تحول در بودجه؛ زمینه تحول در شهر
مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری از ۱۷اقدام تحولی در حوزه بازنگری و ادغام ردیفهای بودجه مناطق و ستاد خبرداد
شهرداری تهران تلاش میکند با وجود مشکلات اقتصادی کلان در کشور، به خدمترسانی ادامه دهد اما تداوم خدمترسانی نیازمند «تحول» است. یکی از تغییر و تحولات مهم در ساختار شهرداری شامل «کاهش هزینهها و افزایش درآمدها» در سال پیشروست. برخی تغییرات که در بودجه سال1402 اعمال شد نشان از عزم جدی شهرداری برای ایجاد تحول در مسیر خدمترسانی و رفع کمبودهای گذشته دارد. یکی از این نمونهها توجه به بازسازی ناوگان حملونقل عمومی است که چندبار مورد بحث قرار گرفت و سرانجام بهصورت جداگانه سهم بزرگی را از آن خود کرد تا شهروندان در سال جدید شاهد کاستن از یک مشکل عمده شهر باشند. امیر شهرابی، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران برخی از نکات مهم در این زمینه را شرح میدهد.
بودجه امسال چقدر تحتتأثیر رویکرد تحولگرای شهرداری است؟
بودجه پیشنهادی بر مبنای مسائل کلیدی شهر و موضوعات پنجگانه برنامه مصوب یعنی حملونقل و ترافیک، محیطزیست و آلودگی هوا، ایمنی شهری و بافت فرسوده، مسائل فرهنگی و اجتماعی و هوشمندسازی و بهبود مدیریت تهیه و تدوین شده است اما برای اولینبار از نظرات و پیشنهادهای شهروندان در قالب طرح «من شهردارم» استفاده شد که در آن ۲۰۸۵پروژه به ارزش حدود ۴هزارمیلیارد تومان در معرض نظرسنجی قرار گرفت و در انتها پروژههای محلی توسط شهروندان انتخاب و در لایحه بودجه درنظر گرفته شد. در واقع تدوین برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران، اصلاح نظام بودجهریزی شهرداری تهران و اجرای طرح من شهردارم ۳اتفاق مهم و تحولی مجموعه برنامه و بودجه شهرداری تهران در سال۱۴۰۱ بود.
شفافیت چه سهمی در این زمینه دارد؟
شفافسازی و انضباط مالی 2رویکرد اصلی شهرداری تهران در تدوین لایحه بودجه۱۴۰۲ بود. در این مسیر ۱۷اقدام تحولی در حوزه بازنگری ردیفهای بودجه مناطق و ستاد، ادغام برخی از ردیفها و تدقیق ردیفهای بودجه و تغییر سیاست هزینه سازمانها و شرکتها صورت گرفت تا به سمت تدوین بودجه عدالتمحور براساس پتانسیلهای مناطق و رفع کمبودهای مناطق کمبرخوردار حرکت کرده و بتوانیم با رفع موانع موجود به توسعه شهر تهران کمک کنیم. بازنگری در ساختار بودجه شهرداری و سازمانها و شرکتهای تابعه موجب ایجاد شفافیت میشود و در کل با تغییرات در ساختار کتاب لایحه بودجه علاوهبر تقسیم اعتبار براساس شاخصها و تدقیق واحدهای سنجش، امکان مقایسه بودجه پروژههای سرمایهای مستمر و غیرمستمر مناطق ۲۲گانه و معاونتها، سازمانها و شرکتها فراهم شده است.
مزیت اجرای طرح ساماندهی ردیفهای اعتباری هزینهای و سرمایهای مستمر چیست؟
مواردی چون ادغام ردیفهای اعتباری مشابه، کاهش حجم بودجه شهرداری تهران، افزایش اختیارات مدیران اجرایی در انجام عملیات و هزینهکرد ردیفهای اعتباری و رفع برخی از محدودیتهای موجود، کاهش تعداد موافقتنامههای شرح عملیات و امکان مبادله باکیفیت و محتوای قابل استناد، افزایش کنترل و نظارت بر اجرای بودجه و افزایش انضباط و شفافیت مالی در هزینهای و اعتبارات هزینهای و سرمایهای مستمر بخشی از این مزایاست. اصلاح نظام بودجهریزی عملیاتی در شهرداری تهران در راستای بهبود فرایند مدیریت و نظارت بر اجرای بودجه و ایجاد شفافیت و انضباط مالی صورت گرفت. با تغییر رویکردی که در بودجهریزی شهرداری تهران اتفاق افتاده تلاش میکنیم نظارت عالیه مجموعه برنامهریزی باعث افزایش شفافیت و انضباط و چرخش صحیح و کامل چرخه مدیریتی شهرداری تهران شود.
ردیفهای اعتباری حقوق و مزایا در شهرداری هم یکسانسازی میشود؟
طبق بررسیهای صورتگرفته پراکندگی و بینظمی در ردیفهای اعتباری حقوق و مزایا در شرکتها و سازمانها وجود داشت. بنابراین یکپارچهسازی و تجمیع آن در 5ردیف بهمنظور ساماندهی، سهولت اجرا و نظارت در دستورکار قرار گرفته است.