• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 28 اسفند 1401
کد مطلب : 188211
+
-

اعداد اعجاب‌انگیز و امیدوارکننده مترو

یادداشت
اعداد اعجاب‌انگیز و امیدوارکننده مترو

محسن هرمزی؛  مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه

88هزار میلیارد ریال هزینه صرفه‌جویی شده در مصرف سوخت، 99هزار میلیارد ریال صرفه‌جویی در هزینه استهلاک و لوازم یدکی خودروها، 95هزار میلیارد ریال هزینه صرفه‌جویی در اتلاف وقت مسافران، 40هزار میلیارد ریال صرفه‌جویی در هزینه‌های ناشی از تصادفات، 47هزار میلیارد ریال صرفه‌جویی در هزینه بهداشت، درمان و نظافت ناشی از آلودگی هوا و 1600میلیارد ریال صرفه‌جویی در هزینه تعمیر و نگهداری معابر شهری. به دقت اعدادی که اعلام شده‌اند را درنظر بگیرید؛ همه اینها ناشی از توسعه مترو در شهر تهران بوده است. با همین رویکرد است که مدیریت شهری فعلی، توسعه و نوسازی حمل‌ونقل همگانی در این بخش را مورد توجه قرار داده است. نشان به آن نشان که برنامه دقیقی برای سال آینده لحاظ شده و برای این منظور نزدیک به 27هزار میلیارد تومان در بودجه درنظر گرفته شده است. البته که بدون‌شک توسعه و نوسازی ناوگان ریلی درون‌شهری نیازمند حمایت‌های دولت است و جای امیدواری دارد که رئیس‌جمهور شخصا به مسئله‌پیدا کرده تا به‌عنوان مثال، پرداخت مبلغ اولیه برای تامین 630واگن خارجی از طریق فاینانس یا تامین اعتبار مالی تکمیل پروژه متروی تهران-پرند و پرداخت سهم تهران از بودجه سالانه کشور در دستور کار قرار گیرند.
شهرداری و شرکت متروی تهران و حومه در چنین مسیری، با تلاشی که متخصصان، مهندسان و کارگران عزیز به خرج دادند، پیش از پایان یافتن سال1401، به وعده بهره‌برداری از 5 ایستگاه در خطوط 6 و 7 جامه عمل پوشاندند تا دسترسی بسیاری از شهروندان به شبکه مترو تسهیل شود. این در حالی است که امسال با همت نیروهای داخلی، اقدامات مهمی در این حوزه رقم خورد که تنها یکی از آنها موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌های قطار ملی با عمق 85درصدی تولید داخلی بود؛ قطاری که ان‌شاءالله سال آینده روی ریل خدمت‌رسانی قرار می‌گیرد و تولید انبوه 15رام از آن دنبال می‌شود.
و اما در مورد خطوط 6 و 7 به این نکته باید اشاره کرد که از سال97 به بعد، سرعت تکمیل آنها کند شده بود و مدیریت جدید شهری پروژه را با ۶۴درصد پیشرفت فیزیکی تحویل گرفت. ظرف یک‌سال با روش‌های جدید تأمین مالی توانستیم ۳۵درصد پیشرفت ایجاد کنیم. بنابر مصوبه شورای‌عالی ترافیک می‌باید ایستگاه‌های متروی پایتخت به ۳۳۰عدد و ۴۹۰کیلومتر برسد، هم‌اکنون با افتتاح‌های دیروز ۱49ایستگاه در تهران وجود دارد. به موجب افتتاح ۵ ایستگاه و یک ورودی جدید در این دوخط، گشایش‌های قابل توجهی در روند سرویس‌دهی خطوط ۶ و ۷ به شهروندان پایتخت صورت خواهد گرفت به‌گونه‌ای که ظرفیت مسافرپذیری و جابه‌جایی خط 6حدود 4برابر افزایش ‌‌یابد. برای افتتاح همین ۵ ایستگاه و یک ورودی جدید، مبلغی بالغ بر 3هزار میلیارد تومان در بخش‌های امور ساختمانی و تجهیزاتی هزینه شده که البته تامین آن در شرایط اقتصادی کنونی کار آسانی نبوده است.
برنامه ما برای سال آینده، افتتاح حداکثری ایستگاه‌های باقیمانده خطوط ۶ و ۷ و همچنین رفع نواقص ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری است که این مهم با تزریق بهنگام منابع مالی، شدنی است و حتی می‌توان شاهد افتتاح ۱۳ ایستگاه دیگر فقط در خط 6طی سال۱۴۰۲ باشیم. خوشبختانه تمام ارکان مدیریت شهری به اهمیت توسعه حمل‌ونقل عمومی انبوه‌بر واقف هستند و رویکرد بودجه‌ای شهرداری تهران برای سال۱۴۰۲ هم گویای همین مسئله است. در واقع سال آینده می‌تواند سالی پر از اخبار مسرت‌بخش برای شهروندان پایتخت باشد و دسترسی مراجعان مترو به ایستگاه‌های این شبکه را به‌مراتب  آسان‌تر کند.‌‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید