• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 15 فروردین 1402
کد مطلب : 188433
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Z4wrE
+
-

3وظیفه مهم در برابر فرمان «تحول»

علی ترابی-دبیر سیاسی

نخست؛ طوطی نباشیم!

 یکی از مشکلاتی که جامعه متدین و انقلابی در مواجهه با دستورالعمل‌ها و کلیدواژه‌های اصلی بیان‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب دارد، تکرار کلمه ذکر شده تا سر حد لوث‌شدن مطلب و از‌دست‌رفتن تبیین صحیح اصل ماجرا‌ست.
شاید ناظر به همین ادعا هم امسال رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود، همگان را انذار دادند از اینکه صرفا شعار سال را در سربرگ‌ها و پوسترها تکرار کنند و فرمودند که اصل توجه به شعار هر سال، عملی‌کردن آن است.
نیمه نخست فروردین سال‌1402 تکرار مکرر کلیدواژه تحول در رسانه‌ها و صحبت‌های مسئولان بیم این را می‌دهد که این امر مهم هم به ورطه تکرار بیفتد و در پایان سال آغاز‌شده، شکل و شمایل محقق‌شده‌ای از این مفهوم مهم که در سخنرانی روز نخست سال در مشهد بیان شد، وجود نداشته باشد.

دوم؛ رسانه‌ها یاری کنید
معظم‌له فرمودند که‌ «تحول به‌معنای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف و معیوب نیاز اساسی کشور است». بر همین اساس شایسته است تمام آحاد جامعه و خاصه مسئولان در هر جایگاهی ابتدا به شناسایی نقاط ضعف و قوت پرداخته و سپس درصدد تقویت و رفع هر یک از آنها برآیند.
ضرورت یادشده در بخش نخست است که خاصه اهالی رسانه و خرد را ترغیب می‌کند تا مسئولان امر را تا مرحله حل مسئله مطرح‌شده یاری کنند.
مثلا در ابتدای سال از مسئولان هر بخشی پرسیده شود که آیا نسبت به نقاط ضعف و قوت بخش تحت مدیریت خود آگاهی دارید؟ و در گام بعدی چه برنامه‌ای برای شناسایی و رفع آن در سال جدید دارید؟ دست آخر در پایان سال هر مسئولی بیلانی از برونداد تلاش‌هایش در جهت متحول‌کردن محیط پیرامونی‌اش ارائه دهد. هرچند موضوع یادشده از وظایف هر مدیری است که شاید در کشاش امور روزمره از سوی رسانه‌ها نیاز به یادآوری و تکرار دارد.

سوم؛ جزئی‌کردن تحول
 اما وظیفه مردم در این ماجرا چیست؟ یعنی همین دانش‌آموز و دانشجو و کاسب و خانه‌دار شریفی که در اصطلاح سیاسیون به آنها توده گفته می‌شود، در برابر فرمان تحول باید چه کند؟
در ابتدا باید از مسئولان تحول‌خواه بود، یعنی به رسانه در حساب‌کشی متحولانه از مسئولان کمک کرده و هرکجا حرکتی در جهت انفعال یا حتی عکس دیدند، گزارش شود.
در گام بعدی آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، جزئی و شخصی‌کردن تحول است. کسی نیست که از نقاط ضعف خود در زندگی شخصی خبر نداشته باشد؛ از عادات غلط در زندگی اجتماعی، از اشتباهات در زیست مجازی تا رویکردهای ناصواب در امور معنوی و اقتصادی و غیره. اینجا توجه به شعار تحول حتی در امور شخصی نیز مهم است؛ اینکه کلیدواژه بیان‌شده را به ماجراهای سیاسی و کلان جامعه تعمیم نداده و از مرعا و منظر جزئی نیز به آن توجه شود.
این جمله زیبا و البته کلیشه‌ای را نباید فراموش کرد که «کوه را کسی جابه‌جا کرد که از برداشتن سنگ‌ریزه‌ها کارش را آغاز کرد». تصور کنید امروز 29اسفند‌1402 است و هر ایرانی در سال‌1402 فقط یک نقطه ضعف را برطرف کرده و یک نقطه قوت مربوط به‌خودش را تقویت کرده است، چنین جامعه‌ای تحول را معنا کرده و در مسیر پیشرفت تغییر محسوسی رو به جلو داشته است. پس یا‌علی... .


 

این خبر را به اشتراک بگذارید