• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 21 فروردین 1402
کد مطلب : 188939
+
-

تحول در بودجه؛ زمینه تحول در شهر

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری از ۱۷اقدام تحولی در حوزه بازنگری و ادغام ردیف‌های بودجه مناطق و ستاد خبرداد

تحول در بودجه؛ زمینه تحول در شهر

شهرداری تهران تلاش می‌کند با وجود مشکلات اقتصادی کلان در کشور، به خدمت‌رسانی ادامه دهد اما تداوم خدمت‌رسانی نیازمند «تحول» است. یکی از تغییر و تحولات مهم در ساختار شهرداری شامل «کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها» در سال پیش‌روست. برخی تغییرات که در بودجه سال1402 اعمال شد نشان از عزم جدی شهرداری برای ایجاد تحول در مسیر خدمت‌رسانی و رفع کمبود‌های گذشته دارد. یکی از این نمونه‌ها توجه به بازسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است که چندبار مورد بحث قرار گرفت و سرانجام به‌صورت جداگانه سهم بزرگی را از آن خود کرد تا شهروندان در سال جدید شاهد کاستن از یک مشکل عمده شهر باشند. امیر شهرابی، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران برخی از نکات مهم در این زمینه را شرح می‌دهد.


بودجه امسال چقدر تحت‌تأثیر رویکرد تحولگرای شهرداری است؟
بودجه پیشنهادی بر مبنای مسائل کلیدی شهر و موضوعات پنجگانه برنامه مصوب یعنی حمل‌ونقل و ترافیک، محیط‌زیست و آلودگی هوا، ایمنی شهری و بافت فرسوده، مسائل فرهنگی و اجتماعی و هوشمندسازی و بهبود مدیریت تهیه و تدوین شده است اما برای اولین‌بار از نظرات و پیشنهادهای شهروندان در قالب طرح «من شهردارم» استفاده شد که در آن ۲۰۸۵پروژه به ارزش حدود ۴هزارمیلیارد تومان در معرض نظرسنجی قرار گرفت و در انتها پروژه‌های محلی توسط شهروندان انتخاب و در لایحه بودجه درنظر گرفته شد. در واقع تدوین برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران، اصلاح نظام بودجه‌ریزی شهرداری تهران و اجرای طرح من شهردارم ۳اتفاق مهم و تحولی مجموعه برنامه و بودجه شهرداری تهران در سال۱۴۰۱ بود.
شفافیت چه سهمی در این زمینه دارد؟
شفاف‌سازی و انضباط مالی 2رویکرد اصلی شهرداری تهران در تدوین لایحه بودجه۱۴۰۲ بود. در این مسیر ۱۷اقدام تحولی در حوزه بازنگری ردیف‌های بودجه مناطق و ستاد، ادغام برخی از ردیف‌ها و تدقیق ردیف‌های بودجه و تغییر سیاست هزینه سازمان‌ها و شرکت‌ها صورت گرفت تا به سمت تدوین بودجه عدالت‌محور براساس پتانسیل‌های مناطق و رفع کمبودهای مناطق کم‌برخوردار حرکت کرده و بتوانیم با رفع موانع موجود به توسعه شهر تهران کمک کنیم. بازنگری در ساختار بودجه شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه موجب ایجاد شفافیت می‌شود و در کل با تغییرات در ساختار کتاب لایحه بودجه علاوه‌بر تقسیم اعتبار براساس شاخص‌ها و تدقیق واحدهای سنجش، امکان مقایسه بودجه پروژه‌های سرمایه‌ای مستمر و غیرمستمر مناطق ۲۲گانه و معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم شده است.
مزیت اجرای طرح ساماندهی ردیف‌های اعتباری هزینه‌ای و سرمایه‌ای مستمر چیست؟
مواردی چون ادغام ردیف‌های اعتباری مشابه، کاهش حجم بودجه شهرداری تهران، افزایش اختیارات مدیران اجرایی در انجام عملیات و هزینه‌کرد ردیف‌های اعتباری و رفع برخی از محدودیت‌های موجود، کاهش تعداد موافقتنامه‌های شرح عملیات و امکان مبادله باکیفیت و محتوای قابل استناد، افزایش کنترل و نظارت بر اجرای بودجه و افزایش انضباط و شفافیت مالی در هزینه‌ای و اعتبارات هزینه‌ای و سرمایه‌ای مستمر بخشی از این مزایاست. اصلاح نظام بودجه‌ریزی عملیاتی در شهرداری تهران در راستای بهبود فرایند مدیریت و نظارت بر اجرای بودجه و ایجاد شفافیت و انضباط مالی صورت گرفت. با تغییر رویکردی که در بودجه‌ریزی شهرداری تهران اتفاق افتاده تلاش می‌کنیم نظارت عالیه مجموعه برنامه‌ریزی باعث افزایش شفافیت و انضباط و چرخش صحیح و کامل چرخه مدیریتی شهرداری تهران شود.
ردیف‌های اعتباری حقوق و مزایا در شهرداری هم یکسان‌سازی‌ می‌شود؟
طبق بررسی‌های صورت‌گرفته پراکندگی و بی‌نظمی در ردیف‌های اعتباری حقوق و مزایا در شرکت‌ها و سازمان‌ها وجود داشت. بنابراین یکپارچه‌سازی‌ و تجمیع آن در 5ردیف به‌منظور ساماندهی، سهولت اجرا و نظارت در دستورکار قرار گرفته است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید