمانی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند، طبیعتا انتظار دارد که موضوعات و مواردی که مدنظر خودش است، مطرح شود و عمدتا این تولیدات طبق تجربه سال‌های گذشته زیاد به خواست مخاطب توجه ندارند و طبیعتا روند طبیعی عرضه و تقاضا در این حوزه دچار خلل خواهد شد که شاید یکی از دلایلی که بخش خصوصی هم در این حوزه علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری ندارد، نگرانی از این بابت است که محصولات بخش خصوصی هم دچار همان فرایندی شوند که تولیدات سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی ایجاد کرده‌اند. همین موارد به‌خودی خود کافی هستند که ما به این نتیجه برسیم که سال۱۴۰۲سال پرکاری برای سینماگران نخواهد بود.» نایب‌رئیس خانه‌سینما با اشاره به بحران مخاطب و کاهش استقبال مردم از فیلم‌های سینمای ایران افزود: «میزان مخاطبان سینمای ما به‌شدت کاهش پیدا کرده است. هیچ‌کس هیچ اجباری برای رفتن به سینما ندارد و سینما باید حاوی ویژگی‌هایی باشد که مخاطب را به سوی خود بکشاند. اگر محصولات سینمایی ما متناسب با نیازهای مخاطب نباشند، طبیعی است که ضرورتی جهت هزینه کردن برای فیلم دیدن در سینما وجود ندارد و سالن‌های سینما خالی می‌شوند و پایداری این وضعیت کاهش تولید را به همراه دارد. در این بین شرایط اقتصادی را هم باید درنظر داشته باشیم که نقش پررنگی در صنعت سینمای ایران دارد و هم بر میزان مخاطبان سینما و هم بر سرمایه‌گذاری‌ها و ورود سرمایه‌ها در این عرصه تأثیرگذار است.»

 دولت باید دست هنرمندان را بگیرد
امیر سماواتی، تهیه‌کننده قدیمی سینما هم در این رابطه گفت: «ما امروزه با بحران جدی در سینما روبه‌رو هستیم؛ هزینه تولید در سینما بسیار گزاف شده و معیشت سینماگران با معضلات بسیار جدی روبه‌روست؛ به‌نحوی که برخی از سینماگران حتی توان تأمین معاش روزانه‌شان را هم ندارند. مدیران سینمایی باید هرچه سریع‌تر شرایطی را ایجاد کنند که هنرمندان بتوانند کار کنند؛ آنها باید تدبیر ویژه‌ای در این راستا داشته باشند؛ در غیراین صورت بحران در سینما فزونی خواهد یافت.»
سماواتی سپس با بیان اینکه متأسفانه شرایط در سینما به‌گونه‌ای شده که بدون سوبسیدها و وام‌های دولتی ساخت فیلم عملی نیست به سینما پرس گفت: «آنچه در حال رخ دادن است اینکه بخش دولتی کار می‌کند و بخش خصوصی کاملا بیکار شده است و این مسئله شرایط خوبی را
ایجاد نمی‌کند.»
این سینماگر در پایان این گفت‌وگو افزود: «دولت باید از همه سینماگران حمایت کند؛ نه یک قشر خاص! دولت باید در کوتاه‌مدت به کمک هنرمندان بیاید و از آنها حمایت کند؛ اکنون به غیر از حمایت دولتی از سینماگران هیچ اتفاق دیگری نمی‌تواند اوضاع سینما را ساماندهی کند. دولت باید دست هنرمندان را بگیرد و با تزریق بودجه معضلات بیکاری و معیشتی‌شان را برطرف کند؛ در غیراین صورت اوضاع سینما در سال۱۴۰۲ قطعا بدتر نیز خواهد شد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید