• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 27 اسفند 1401
کد مطلب : 188090
+
-

سگ‌های راکونی تازه‌ترین متهم انتشار کووید-19

دانش
سگ‌های راکونی تازه‌ترین متهم انتشار کووید-19

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان با انجام تحقیقات گسترده به داده‌های ژنتیک دست پیدا کرده‌‌اند که منشأ همه‌گیری کووید-19 را به سگ‌‌های راکونی که در بازار ووهان چین فروخته می‌شد، ربط می‌دهد. به این ترتیب نظریه بسیاری از کارشناسان که منشا همه‌‌گیری کووید را طبیعی می‌دانستند، تأیید می‌شود. پیش از این، مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده بودند که منشا این بیماری آزمایشگاهی در چین است. به گزارش نیویورک تایمز، براساس خلاصه‌‌ای از یافته‌های گزارش‌ شده توسط آتلانتیک، داده‌های ژنتیک مورد بحث از سواب‌‌های گرفته شده از داخل و اطراف بازار عمده ‌فروشی غذاهای دریایی هونان در منطقه ووهان در آغاز همه‌گیری استخراج شده است. در این گزارش آمده است: تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که سگ‌های راکونی که به‌طور غیرقانونی در بازار فروخته می‌شدند، ممکن است در پایان سال2019 حامل ویروس بوده و آن را منتشر کرده باشند. این یافته یکی از قوی‌ترین شواهد ژنتیک است که نشان می‌دهد حیوانی که در بازار ماهی فروشان ووهان فروخته شده است با ویروس کرونا که باعث بیماری همه‌گیری شده است، ارتباط دارد. با این حال، یافته‌ها به‌طور قطعی ثابت نمی‌کند که ویروس از سگ‌‌های راکونی به انسان منتقل شده است یا اینکه آنها تنها پستاندارانی بودند که در بازار ماهی فروشان به ویروس مبتلا شدند.

سرنخ‌هایی در توالی ژنتیک
شواهدی که از توالی ژنتیک توسط دانشمندانی از اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا و براساس داده‌های خام سواب‌‌های آزمایش شده از بازار گرفته شده است، هفته گذشته توسط محققان وابسته به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین در پایگاه داده جهانی بارگذاری شد. پس از اینکه دانشمندان بین‌المللی توالی داده‌های ژنومی را به دانشمندان چینی رساندند، سرانجام داده‌های خام از پایگاه داده موسوم به GISAID حذف شد. این یافته‌ها احتمالاً این استدلال را تقویت می‌کند که همه‌‌گیری کووید منشأ طبیعی داشته و احتمالاً با تجارت غیرقانونی حیات وحش در بازارهای غذاهای دریایی چین مرتبط است. ‌ماه گذشته، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه وزارت انرژی ایالات متحده اکنون با «اطمینان کم» معتقد است که ویروس کرونا از یک آزمایشگاه نشت کرده است. این گزارش یک‌بار دیگر بحث در مورد منشأ همه‌گیری را با رهبری جدید مجلس نمایندگان جمهوری‌خواه از نظریه نشت آزمایشگاهی در مجموعه‌ای از جلسات حمایت کرد. باوجود اینکه ارزیابی DOE مورد توجه زیادی قرار گرفت، این تنها یکی از دو آژانس فدرال است که از نظریه نشت ویروس از یک آزمایشگاه حمایت می‌کند. با این حال مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، شورای اطلاعات ملی و 4 سازمان اطلاعاتی دیگر که نامشان فاش نشده است، همگی از نظریه منشأ طبیعی حمایت می‌کنند. آژانس اطلاعات مرکزی و یک سازمان ناشناس اما همچنان در این‌باره نظر ثابتی ندارند.

چالش چینی
زمانی که آمریکایی‌ها منشا بیماری کووید را آزمایشگاهی در چین دانستند، دولت چین مخالفت شدید خود را با نظریه نشت آزمایشگاهی ابراز کرد و حتی ایالات متحده را به سیاسی کردن تلاش‌ها برای ردیابی منشأ همه‌گیری متهم کرد. با وجود این، بعید است که پکن از شواهد ژنتیک جدید استقبال کند، زیرا این استدلال را نیز رد کرده است که تجارت غیرقانونی حیات وحش در بازارهای مرطوب این کشور ممکن است باعث ایجاد این ویروس و گسترش جهانی آن شده باشد. دولت چین در عوض سعی کرده است این روایت را مطرح کند که ویروس احتمالا  ازخارج از مرزهای این کشور سرچشمه گرفته و از طریق غذاهای منجمد وارد چین شده است. دانشمندان چینی که سال گذشته تحلیلی را براساس همان داده‌های خام جمع‌آوری‌شده از بازار ووهان منتشر کرده بودند، به این نتیجه رسیدند که ردپای ویروس در افرادی دیده شده است که در این بازار رفت‌وآمد می‌کنند که شامل خریداران و فروشندگان است، نه حیواناتی که در آنجا فروخته می‌‌شوند. دانشمندان از مقامات چینی به‌دلیل امتناع آنها از همکاری با مطالعات مستقل در مورد منشأ بیماری همه گیر انتقاد کرده‌اند. با این حال، دانشمندان از همه جای دنیا، هرگز دست از شناسایی منشا اصلی این بیماری بر نداشتند. از اواخر سال2019 ‌کووید-19 ابتدا چین را در بر گرفت و سپس کشور به کشور پیشروی کرد و بحران بزرگی را رقم زد. باوجود گذشت 3سال از بروز ویروس عامل این بیماری مخاطره آمیز، همچنان این ویروس با جهش‌های مختلف به اشکال متنوعی مردم را درگیر می‌کند. هرچند تلاش دانشمندان برای ساخت واکسن‌های گوناگون علیه این بیماری باعث شده تا شدت مرگ‌ومیر مبتلایان بسیار کاهش یابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید