• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 21 اسفند 1401
کد مطلب : 187560
+
-

پروپاگاندای پیروز

مرکز پژوهش مؤسسه همشهری

اعلام خبر مرگ یوزپلنگ ایرانی با واکنش کاربران فضای مجازی مواجه شد. تحلیل‌های اتاق وضعیت حاکی از آن است که در ابتدای انتشار این خبر، فضای احساسی بر اظهارنظرهای منطقی غلبه یافت و همین مسئله باعث شد تا برخی چهره‌های هنری و ورزشی نیز با پذیرش این فضا و ترند احساسی، نسبت به مرگ پیروز، در صفحات مجازی خود واکنش‌هایی انتقادی و احساسی منتشر کنند. در ادامه و با توجه به احساس غم و ابراز خشم کاربران شبکه‌های اجتماعی پیرامون این مسئله، جریان رسانه‌ای سعی کرد تا از این فرصت بهره‌برداری سیاسی و رسانه‌ای داشته و پیروز را به‌عنوان یک قربانی معرفی کند تا در آتش خشم و نفرت افکار عمومی مورد توجه رسانه‌ها،  به‌خصوص توییتر، بدمد.
این روش اما مسبوق به سابقه است و استفاده از سوژه‌های دارای ظرفیت، برای به تهییج درآوردن احساسات منفی در افکارعمومی و سلب امنیت روانی جامعه ایران، متأسفانه اتفاقی جدید نیست.
نکته جالب توجه ‌ در این اتفاق این بود که موج احساسی مرگ توله‌یوز ایرانی در فاصله‌ای بسیار کوتاه فروکش کرد؛ ماجرای مسمومیت دانش‎‌آموزان دختر، با توجه به ظرفیت و پتانسیل بیشتری که داشت به سرعت به ترند خبری معاندان ‌ و ‌ سوژه جدید پروپاگاندای آنها تبدیل شد.
اینکه دشمنان ایران از هر فرصتی برای پروپاگاندای رسانه‌ای خود و از بین‌‌بردن حال‌خوش مردم استفاده می‌کنند، امری ثابت شده است تا با افزایش حس نفرت، به فضای نارضایتی دامن بزنند اما اینکه چهره‌های شناخته شده و برخی از رسانه‌های دیگر چطور به بازی در این زمین کشیده می‌شوند محل سؤال است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید